Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Motörhead skrev:Tycker förvisso det är bra att "Bilia" skriver inlägg, men jag tycker inte det är några direkta svar på kritiken, mest lite svammel. Och varför skriver man under "Bilia i Sverige"? VEM är det som skriver och representerar Bilia skulle jag tycka var intressant.
Men i slutänden är det ju upp till var och en av oss att anlita den verkstad man känner förtroende för, och där man tycker man får valuta för pengarna. Klart småverkstäder kostar mindre att driva då de inte har en ekonomiavdelning, reservdelsförsäljning, stort lager med delar etc. Allt detta måste ju betalas någonstans, och för vissa är det värt att ha allt under ett tak, för vissa inte.
Hej Motörhead.
Vi är flera som ligger bakom svaren, Bilias kundservice, marknadsavdelning och ytterst, vår maknads- och kommunikationschef Anders Rydheimer. Vi är här för att vi vill lyssna på er – lära oss för att bli ännu bättre. Vänligen Bilia genom Anders Rydheimer
mhunter skrev:Har nu fått bekräftat från säkra källor att ett utbrett "fusk" pågår inom Bilia, detta pga ackorden. Man slarvar och skippar att montera som man ska, för att istället hinna fler bilar/ärenden. Om någon klagar, eller problem inträffar, så tar Bilias servicegaranti smällen - teknikern drabbas inte.
Har egen erfarenhet där en bil var inne för hylsbyte, och efter bytet hade teknikern hoppat över att sätta i övre bulten i vxlådan helt enkelt för att det är så pass trångt och tar för dyrbar tid. Vidare hade även konsolen som håller avgasröret (bultad i blocket) hoppats över helt att återmontera, bara lagts in I en "ficka". Inget ovanligt alls enligt tekniker.
Man blir förbannad att de inte tar kunder och arbeten på mer allvar än så...
Never more!
Hej Mhunter.
Att vi medvetet skulle fuska stämmer inte, det är inte så vi har byggt upp vårt företag till att bli ett av de större i Sverige. Vi har en extern oberoende partner vid namn Dekra som kvalitetssäkrar de jobb vi utför på våra verkstäder flera gånger per månad beroende på storlek. Vi har ett ansvar både mot våra kunder, men också mot alla våra anställda. Sedan kan vi, precis som alla andra, göra misstag, men de försöker vi i möjligaste mån dra lärdom av och rättar givetvis till. Våra kunders åsikter är otroligt viktiga för oss och du är välkommen att höra av dig till [email protected] om du har frågor eller funderingar. Vänligen Bilia
lennart lundberg skrev:Hej igen Tim!

Har kollat priset på telefon och vad som ingår vid en Bas service ”Service 2.0”.
Det är ingen större skillnad på kontrollpunkterna och vad som ingår i material.
Ingår Bilia o Upplands Motor:
Olja + filter
Assistans
Mjukvaruuppdatering

Detta ingår inte hos Bilia o Upplands Motor:
Luftfilter
Kupéfilter

Service 2.0 är samma vad jag förstår både på Bilia o Upplands Motor så som namnet.
Det som skiljer är priset.
Upplands Motor var medvetna om att de var biligast. Det skiljer 500 kr mellan dem.

Lel2
Hej Lennart Lundberg.
Vi kan naturligtvis inte kommentera andra verkstäders prissättning, kanske har de haft någon kampanj? Våra kampanjer kan du läsa om på vår hemsida Bilia.se, exempelvis Röd Avgång som vi nämnt tidigare, som ger 20% rabatt på arbetskostnaden. Bra va :) Återkom gärna till [email protected] om du har fler frågor. Vänligen Bilia
BiliaSverige skrev:
Motörhead skrev:Tycker förvisso det är bra att "Bilia" skriver inlägg, men jag tycker inte det är några direkta svar på kritiken, mest lite svammel. Och varför skriver man under "Bilia i Sverige"? VEM är det som skriver och representerar Bilia skulle jag tycka var intressant.
Men i slutänden är det ju upp till var och en av oss att anlita den verkstad man känner förtroende för, och där man tycker man får valuta för pengarna. Klart småverkstäder kostar mindre att driva då de inte har en ekonomiavdelning, reservdelsförsäljning, stort lager med delar etc. Allt detta måste ju betalas någonstans, och för vissa är det värt att ha allt under ett tak, för vissa inte.
Hej Motörhead.
Vi är flera som ligger bakom svaren, Bilias kundservice, marknadsavdelning och ytterst, vår maknads- och kommunikationschef Anders Rydheimer. Vi är här för att vi vill lyssna på er – lära oss för att bli ännu bättre. Vänligen Bilia genom Anders Rydheimer
Bilias kundservice? Vilket skämt, Bilia har ingen "kundservice" (i synnerhet Bilia Haga norra).
Aldrig mer jag köper en enda del där efter hur man blir emottagen. Hellre åker jag 10 mil, importerar, vad som helst. Nu vet ni det Bilia, kanske dags att börja ägna er åt just service!
Hej Bilia Sverige,

