Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Niclas66
Har Du slitna bromsskivor som har en "kant" längst ut och längst in på bromsytan så kan det bli vibrationer om inte oket/kolven går tillbaka lätt = bromsklossarna ligger och skaver mot ev kanter på bromsskivan.
Behöver inte bli värmeutveckling pga detta,bara obehag och vibrationer..
av andersuw
Macke117 skrev:Jag har funderat på om det kan va motorfästen ändå? Känns ändå som att det borde vibrera mer eller mindre hela tiden om dom är dåliga. Hur pass vanligt är det med fel på motorfästen?
Som redan noterats tidigare i tråden här är det vanligt med fel på åtminstone vissa motorfästen. Men som också noterats tidigare är det kanske inte helt att förklara varför vibrationerna kommer och går om det är motorfästena som är orsaken.
av Macke117
Har inte kollat motorfästen än.
Bromsskivorna är slitna med kant, 10500 mil har bilen gått och dessa är nog inte bytta.
Ändå skeptisk till att de är orsaken till felet.

Har besökt Volvo-verkstad idag. Efter beskrivning av symptom hade de inga bra tips.

En orsak skulle kunna vara automatlådan, eventuellt skulle man kunna testa med ny programvara (adaption) tycke jag att meken sa.
Och spola lådan samtidigt men meken va ändå tveksam till om det skulle hjälpa, men bara för att testa något.

Växellådan växlar mjukt och fint.

Enligt meken på Volvo är det inte speciellt vanligt med fel på motorfästen.
av andersuw
Macke117 skrev:Enligt meken på Volvo är det inte speciellt vanligt med fel på motorfästen.
Det var ett rätt märkligt uttalande. Bland dem jag diskuterat saken med (och det är rätt många vid det här laget) har hittills ingen påstått att just de båda fästen jag nämnde är något man skall räkna med varar bilen ut. De behöver normalt sett bytas båda en och två gånger. Slitagedelar helt enkelt, precis som exempelvis bromsskivor och bromsbelägg. Dock är det som jag redan påpekat långt ifrån självklart att motorfästena skulle vara anledningen till de vibrationer du noterat.
av jeppe1
Jag hade precis samma problem med vibrationer på min S60 2,4 2006 17000 mil. Bromsskivorna var slitna och hade kant,bytte dessa och i med nya belägg fram. Nu går bilen "kanon" och vibrationerna är borta !!!
av Macke117
Har tidigare i tråden skrivit om märkliga vibrationer i bilen.

Idag körde jag ca 35 mil i sträck utan några problem.
Stannade till och tankade och körde ut på motorvägen igen. Efter ca en kilometer vibrerar det såpass mycket att jag stannar intill vägkanten. Kör iväg efter att ha stått still några sekunder.
Kör därefter ytterligare 25 mil utan problem.

Vill fortfarande ha hjälp och råd!
av rid54
Jag skulle nog göra en grundlig undersökning av hjulupphängningen, i första hand i framänden. Alla bussningar, spindellederna, styrleder och övre fjäderbensfästena. Om allt verkar OK, kontrollera hjulvinklarna med hjälp av en fackman.
av Macke117
Är det inte märkligt att jag kan köra över 30 mil och sen uppstår vibrationer för att sen försvinna efter att ha stannat några sekunder? Kör ytterligare 25 mil och bilen går hur fint som helst på vägen.

Det här problemet har jag haft sen jag köpte bilen för ett halvår sedan. Samma typ av vibrationer har uppstått vid mer än tio tillfällen. Vibrationer kan uppstå när jag har kört någon kilometers på landsväg, ett kort stopp och sen iväg ovh vibrationerna är borta.
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]

Tycker det hör hemma här och jag tycker […]

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]