Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kebabpizza
tragiska skrev:Om man pratar om helt vanligt halogen med dessa ställmotorer som man ställer in från bilen, dom har ju en viss höjd man kan öka till, samt en lägsta nivå.
Säg att jag köper en ny strålkastare, är det bara skruva fast den och sätta dit ställmotorn så är den i samma nivå som originalen eller måste jag ställa in strålkastaren i höjdled osv innan jag sätter dit ställmotorn?
Förstår inte riktigt vad du menar, men bilar med xenon måste ha automatisk nivåreglering, så det enkla svaret är nej, det kan du inte.
av tragiska
kebabpizza skrev:
tragiska skrev:Om man pratar om helt vanligt halogen med dessa ställmotorer som man ställer in från bilen, dom har ju en viss höjd man kan öka till, samt en lägsta nivå.
Säg att jag köper en ny strålkastare, är det bara skruva fast den och sätta dit ställmotorn så är den i samma nivå som originalen eller måste jag ställa in strålkastaren i höjdled osv innan jag sätter dit ställmotorn?
Förstår inte riktigt vad du menar, men bilar med xenon måste ha automatisk nivåreglering, så det enkla svaret är nej, det kan du inte.
Pratar inte om automatisk nivåreglering utan vanlig som sitter på dessa bilar med halogen original, sitter en elektrisk motor bakom lyktorna som justerar ljusbilden i höjdled via ett "vred" inne i bilen t.ex om du har mycket last bak och vill ställa ner ljusbilden.
Hur som haver, måste man ställa in en lykta någonting i sidled eller höjdled om man köper en ny? Eller är det bara skruva dit, köra
av tragiska
Köpte ett par nya strålkastare som hade en projektorlins samt en reflektor, antog att projektorn var för helljuset samt reflektorn för halvljuset men så var ej fallet..
Blir det inte urusel bild på helljuset med reflektor jämfört med projektor?
Användarvisningsbild
av kebabpizza
tragiska skrev:Pratar inte om automatisk nivåreglering utan vanlig som sitter på dessa bilar med halogen original, sitter en elektrisk motor bakom lyktorna som justerar ljusbilden i höjdled via ett "vred" inne i bilen t.ex om du har mycket last bak och vill ställa ner ljusbilden.
Hur som haver, måste man ställa in en lykta någonting i sidled eller höjdled om man köper en ny? Eller är det bara skruva dit, köra
Jaha, vi pratar inte xenon längre?
Antar att du måste göra en justering av strålkastaren, fast det gamla tricket att ställa bilen så strålkastarna lyser mot en vägg och rita av ljusbilden funkar nog fortfarande.
av S.t.r.a.n.D
tragiska skrev:Köpte ett par nya strålkastare som hade en projektorlins samt en reflektor, antog att projektorn var för helljuset samt reflektorn för halvljuset men så var ej fallet..
Jag kan ju gissa att det är för att man vill ha mer spridning på ljuset i helljuset. Om man kolla på nyare bilmodeller så börjar fler och fler att ha projektorlins, men då utslutande på halvljuset. Har nog inte sett en bil med dubbla projektorlinser.
Förra bilen (BMW E46) hade projekorlins på halvljuset och det jag tyckte var skillnaden var att det var mycket skarpare "kant" där ljuset slutar (t.ex. i sidled) om ni förstår. Exempel, om man körde i mörkar efter en väg med skog väldigt nära vägen så såg man att gränsen mellan där det är ljus och där det blir mörkt är väldigt distinkt. V70in har mer att ljuset tonas ner.. Det är vad jag upplevt iaf. Hoppas det gick att förstå. :D
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
tragiska skrev:
Tungviktarn skrev:Varför hålla på att klåpa dit eftermarknads(kina) xenon för? Har aldrig förstått mig på det...
Dels ser det förjävligt ut lång tändtid bländar andra trafikanter och är olagligt.
Nu har jag inte direkt skrivit det i sten, kan likaså ha halogen i halvljuset. Folk kommer alltid att ha olika åsikter och så lär det förbli!
Sen kan jag inte anse att tändtiden är lång, xenon kommer som aldrig gå lika snabbt som halogen för att nå full styrka.
Nä jag vet har det original på min dock är tändningstiden avsevärt snabbare på originalet än kina grejjor "barn har ingen känsla för kvalitet";)
av tragiska
S.t.r.a.n.D skrev:
tragiska skrev:Köpte ett par nya strålkastare som hade en projektorlins samt en reflektor, antog att projektorn var för helljuset samt reflektorn för halvljuset men så var ej fallet..
Jag kan ju gissa att det är för att man vill ha mer spridning på ljuset i helljuset. Om man kolla på nyare bilmodeller så börjar fler och fler att ha projektorlins, men då utslutande på halvljuset. Har nog inte sett en bil med dubbla projektorlinser.
Förra bilen (BMW E46) hade projekorlins på halvljuset och det jag tyckte var skillnaden var att det var mycket skarpare "kant" där ljuset slutar (t.ex. i sidled) om ni förstår. Exempel, om man körde i mörkar efter en väg med skog väldigt nära vägen så såg man att gränsen mellan där det är ljus och där det blir mörkt är väldigt distinkt. V70in har mer att ljuset tonas ner.. Det är vad jag upplevt iaf. Hoppas det gick att förstå. :D

