- tor 25 sep 2014, 20:59
Ja facelift hade bra xenonljus, P3:or Y28x modellerna S80N, V70II/III,XC70II har bra halogenhel och bättre xenonhalvljus.
Tips: håll blicken vid din egen vägkant så slipper du störas av originalxenon. Undantaget är givetvis när det tänkts för mycket och man sänkt ljusutbytet med 6000K och högre ljustemeratur samt ökat stickljuset som upplevs irriterande.
Kommer själv aldrig köpa bil utan igen för jag är mera intresserad av bästa ljus du lagligen kan ha oavsett om andra anser det störande eller ej för är det lagligt är det ej störande enligt reglerna utan bara upp till betraktaren att ändra sitt agerande vid möte av en sådan laglig bil.
Blända tillbaka är bara ok på fulriddare, dimljusfjantar som kombinerar med halvljus, dubbel riddarpoäng med fulxenon i både halv och dimljus, halogentokar som kör ner starkare lampor än 55W i halvljuset med fördel i 740 med sina ladugårdsdörrar i fronten, tokar med helt felinställa lampor, dom som inte bländar av vid möte. Bättre dessa kör i diket än du själv pga. deras oförmåga att ha rätt belysning vid rätt tidpunkt.
Att skylla på priset funkar inte riktigt heller när en simpel halogenstrålkastare idag kan landa runt 2500kr+ när du inte kan byta glaset och xenon "bara" landar runt 10000kr som ny och runt 3500kr på skroten. Du har dessutom ungefär 2-3ggr så bra ljus med xenon så det skulle betyda att redan ett pris på 3500kr på skot för xenonvariant ger mera ljus för pengarna än en ny halogen för 2500kr då det är populärt att jämföra bang for the buck istället för slutpriset.
valln skrev:Som jag förstår det har den nyare xenon och därför skulle jag föredra den i första hand. Xenonljus är ett måste.05:an har INTE xenon, om det var xenon skulle parkeringsljuset sitta mellan helljuset och blinkers vilket det inte gör här då det syns tydligt på den lilla extra "huset" utanför halvljuset.
Andis skrev:Tänk jag som tycker precis tvärt om vill inte ha xenon. På grund av dom helt sjuka priserna på strålkastarna samt gillar inte möta xenon bilar tycker dom bländar. Vill ogärna blända tillbaka dåFulkonvertering bländar ALLTID oavsett hur man än gör och oavsett tyg av strålkastare, originalxenon bländar sällan OM man inte glor rakt in i lampan dvs men då bländar även en halogenlampa på 21W som är under spänningsfall som heter duga och äldre bilar dras med repiga glas där ljusbilden byggs upp i glaset och minsta defekt på glaset ger ströljus och reducerad ljuseffekt på rätt ställe.
Men visst lysser jätte fint det håller jag med om. Men priserna på strålkastare och droslar är ju helt skruvade på xenon strålkastarna.
Men kommer bli svårt att få tag i bil utan xenon snart.
Tips: håll blicken vid din egen vägkant så slipper du störas av originalxenon. Undantaget är givetvis när det tänkts för mycket och man sänkt ljusutbytet med 6000K och högre ljustemeratur samt ökat stickljuset som upplevs irriterande.
Kommer själv aldrig köpa bil utan igen för jag är mera intresserad av bästa ljus du lagligen kan ha oavsett om andra anser det störande eller ej för är det lagligt är det ej störande enligt reglerna utan bara upp till betraktaren att ändra sitt agerande vid möte av en sådan laglig bil.
Blända tillbaka är bara ok på fulriddare, dimljusfjantar som kombinerar med halvljus, dubbel riddarpoäng med fulxenon i både halv och dimljus, halogentokar som kör ner starkare lampor än 55W i halvljuset med fördel i 740 med sina ladugårdsdörrar i fronten, tokar med helt felinställa lampor, dom som inte bländar av vid möte. Bättre dessa kör i diket än du själv pga. deras oförmåga att ha rätt belysning vid rätt tidpunkt.
Att skylla på priset funkar inte riktigt heller när en simpel halogenstrålkastare idag kan landa runt 2500kr+ när du inte kan byta glaset och xenon "bara" landar runt 10000kr som ny och runt 3500kr på skroten. Du har dessutom ungefär 2-3ggr så bra ljus med xenon så det skulle betyda att redan ett pris på 3500kr på skot för xenonvariant ger mera ljus för pengarna än en ny halogen för 2500kr då det är populärt att jämföra bang for the buck istället för slutpriset.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..

- By Kompen