Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#47797
TobbeÖ skrev:
VolvoB20 skrev:
pegee skrev:Det finns en grej som gör en orginalnavigator oslagbar och det är att den också är kopplad till bilen. Det iinebär att navigatorn fungerar även i tunnlar och vid dålig mottagning. En lös navigator fungerar skitdåligt i de lägena.

Jag var i Stockholm för ett tag sedan med min navigator. Det fungerade inte alls. Ner i en tunnel med fem olika avfarter. Totalt borta!! Ut på andra sidan och nya instruktioner "Gör en U-sväng nu".

Detta händer inte med orginalnavigatorn eftersom den fortsätter att hålla reda på var bilen är med hjälp av hur hjulen rullar. Oslagbart.... men dyrt, javisst.
Så var det förr, då behövde man assisans av hur hjulen rullande, men har inga sådan problems längre.

Min nya lilla mobila navi sstartar och låser på nolltid. Så fort man sticker ur näsan ur tunneln så är positionen låst.

Tog med den på resan till USA och inte ens mellan skyskraporna hade den några som helst problem att hänga med.

Jag hatar att bli låst till bilen för navin är integrerad. Nu sitter jag vid datorn och och kollar vart det ska köras. Planerar och lägger upp allt i navin om det är flera mål så amn inte behöver sitta i bilen på morgonen och fnula.

Samma sak på lunchen, ta med navin i fickan och planera efermiddagen.

Och vid dagens slut så kan man föra tillbaka all data, som underlag för reseräkning, kolla rutter osv.

Allt detta är ju totalt omöjligt med en inbyggd navi.
pegee menade väl iofs att MEDANS han är I tunneln så måste han göra ett vägval och detta blir ju svårt med en lös navi, då hjälper det ju inte att den är blixtsnabb att koppla upp sig igen EFTER man har kommit ut ur tunneln, då är det ju redan för sent... Antar att det var det du menade pegee?

Jag förespråkar dock varken det ena eller andra alternativet, jag ser stora för- och nackdelar med båda varianterna... Dock kommer nog ekonomin styra just nu och det kommer förmodligen bli en lös Garmin Nüvi för min del denna gång. Hade ekonomin tillåtit så hade jag nog faktiskt ändå valt en integrerad.
Jo visst, men var finns det så mycket tunnlar, och dessutom tunnelsystem som är så komplexa att man kan köra vilse i dem :roll: Kör man ner i Söderledstunneln eller Öresundstunneln är det svårt att köra vilse.

Ok om man drar till Kiruna och kör runt i LKABS malmgruvor hela dagarna, då skulle jag kunna tänka mig att man behöver en navi som håller reda på positionen när man är under mark :lol:

Kollegan har demonstrerat dessa fördelar under ett toksnurande i ett parkeringshus, visst det finns säker folk som kör vilse i parkeringshus också.
Användarvisningsbild
av MartinS
#47798
VolvoB20 skrev:Jo visst, men var finns det så mycket tunnlar, och dessutom tunnelsystem som är så komplexa att man kan köra vilse i dem :roll: Kör man ner i Söderledstunneln eller Öresundstunneln är det svårt att köra vilse.
I södra länken tunnlarna söder om huvudstaden har åtminstone min svärmor kommit ut på fel ställe ett antal gånger.

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#47801
MartinS skrev:
VolvoB20 skrev:Jo visst, men var finns det så mycket tunnlar, och dessutom tunnelsystem som är så komplexa att man kan köra vilse i dem :roll: Kör man ner i Söderledstunneln eller Öresundstunneln är det svårt att köra vilse.
I södra länken tunnlarna söder om huvudstaden har åtminstone min svärmor kommit ut på fel ställe ett antal gånger.

/Martin
Och direkt kände hon att hon ville slanta upp 20 lakan extra för att inte gör om detta ?

OBS, Jag säger inte att det är en dålig funktion, den är skitbra, jag säger bara att den är löjligt överprisad.
Användarvisningsbild
av MartinS
#47802
VolvoB20 skrev:Och direkt kände hon att hon ville slanta upp 20 lakan extra för att inte gör om detta ?
Det tror jag inte, det är ju nästan mer än vad hela hennes bil är värd:-)

Jag menade bara att det faktiskt finns sådana tunnelsystem i sverige som man kan köra bort sig i. Du verkade ju antyda att det inte gjorde det.

/Martin
av TobbeÖ
#47803
Hmmm, nu behöver vi ju inte vara såna! Acceptera istället att det faktiskt finns nackdelar!

Detta var ju endast ett exempel på en nackdel med en lös navigator!

EDIT: damn! 31 sekunder sen, detta var alltså menat som ett svar till VolvoB20...
av NCR
#47804
TobbeÖ skrev: pegee menade väl iofs att MEDANS han är I tunneln så måste han göra ett vägval och detta blir ju svårt med en lös navi, då hjälper det ju inte att den är blixtsnabb att koppla upp sig igen EFTER man har kommit ut ur tunneln, då är det ju redan för sent... Antar att det var det du menade pegee?
Åh sjutton, så Volvos orginalmonterade navigatorer klarar att hålla signalen även inne i betongtunnlar, det var som sjutton, måste vara en ny hemlig teknik de använder... :shock:

[/ironi] <-- (detta betyder att jag var ironisk)

Kort sagt, hela den här diskussionen tycker jag inte bygger på några fakta utan det handlar om att de som har lagt ut 25.000+ på sina navigatorer vill inte känna att de har gjort en dålig affär och de som har köpt lösa vill tala för sin sak.

Skit samma!

Har man råd att lägga ut så mkt pengar på en integrerad utrustning eller köper den på skroten för 15.000:- utan att få en känsla av att vara grundlurad eller lite dum, fint, men jag känner att väljer jag mellan en sprillans ny navigator för 4700:- med nya uppdaterade kartor eller en fast monterad så blir mitt val lätt. Roligare att ha pengar till semstern så man får nån nytta av navin. :)
Senast redigerad av 3 NCR, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#47806
NCR skrev:
TobbeÖ skrev: pegee menade väl iofs att MEDANS han är I tunneln så måste han göra ett vägval och detta blir ju svårt med en lös navi, då hjälper det ju inte att den är blixtsnabb att koppla upp sig igen EFTER man har kommit ut ur tunneln, då är det ju redan för sent... Antar att det var det du menade pegee?
Åh sjutton, så Volvos orginalmonterade navigatorer klarar att hålla signalen även inne i betongtunnlar, det var som sjutton, måste vara en ny hemlig teknik de använder... :shock:

[/ironi]
Nä, den lyssnar väl på ABS signalen (tex pulserna från bakhjulen bara) så kan den räkna ut hur långt och i vilken riktning bilen rullar efter det att satteliten har tappats.

Bara någa rader kod som behövs.
Användarvisningsbild
av pegee
#47826
Jo, det var helt rätt. Det är inne i tunneln problemet är.
Stora delar av motorvägssystemet i Stockholm är nedgrävt, med ett antal avfarter nere i tunnlarna, och där är det kass med en lös navigator!!

Men, men... det är en fråga om vad man är beredd att betala för sina grejor.
av NCR
#47858
Jag är rätt nyfiken på hur pulser från abs'en från bakhjulen kan göra att datorn känner av riktningen på bilen.
Användarvisningsbild
av Brainy
#47868
NCR skrev:Jag är rätt nyfiken på hur pulser från abs'en från bakhjulen kan göra att datorn känner av riktningen på bilen.
Ptja har man inte aga-diff så snurrar hjulen olika snabbt om riktningen ändras.

/Anders
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]