Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad förlorar man om man tar en 650 istället för 850?

Man förlorar det integrerade steget till centern, de 3 ljudiställningarna och cd-växlaren? Något annat? Samma utgångar bak på stereon? Orkar 650 driva PS högtalarna med steg plus subwoofer med steg?

Hård åtgång på beg 850 och tycker det är lite saftigt med 8k för en utbytesenhet.
Jag har satte i en beg HU-850. Nu till det som oroar mig. Allt fungerar så som cd-växlare, de olika ljudlägena, ljudinställningarna och volym- och ändra låtknapparna men själva belysningen i knapparna på stereon lyser inte.

Är belysningen i knapparna trasig eller måste mjukvaran uppdateras för att få belysningen att lysa?
Belysningen är CAN-styrd så det handlar troligen om att du måste ladda mjukvara för att "gifta in" den nya stereon i bilen. Troligen funkar inte heller rattknapparna mot stereon i nuläget eftersom även den funktionen går via CAN.
andersuw skrev:Belysningen är CAN-styrd så det handlar troligen om att du måste ladda mjukvara för att "gifta in" den nya stereon i bilen. Troligen funkar inte heller rattknapparna mot stereon i nuläget eftersom även den funktionen går via CAN.
Men det är just detta som gör mig orolig. Rattknapparna "ljud" och "ändra låt" fungerar mot stereon. Har läst i andra trådar att rattknapparna och belysningen på stereon inte brukar fungerar och då måste ny mjukvara laddas men nu är det enbart belysningen i knapparna på stereon som inte fungerar.

Kan man hoppas att ny mjukvara löser problemet?
Ja, jag tror du kan hoppas på att mjukvara löser problemet med belysningen även om man förstås inte kan vara hundra på det. Gissar att CAN-funktionen ibland kan finnas partiellt (rattknapparna) men ändå inte fullt ut (belysningen). Du borde själv kunna se om det är någon fnurra på CAN-kommunikationen genom att läsa ut felkoder med en Volvospecifik läsare (t.ex. VIDA/DiCE). Om problemet går att lösa med mjukvara borde du i nuläget ha felkod för konfigurations- eller kommunikationsfel av något slag.

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&ari[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar 1[…]

Den andra stora grejen för god bränsleek[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Här finns en bra video. Ska själv anv&au[…]