Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Ja facelift hade bra xenonljus, P3:or Y28x modellerna S80N, V70II/III,XC70II har bra halogenhel och bättre xenonhalvljus.
valln skrev:Som jag förstår det har den nyare xenon och därför skulle jag föredra den i första hand. Xenonljus är ett måste.
05:an har INTE xenon, om det var xenon skulle parkeringsljuset sitta mellan helljuset och blinkers vilket det inte gör här då det syns tydligt på den lilla extra "huset" utanför halvljuset.
Andis skrev:Tänk jag som tycker precis tvärt om vill inte ha xenon. På grund av dom helt sjuka priserna på strålkastarna samt gillar inte möta xenon bilar tycker dom bländar. Vill ogärna blända tillbaka då :-)
Men visst lysser jätte fint det håller jag med om. Men priserna på strålkastare och droslar är ju helt skruvade på xenon strålkastarna.

Men kommer bli svårt att få tag i bil utan xenon snart.
Fulkonvertering bländar ALLTID oavsett hur man än gör och oavsett tyg av strålkastare, originalxenon bländar sällan OM man inte glor rakt in i lampan dvs men då bländar även en halogenlampa på 21W som är under spänningsfall som heter duga och äldre bilar dras med repiga glas där ljusbilden byggs upp i glaset och minsta defekt på glaset ger ströljus och reducerad ljuseffekt på rätt ställe.
Tips: håll blicken vid din egen vägkant så slipper du störas av originalxenon. Undantaget är givetvis när det tänkts för mycket och man sänkt ljusutbytet med 6000K och högre ljustemeratur samt ökat stickljuset som upplevs irriterande.
Kommer själv aldrig köpa bil utan igen för jag är mera intresserad av bästa ljus du lagligen kan ha oavsett om andra anser det störande eller ej för är det lagligt är det ej störande enligt reglerna utan bara upp till betraktaren att ändra sitt agerande vid möte av en sådan laglig bil.
Blända tillbaka är bara ok på fulriddare, dimljusfjantar som kombinerar med halvljus, dubbel riddarpoäng med fulxenon i både halv och dimljus, halogentokar som kör ner starkare lampor än 55W i halvljuset med fördel i 740 med sina ladugårdsdörrar i fronten, tokar med helt felinställa lampor, dom som inte bländar av vid möte. Bättre dessa kör i diket än du själv pga. deras oförmåga att ha rätt belysning vid rätt tidpunkt.

Att skylla på priset funkar inte riktigt heller när en simpel halogenstrålkastare idag kan landa runt 2500kr+ när du inte kan byta glaset och xenon "bara" landar runt 10000kr som ny och runt 3500kr på skroten. Du har dessutom ungefär 2-3ggr så bra ljus med xenon så det skulle betyda att redan ett pris på 3500kr på skot för xenonvariant ger mera ljus för pengarna än en ny halogen för 2500kr då det är populärt att jämföra bang for the buck istället för slutpriset.
av Nidhogg
Xenon har ingen som helst betydelse för mig, vi bor på landet så det kommer installeras tre väldigt stora led-extraljus i fronten, så taskig helljusbild original spelar ingen roll :)
Något annat att tänka på?
Användarvisningsbild
av Perc
Nidhogg skrev:Xenon har ingen som helst betydelse för mig, vi bor på landet så det kommer installeras tre väldigt stora led-extraljus i fronten, så taskig helljusbild original spelar ingen roll :)
Något annat att tänka på?
Du har inte riktigt fattat grejen märker jag. I din situation spelar det väldigt stor roll, skulle jag vilja påstå.

Ja, man kan förbättra helljuset genom att bulta på feta extraljus. Det ska man också göra tycker jag, om man bor på landet.

Det fina med xenonljus på en bil är oftast inte det bättre helljuset utan halvljuset. Har du taskigt halogenhalvljus blir det kolsvart när du släcker dina feta extraljus vid möte eller när du hinner upp en långsammare bil. Och halvljuset kan du inte förbättra på något lagligt vis, du sitter fast med det som var på bilen när den kom ut ur fabriken.

Med xenon får du en stark och klar ljusbild som lyser så långt som lagen tillåter, samt långt ut i dikeskanterna på båda sidor. Provkör en V70 med xenon så lär du nog fatta galoppen. :)
Jag bytte från en S60 '04 till en V70 '05: Enorm skillnad. Volvo uppdaterade oerhört mycket i faceliften, jämför t ex stolarna (som de flesta inte vet faktiskt gjordes om). Jag märker fler och fler skillnader mellan bilarna hela tiden.
Om du tar en -04 eller tidigare, se då till att den verkligen har antisladd, DSTC på volvospråk. Det var ett relativt ovanligt tillval innan det blev standard -05. Däremot hade de flesta bilar STC (antislir). Det är inte helt ovanligt att STC uppgraderas till att kallas antisladd vid försäljning -- medvetet eller omedvetet...

Jag hade också tittat på bil med Xenon -- såvida ni inte bor så pass långt ut på landet att ni i princip aldrig behöver använda halvljuset. Men det är i princip bara väldigt långt in i Norrlands inland som man ostört får köra timma efter timma utan att behöva blända av. :wink:

Om det är två som ska köra bilen så är elstolarna värda rätt mycket. Det är väldigt skönt att stolen hamnar i rätt läge så fort du öppnar dörren utan att du behöver justera den. Minnet i stolen minns var du lämnade den när du sist körde.