Jodå det gick nog bra att förstå så de gör då inget med reflektor :)
Såg faktiskt en mercedes idag som hade projektorlins på hel och halvljus!
Användarvisningsbild
av Perc
tragiska skrev:Säg att jag köper en ny strålkastare, är det bara skruva fast den och sätta dit ställmotorn så är den i samma nivå som originalen eller måste jag ställa in strålkastaren i höjdled osv innan jag sätter dit ställmotorn?
Ställskruven för höjdens noll-läge sitter faktiskt på ställmotorn. Jag fick dock ställa höjden när jag bytte strålkastare trots att jag återanvände motorerna med samma inställning, men då var dom nya strålkastarna inte volvo original heller.

Sen finns det en ställskruv för sidled också, den sitter ute i hörnet nära blinkersen och du kommer åt den genom ett litet hål i huvlåsbalken. Felaktig sidojustering märks inte förrän du slår på helljuset och märker att det lyser långt ute i skogen. :lol:

Det här vet du säkert redan men du ska ställa in höjden på strålkastarna med den elektriska justeringen i högsta läget. Jag lyckades inte få det att bli bra genom att rita av på väggen eftersom reflektorstrålkastare med räfflat glas har så diffus ljusbild, utan jag åkte ut på en mörk rak övergiven väg och justerade med hjälp av helljuset istället.
av tragiska
Perc skrev:
tragiska skrev:Säg att jag köper en ny strålkastare, är det bara skruva fast den och sätta dit ställmotorn så är den i samma nivå som originalen eller måste jag ställa in strålkastaren i höjdled osv innan jag sätter dit ställmotorn?
Ställskruven för höjdens noll-läge sitter faktiskt på ställmotorn. Jag fick dock ställa höjden när jag bytte strålkastare trots att jag återanvände motorerna med samma inställning, men då var dom nya strålkastarna inte volvo original heller.

Sen finns det en ställskruv för sidled också, den sitter ute i hörnet nära blinkersen och du kommer åt den genom ett litet hål i huvlåsbalken. Felaktig sidojustering märks inte förrän du slår på helljuset och märker att det lyser långt ute i skogen. :lol:

Det här vet du säkert redan men du ska ställa in höjden på strålkastarna med den elektriska justeringen i högsta läget. Jag lyckades inte få det att bli bra genom att rita av på väggen eftersom reflektorstrålkastare med räfflat glas har så diffus ljusbild, utan jag åkte ut på en mörk rak övergiven väg och justerade med hjälp av helljuset istället.
Jo finns ju en ställskruv på motorn men sen har jag märkt att de finns en svart vanlig skruv där man också ställer in höjdled, inte Volvo original. Får hoppas jag slipper ställa in sidled, bara höjdled!
av tragiska
Har då satt in strålkastarna, enda negativa är väl att skillnaden mellan hel och halvljus är dålig. Antingen har man bra helljus men högt inställt halvljus eller tvärtom.
Sen hör man ett surrande i 1 sek fram på bilen när man slår på helljus, kan ju inte vara ballasten som låter så högt då man hör det på tomgång.
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]