Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gotlandsbästa skrev:Har du sålt bilen? & tog du upp räntor på ev lån & sånt? Men kul att läsa. Ni som är förvånade kanske trodde att det var gratis att ha bil... Men nu ser ni att det kostar. :lol:
Ja jag sålde den förra V70 (som detta tråd handlar om) till en dam för 3 veckor sen. Jag kör en ny V70 D3 2014 nu.
Jag köpte den gamla V70 2001:an kontant så jag hade inga räntor och lån på den.
Japp, det kostar att ha bil, den som säger nåt annat har nog inte räknat efter. Mina siffror är ur verkliga livet.
Inte mycket är så dyrt som att äga och köra bil (i alla fall när man kör en hel del mil per år som jag gör).
Man kanske tycker det är dyrt att ha bil men man kan också vända på steken och säga att det är förvånande att en bil kan hålla så pass bra som min förra V70 som gick 40700 mil i min ägo från den var ny. Att Volvo är hyfsad kvalitet tror jag många kan hålla med om.
Tror säkert det finns många andra bilar som är likvärdig i kvalitet som kan vara billigare i inköp, men jag håller mig till Volvo så länge jag gillar bilarna och de tar mig från A till B hyfsat billigt och bilen håller bra.

/Bo
Perc skrev:Det vore ju nog trevligt att ha alla pengar som man lägger ner på bilägande. Men man klarar ju sig inte utan.

Då undrar jag om det kan vara billigare att privatleasa bilen. I summan ingår nästan allt förutom bensin och däck och slitagedelar. Finns exempel på leasing för 3600:-/månad, vad tror ni om det? Såg detta i Volvobladet häromdagen.
Beror väl på vad det är för bil...
:)

Det är väldigt sällan privatleasing lönar sig mot att köpa ny. Säljarna har inte skapat privatleasing-formen för att vara snälla.. :)
joel80 skrev:Beror väl på vad det är för bil...
:)

Det är väldigt sällan privatleasing lönar sig mot att köpa ny. Säljarna har inte skapat privatleasing-formen för att vara snälla.. :)
Nää det förstår jag men finns ju en del som pratar väl om det. Känner en som privatleasar bil (Saab) och han menar på att det är billigare än att köpa ny.
Användarvisningsbild
av joel80
Ofta har man rätt låga antal mil per år på privatleasing, annars blir det dyrare. Handlaren måste ju ha kvar värde i bilen efter leasingtiden. Kör man över 1500mil per år är det svårt att få en bra privatleasing tror jag.
oel skrev:
joel80 skrev:3% nettoränta?? Det låter rätt högt... Väldigt få konton har så bra ränta på inlånade pengar! Mina banklån ligger flera punkter under det där i den ränta jag betalar.. :)
Även om det var högre på 90-talet blir det nog ändå inte så pass hög snittränta på de år som TS haft bilen.
Om man är beredd att låsa kapitalet i 12 år (vilket är att jämföra med bilaffären) så tycker jag inte 3% är orimligt men ok vi säger 2% istället vilket ger en totalt kapitalkostnad på 86000 kr. 2% netto når man nästan idag även om räntorna är toklåga (Avanza/Klarna 24mån).

Min poäng var att kapitalkostnad finns där oavsett om man betalar cash eller via lån. Exakt storlek varierar med konjuktur och intresse.
Precis! Nästan alltid bättre att köpa kontant istället för att ha kapitalet på något traditionellt bank konto, trots ränteavdrag. Men vid "intresse" och hyfsad konjuktur får man nog sätta en ganska hög kalkylränta vid kontant köp.

Viktigast är att man gör som man vill. Olika lösningar passar alla olika. Har full respekt för de som köper kontant och deras anledningar. Själv har jag tycker jag billån är bra då man tydligare ser vad det kostar varje månad, och om man verkligen har "råd" med bilen. En del kanske sparar ihop ett kapital under 15 års tid och köper kontant. Är väl samma sak som att man skulle betala av bilen på 15 år. Men som sagt! inget fel med det heller. Finns en massa varianter.

I ett billån är dessutom oftast skulden mindre än värdet på bilen och man kan därför göra sig av med lånet om något skulle hända.
Bem riktigt fin kalkyl du gjort. Tackar för du lagt upp den även i excel fil.

Vilken fin ordning du har på pappren :-)
Kul att se att du köper kontant. Har själv alltid gjort så utom sista bilen och jag tror det lönar sig men det finns ju många sätt att räkna på här. Kommer nog fram över gå tillbaka till att köpa kontant igen. Då är det liksom betalt och klart på en gång slippa räkningar varje månad.

Har hygglig dokumentation på min med kanske ska försöka sammanställa det och se vad kalkylen hamnar på en bil som är köpt begagnad vid 15000 mil och till nu.

Hmm ska se om jag inte får till det. Har dock nog inte alla kvitton som påfyllning olja och spolarvätska. Samt egentligen skulle man räkna in tvätt med det är ju en rätt stor utgift. Men kanske får ses som en bi sak i det hela.

Blir kul att jämföra lite mot din kalkyl och se. Har meckat en hel del med min själv eller haft den på Volvo vid svåra fel.
Återkommer så får man se vad guld klimpen kostat hittills :-)

Med vänlig hälsning,
Andis
reverend skrev:Fin bil, men josses, det var inte billigt! :-O)

Jag har gjort lite liknande pa min bil. Min ar iofs en '96 965a som jag kopte med 142000 miles pa sig i Maj 2008. Den drog en del soppa for jag korde hem den fran San Francisco till Denver (19 timmar i strack) utan overdrive.

Har ar lite siffror;
http://www.robdiesel.com/temp/volvo2.html

Har ar soppa och delar;
http://www.robdiesel.com/temp/volvo1.html

Aven en billig bil kan vara ganska dyr efter ett par ar! :|

Jag kletar ner alla nuffror fran min V70 nu sa vi far se hur fattig man ar om ett par ar. haha
Kul att även se din uträkning.

Lite andra priser på olje byte i staterna :-)
Här kostar ju ett oljefilter 115 kr bara det är 17,50 dollar.
Original olja utan rabbat ca 1000-1200kr = 152-182 dollar

Med vänlig hälsning,
Andis
Andis skrev:
reverend skrev:Min ar iofs en '96 965a som jag kopte med 142000 miles pa sig i Maj 2008. Den drog en del soppa for jag korde hem den fran San Francisco till Denver (19 timmar i strack) utan overdrive.

Har ar lite siffror;
http://www.robdiesel.com/temp/volvo2.html

Har ar soppa och delar;
http://www.robdiesel.com/temp/volvo1.html

Aven en billig bil kan vara ganska dyr efter ett par ar! :|

Jag kletar ner alla nuffror fran min V70 nu sa vi far se hur fattig man ar om ett par ar. haha
Kul att även se din uträkning.

Lite andra priser på olje byte i staterna :-)
Här kostar ju ett oljefilter 115 kr bara det är 17,50 dollar.
Original olja utan rabbat ca 1000-1200kr = 152-182 dollar

Med vänlig hälsning,
Andis
Ar det sa illa? Kan ni importera filter och olja fran USA da eller blir det skatt vid tullen? Jag koper min Mobil 1 i 6-quart lador (nastan 6 liter) for $28, sen kostar ett filter runt $5, eller lite mindre om man koper ett par stycken i taget.
Tar jag bilen till en Jifffy Lube eller Grease Monkey sa blir det runt $30 for deras billiga olja (inte syntetisk). Vet inte riktigt, Jag gor allt sjalv.

Jag far val packa olja i bagaget nasta gang jag tar mig till sverige. :mrgreen:

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]