Antisladd, xenon, elstolar, en något bättre stereo (high performance eller bättre vill jag minnas att de hette) regnsensor till torkaren och slutligen dragkrok skulle jag tittat efter om jag köpte en V70N igen (uppräknat i prioritetsordning). På -05 hade Momentum det uppräknade. Den kallades också Business Plus då. Men det är i mitt tycke bara antisladd som är kritiskt.
av Andis
Hur ska jag förklara.

Säg ett svag puckel väg jag kommer nerifrån uppför backen. Bilen jag möter kommer från andra hållet. Vinkeln gör att jag hamnar så mötande bilen trots riktiga xenon och ej helljus på så bländar dom något enormt. Vilket gör att man helst tittar ut i skogen.

Tycker inte det är speciellt bra.

Men jag vet att dom är godkända. Inte för jag förstår hur med tanke på att 100w halogen aldrig godkändes.

Men jag köper lägget att politikerna bestämt sig för att det är godkänt. Men jag tycker ändå att det är fel. Sen får andra ha en annan uppfatning. Min röst ligger för nej till halvhjus xenon.

10.000kr för en plast strålkastare. Tycker jag är galet mycket pengar. Om det åtminstone var glas i alla fall men plast vet man det håller inte mycket mer än 20.000 mil sen är det dags att slänga fram 20.000kr för nya strålkastare. Tror inte många är villiga på det. Inte jag i alla fall. Nej tacka vet jag jänkar bilar där köpte nya till en inklusive blinkers 1000kr då fäljde även nya philips lampor med. Visst dom var i plast men för dom priserna kan man byta ibland :-)
av Nidhogg
Perc skrev:Du har inte riktigt fattat grejen märker jag. I din situation spelar det väldigt stor roll, skulle jag vilja påstå.

Ja, man kan förbättra helljuset genom att bulta på feta extraljus. Det ska man också göra tycker jag, om man bor på landet.

Det fina med xenonljus på en bil är oftast inte det bättre helljuset utan halvljuset. Har du taskigt halogenhalvljus blir det kolsvart när du släcker dina feta extraljus vid möte eller när du hinner upp en långsammare bil. Och halvljuset kan du inte förbättra på något lagligt vis, du sitter fast med det som var på bilen när den kom ut ur fabriken.

Med xenon får du en stark och klar ljusbild som lyser så långt som lagen tillåter, samt långt ut i dikeskanterna på båda sidor. Provkör en V70 med xenon så lär du nog fatta galoppen. :)
Har Bi-Xenon på BMW´n så att det är bättre vet jag :)
Men då måste jag hitta en bil med Business+, och tillsammans med mina övriga krav (antisladd om tidigare än 05, drag, under 20.000 mil, max 70.000:-, 2.4t/2.5T) så finns det väldigt få av dessa.
Därför har jag inte det som krav :)
dissonans skrev:Jag bytte från en S60 '04 till en V70 '05: Enorm skillnad. Volvo uppdaterade oerhört mycket i faceliften, jämför t ex stolarna (som de flesta inte vet faktiskt gjordes om). Jag märker fler och fler skillnader mellan bilarna hela tiden.
Hört flera som talat om att 05 är bättre, frågan är om det är 10.000:- bättre ;)
Malmstroem skrev:Om du tar en -04 eller tidigare, se då till att den verkligen har antisladd, DSTC på volvospråk. Det var ett relativt ovanligt tillval innan det blev standard -05. Däremot hade de flesta bilar STC (antislir). Det är inte helt ovanligt att STC uppgraderas till att kallas antisladd vid försäljning -- medvetet eller omedvetet...

Jag hade också tittat på bil med Xenon -- såvida ni inte bor så pass långt ut på landet att ni i princip aldrig behöver använda halvljuset. Men det är i princip bara väldigt långt in i Norrlands inland som man ostört får köra timma efter timma utan att behöva blända av. :wink:

Om det är två som ska köra bilen så är elstolarna värda rätt mycket. Det är väldigt skönt att stolen hamnar i rätt läge så fort du öppnar dörren utan att du behöver justera den. Minnet i stolen minns var du lämnade den när du sist körde.

Antisladd, xenon, elstolar, en något bättre stereo (high performance eller bättre vill jag minnas att de hette) regnsensor till torkaren och slutligen dragkrok skulle jag tittat efter om jag köpte en V70N igen (uppräknat i prioritetsordning). På -05 hade Momentum det uppräknade. Den kallades också Business Plus då. Men det är i mitt tycke bara antisladd som är kritiskt.
Ja antisladd är ett krav :)
Och angående xenon så se det jag skrev ovan om business+, ganska ovanligt tyvärr när jag letar med mina krav. Och då blir det också svårt att hitta elstolar :)
av Nicasl
Har Bi-Xenon på min S60 2,5T -04.
Helt underbart med detta i jämförelse mot "vanliga" lysen.
Har på min V70 II -04 "vanliga" ljus och halvljuset är kasst vid direkt jämförelse mot Bi-Xenon alternativet.
Helt klart värt att satsa på Bi-Xenon alternativet.
Användarvisningsbild
av JRS
Har själv en 2,4 t men 2,5 t känns bättre i alla lägen, man tror faktiskt att det skiljer mer än 10 häst..
så utan tvekan,,, en2,5 t med automat.......
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Hjälpfjäder till koppling

Ja nån som vet? Hur nödvändig &a[…]

Passar V70-dragkrok till XC70?

Som rubriken säger, kan jag köpa en delb[…]

@Steffe3 , Ja det är trist Bra att de lä[…]

var vilar du domkraften "under"?