Kan ni förklara varför ni inte vill lämna offert på service om man inte står som ägare på bilen i fråga? Jag blev minst sagt förvånad när jag fick reda på det genom eran chat när jag kollade runt inför kommande service på min bil tidigare i veckan. Det kan väl ändå inte stämma?

Sedan när har ni brytt er om affärer mellan privatpersoner (mer än att ni är besvikna att ni inte tjäna pengar på den affären)? Eller vad är detta ett svepskäl för?

Vill ni inte ha jobb av presumtiva Volvoägare?
Jon:
08:54:19 Välkommen till Bilia Chat, mitt namn är Jon och vad kan jag hjälpa dig med?
Jäg:
08:54:54 Hej, Jag undrar vad en bas service kostar för min XC60, XXXYYY. Jag lämnar den helst i Sävedalen.
Jon:
08:55:51 Hej!
Jon:
08:55:57 Var god dröj lite.
Jäg:
08:56:21 visst
Jon:
08:57:58 Hur långt har bilen gått?
Jäg:
08:58:47 9000, spelar det någon roll?
Jon:
09:02:01 Jo, det kan ha betydelse, har du kört väldigt lite sen senaste servicen t.ex, så behöver man ej göra en full service.

Jäg:
09:03:13 Ja, fast jag undrar ju vad en basservice kostar. Det är väl ett begrepp för en full service utan intervalltillägg som då kallas underhållservice?
Jon:
09:05:11 Det finns 3 olika servicar man kan göra på er bil:
Anpassad basservice: om bilen gått mindre än 1500mil sen senaste service, ej byte kupefilter.
Basservice: inkl byte kupefilter, ca 22 slitagekontroller
Underhållsservice: ca 28 slitagekontroller

Jäg:
09:05:29 Ja, va kostar dom olika då?
Jon:
09:06:06 Innan jag lämnar ut pris, måste jag få be om ert namn.

Jäg:
09:06:21 Martin
Jon:
09:07:09 Efternamn?
Jäg:
09:07:21 Jag äger bilen, du ser väl vad jag heter i era system
Jon:
09:07:52 Vill bara stämma av så att vi ej lämnar ut prisinformation till någon annan än bilägaren eller närmast anhörig.
Jäg:
09:08:22 Så jag skulle inte få serva en bil jag inte äger då eller? Det här verkar ju helt galet.
Jon:
09:10:04 Jo, absolut, men vi lämnar enbart ut prisuppgifter på en bil till bilägaren.
Jon:
09:11:44 Därav vill jag stämma av vem jag talar med för att det inte ska uppstå några komplikationer för bilägaren.
Jon:
09:12:20 En Originalservice på denna bil kostar mellan 3500-5000kronor.
Jäg:
09:12:46 Vad kostar bas då?
Jon:
09:13:40 Ni har fortfarande ej uppgett något efternamn, och jag kan därmed ej uppge exakta priser för de olika servicarna.
Jäg:
09:14:17 Sxxxxxxx
Jon:
09:14:24 Tack!
Jon:
09:14:38 En Basservice på denna bil kostar: 4133:-.
Jäg:
09:14:53 Tack. Jag undrar om jag vågar lämna bilen till Bilia, ni verkar lite märkliga..
Jäg:
09:15:01 hej då
Jon:
09:15:08 Vi vill enbart skydda bilägarna.
Jäg:
09:15:12 Från vad?
Jon:
09:15:57 Det är många som fiskar efter servicepriser vid eventuellt köp av en begagnad bil, och därmed vill vi ej påverka en eventuell försäljning mellan privatpersoner.

