Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
milktrucker skrev:
Andis skrev:
Tuna skrev:nice tack för den !

Ska fixa detta någon dag då jag får tid, men jag lär skaffa lite olja först. Som vi kom fram till tidigare så verkar det som att det bara är Volvos egen olja som gäller.

Kan den endast köpas hos närmaste Volvo handlare eller finns det billigare ställen på nätet där man kan handla ?
Ja den där sista länken var för du skulle få se ett till sätt man kan spola på. Man får göra det lite annorlunda på N serien men möjligt där med.

Olja kom på att du kan även köpa oljan på SWEDOL i lite större förpackning

Dom har olja som passar också som beställningsvara.

Q8 Unitrans JK = till N seriens aisin automater.
Finns hos dom på 20 liters dunk till bra pris.

Med vänlig hälsning,
Andis
under förutsättning att volvos aisin-lådor ska ha samma olja......

Alldeles riktigt man ska alltid dubbelkola själv med.

Här data bladet på Q8 Unitrans JK

http://pds.q8research.com/sheetcommerci ... 522&taal=E

Som när jag kollat ska vara till alla aisin lådor i N serien utom T6 som kör en annan växellåda. Skulle gissa på att V8 modellen med kör annan låda.

Men lite fakta släpper jag till användaren att kolla upp ;-)
Ifall någon udda låda hittat in i någon till modell. Eller som att senare T6 fick ju en annan låda som jag inte heller kollat upp vilken olja det är i. Däremot 6 stegade lådan till 3,2 6an hade den här oljan sist jag titta efter.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Tuna
Hej igen !

Först och främst , tack Andis för tipset på oljan.

Ett lustigt konstaterande var att jag i går tänkte skriva ett inlägg liknande som ditt angående Ravis kommentarer men jag tänkte att jag inte skulle lägga mig i det hela då jag var ny här på forumet men nu kan jag inte riktigt låta bli att ge dig, Andis mitt stöd.
av Tuna
Hej igen !

Har läst på lite utländska forum att volvos 1161540-8 olja är samma som mobil atf 3309. Någon här inne som sitter på någon info om detta.

Köper man på volvo kostar det om jag förstått det hela rätt ca 1500 för 12 liter men om man köper mobil atf 3309 från ebay blir det ca 850 nästan halva priset.

Dock vill man ju inte vara dumsnål ,så är det inte samma så kör jag safe och tar volvos egna men är det samma så är det ju riktigt dumt att betala dubbla priset för en etikett :)
av Uninium
Har också läst om just den oljan om den skulle passa till min gamling. Många olika bud,men hursomhelst så är det många som du förmodligen har sett nu på dom olika utländska forumen som kör på mobils ATF 3309.

Har jävligt svårt att tro den är sämre än Volvos olja.

Edit:Har du Svea energi där du bor?
Dom finns här i byn och dom är återförsäljare för mobil1.Här har dom vettiga priser på det sortimentet.

Sen kan du ju alltid kolla med http://www.oljemagasinet.se om dom kan göra nått på priset om du beställer mkt( Dom tar 119kr/l ATF 3309)
Användarvisningsbild
av SvenB
Tuna skrev: Dock vill man ju inte vara dumsnål ,så är det inte samma så kör jag safe och tar volvos egna men är det samma så är det ju riktigt dumt att betala dubbla priset för en etikett
Om du kan se i specifikationen att de överensstämmer med varandra, är det bara att köpa. Om du inte kan se det, låt bli :!: :-)-)
av Tuna
unlock26 skrev:Har också läst om just den oljan om den skulle passa till min gamling. Många olika bud,men hursomhelst så är det många som du förmodligen har sett nu på dom olika utländska forumen som kör på mobils ATF 3309.

Har jävligt svårt att tro den är sämre än Volvos olja.

Edit:Har du Svea energi där du bor?
Dom finns här i byn och dom är återförsäljare för mobil1.Här har dom vettiga priser på det sortimentet.

Sen kan du ju alltid kolla med http://www.oljemagasinet.se om dom kan göra nått på priset om du beställer mkt( Dom tar 119kr/l ATF 3309)

Har tyvärr inte Svea energi där jag bor. Man kan få den för runt 70 på nätet och då är frakten inräknad, var mest där för som jag tänkte köpa den i stället för volvos för jag känner ändå att volvos är första valet om det inte skiljer så mycket i pris.

Får ursäkta om någon upplever mig som dryg då jag tjatar på om det här med oljan, tycker själv att det är lite intressant att "grotta" i sådant här mest för att jag tycker att det är intressant sen att man kan tjäna en slant på det gör ju inte saken sämre.

Med tanke på att Volvo tydligen inte tillverkar oljan själv så lär ju någon "större" producent göra det vilket i sin tur borde betyda att de säljer samma olja under olika etikett. kan man få det bekräftat så skulle vi alla tjäna på det dvs samma olja för nästan halva priset.

Allt pekar på att det är mobil som gör oljan till både Volvo,Toyota och Ford och att det är samma olja med olika etikett.

Detta kan vara intressant läsning:

http://www.volvoxc.com/forums/showthrea ... oyota-T-IV
av Tuna
Nu är oljan äntligen beställd :)

Blev mobil 3309 från Ebay för 1127kr , frakt,tull och moms inkluderad.

Jämförde med följande priser :

1. Oljemagasinet pris 1487kr ,frakt inkluderad. (Mobil 3309)
2. Meca pris 2160kr + ev frakt (mobil 3309)
3. BDS pris 2145kr + ev frakt (mobil 3309)
4. Oil center (Tyskland) pris 1188kr + frakt (mobil 3309)

5. Bilia pris 2187kr +ev frakt (Volvo original )

Jämför man med Volvo, BDS eller Meca är det nästan halva priset :)

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]