Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
7 km är ju gångavstånd! -Egentligen för kort för att cykla...*

Jag är egen företagare med olika arbetsplatser. Den som jag är oftast på ligger i Tyresö.
26 km med bil = 22 minuter när det går bra, upp till en timme.
27 km med cykel, inklusive ombyte och dusch tar det 1 tim 20 minuter. D.v.s. förlorar nästan 2 timmar om dagen jämfört med bil.
Kollektivt innebär pendeltåg + spårvagn + buss och det tar drygt en timme om allt klaffar. (Jag har aldrig provat). :D

Ibland är jag på Historiska Museet. Det är 6 km dit och då går jag eller cyklar. Igår var jag på SVT, det är 7km. Jag åkte buss(ar) och det tog 32 minuter.

Mina föräldrar bor I Sundsvall och min frus släktingar bor i Varberg = 200+ mil varje Jul/Nyår och sommar. :cry:
Sedan har vi det där med jakt och skytte, när man bor nära storstan betyder det långa resor. Idag har jag kört 22 mil för att få stå och frysa i en skogsbacke medans en hund springer omkring och skäller. :roll:

När jag kom hem lyste tanklampan och Biliamacken hade höjt dieselpriset till 14:81 :evil:

*Jag har en kompis som cyklar till jobbet dagligen, året runt. Dessutom har han i alla år följt barnen till dagis/skola/fritids. När de var små med cykelkärra bakom cykeln, senare har de cyklat själva. Oftast har frun hämtat med familjens bil, då med cykelkärran i skuffen och senare med barnens cyklar på dragkroken. Det går om man vill. Tydligen... :|
av Andis
Xc70 2,5T 04

Min skatt gick upp 60 kr till 3340 kr.

Men beskattningen på xc70 är hel konstig tycker jag.
Titta härom dagen på en bil från 2003 ej privatimport med förbrukning blandad körning på 2,1 liter per mil och 500 gram co utsläpp vikt 1,8 ton. 579 hk.

Skatt 2682 kr
Hur gick det till?

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av joel80
mikebike skrev:7 km är ju gångavstånd! -Egentligen för kort för att cykla...*

Jag är egen företagare med olika arbetsplatser. Den som jag är oftast på ligger i Tyresö.
26 km med bil = 22 minuter när det går bra, upp till en timme.
27 km med cykel, inklusive ombyte och dusch tar det 1 tim 20 minuter. D.v.s. förlorar nästan 2 timmar om dagen jämfört med bil.
Kollektivt innebär pendeltåg + spårvagn + buss och det tar drygt en timme om allt klaffar. (Jag har aldrig provat). :D

Ibland är jag på Historiska Museet. Det är 6 km dit och då går jag eller cyklar. Igår var jag på SVT, det är 7km. Jag åkte buss(ar) och det tog 32 minuter.
Igår och idag har det kommit 4 dm snö här upp.. Cyklarna står där dom står längst in i garaget ett par månader till!

Jag är också egenföretagare och har min största kund i Sollentuna.. det är 160km och inget jag tänker cykla. :)
Med nya vägen från Gävle kan jag köra dörr-dörr på 1:20 tim utan att vara allt för tung på gasfoten. (Även om det blir lite moms).

Tidigare bodde jag Söder om Stockholm (Huddinge) och det kunde ibland ta nästan lika lång tid att ta sig till Sollentuna därifrån. Så jag tog och flyttade "hem" igen efter 10 år i storstan. Nu har man familjen nära, både sambons och min, och har haft råd med ett hus med stor tomt, vilket vi inte skulle ha i Stockholm.

Med nya bilen nu sparar jag in nästan 10 liter soppa (eller ca 18 liter om jag jämför med etanol) varje dag jag pendlar.
Åker inte varje dag men det räknar hem en del av bilkostnaden i allafall.. plus att jag nu kan dra momsen på soppan.
av mikebike
Jag skulle vilja bo utan grannar inom "skjutavstånd". :wink:

Fast man blir nog kvar här...
Visserligen har vi inga barn, men en hel del vänner häromkring.
Eftersom jag är handikappad har jag extra svårt att hitta jobb, men det är nog lättare här i alla fall.

Flytta norrut är inget alternativ, jag fick nog av snö och kyla de första 22 åren av mitt liv i Sundsvall.
Idag var jag ute på en liten cykeltur eftersom det bara var -4, och väglaget var så trevligt (snömodd på blankis). :roll:
På Statoil i Täby Kyrkby kostade dieseln 14:34, är det möjligt att det kan skilja nästan 50 öre, eller har de glömt att ändra?

PS: När jag kör bil i tjänsten kan jag ta ut 18:50 i milersättning. När jag cyklar kan jag ta ut 250:- OM ÅRET!
Användarvisningsbild
av joel80
mikebike skrev: På Statoil i Täby Kyrkby kostade dieseln 14:34, är det möjligt att det kan skilja nästan 50 öre, eller har de glömt att ändra?
I Gävle tar OKQ8 14.61kr/litern innan kort-rabatt.

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]