Jon:
09:16:30 Därmed lämnar vi ej ut priser för olika servicar och reparationer till någon annan än bilägaren, eftersom det är dennes egendom.
Jäg:
09:17:09 Så man skall inte få veta vad bilar kostar att serva innan man köper dom? Verkar det vettigt tycker du?
Jon:
09:17:44 Köper man dom av oss, så ger vi självklart ut dessa priser. Önskar man köpa privat, så får man be bilägaren om offerter för servicar.
MartinS skrev:Hej Bilia Sverige,

Kan ni förklara varför ni inte vill lämna offert på service om man inte står som ägare på bilen i fråga? Jag blev minst sagt förvånad när jag fick reda på det genom eran chat när jag kollade runt inför kommande service på min bil tidigare i veckan. Det kan väl ändå inte stämma?

Sedan när har ni brytt er om affärer mellan privatpersoner (mer än att ni är besvikna att ni inte tjäna pengar på den affären)? Eller vad är detta ett svepskäl för?

Ja Jons/Bilias beteende är ju minst sagt märkligt. Tror inte ett ord om att de bryr sig om kunderna, de vill bara vara så intransparanta som möjligt gällande sina superhöga priser

För övrigt, köpte min förra bil av Bilia Nacka. Aldrig mer att jag återkommer till den urusla anläggningen igen. Inte konstigt att VW är störst i Nacka/Värmdö (i stort sett unikt i Sverige) efter VW i Hammarby SjöstadsSalongen är så bra och Bilia Nacka så usla.
MartinS skrev:...
...
Jäg:
09:17:09 Så man skall inte få veta vad bilar kostar att serva innan man köper dom? Verkar det vettigt tycker du?
Jon:
09:17:44 Köper man dom av oss, så ger vi självklart ut dessa priser. Önskar man köpa privat, så får man be bilägaren om offerter för servicar.
Är ju ganska vettigt egentligen, svårare för journalister etc. att göra någon slags prisjämförelse. :)
2444ever skrev:
MartinS skrev:...
...
Jäg:
Jon:
Är ju ganska vettigt egentligen, svårare för journalister etc. att göra någon slags prisjämförelse. :)
Vettigt ur vilket perspektiv då?
MartinS skrev:Hej Bilia Sverige,

Jäg:
09:05:29 Ja, va kostar dom olika då?
Jon:
09:06:06 Innan jag lämnar ut pris, måste jag få be om ert namn.

Jäg:
09:06:21 Martin
Jon:
09:07:09 Efternamn?
Jäg:
09:07:21 Jag äger bilen, du ser väl vad jag heter i era system
Jon:
09:07:52 Vill bara stämma av så att vi ej lämnar ut prisinformation till någon annan än bilägaren eller närmast anhörig.
Jäg:
09:08:22 Så jag skulle inte få serva en bil jag inte äger då eller? Det här verkar ju helt galet.
Jon:
09:10:04 Jo, absolut, men vi lämnar enbart ut prisuppgifter på en bil till bilägaren.
Jon:
09:11:44 Därav vill jag stämma av vem jag talar med för att det inte ska uppstå några komplikationer för bilägaren.
Jon:
09:12:20 En Originalservice på denna bil kostar mellan 3500-5000kronor.
Jäg:
09:12:46 Vad kostar bas då?
Jon:
09:13:40 Ni har fortfarande ej uppgett något efternamn, och jag kan därmed ej uppge exakta priser för de olika servicarna.
Jäg:
09:14:17 Sxxxxxxx
Jon:
09:14:24 Tack!
Jon:
09:14:38 En Basservice på denna bil kostar: 4133:-.
Jäg:
09:14:53 Tack. Jag undrar om jag vågar lämna bilen till Bilia, ni verkar lite märkliga..
Alltså, man bara häpnar över deras framton...tack för att det finns andra mindre privata OCH kedjor som vet vad service innebär.
Justt det där att det är nära på omöjligt att ringa Bilia och efterfråga ett pris på en del är ju åt hel***e.
Vad är det frågan om?? Är man på Bilia så rädd att avslöja sina priser INNAN kunden satt i Visakortet, pga av att kunden kanske flyr till annan bildelsbutik, så kanske det är ett tecken på att se över prissättningen. Som att sitta på restaurang utan priser på menyn.... Känner dock till en sådan, men där ombeds man betala vad man tycker det var värt. Sägs om det, Bilia?

Idag stod det lackrengöring på menyn o[…]

Imma i strålkastarna

Okej, tackar Skickat från min iPad med Ta[…]

Det är en 945 1992 års modell.

Kupevärme

Är det "vanlig" AC eller ECC p&arin[…]