- fre 16 jun 2006, 09:42
#47797
Ok om man drar till Kiruna och kör runt i LKABS malmgruvor hela dagarna, då skulle jag kunna tänka mig att man behöver en navi som håller reda på positionen när man är under mark :lol:
Kollegan har demonstrerat dessa fördelar under ett toksnurande i ett parkeringshus, visst det finns säker folk som kör vilse i parkeringshus också.
TobbeÖ skrev:Jo visst, men var finns det så mycket tunnlar, och dessutom tunnelsystem som är så komplexa att man kan köra vilse i dem :roll: Kör man ner i Söderledstunneln eller Öresundstunneln är det svårt att köra vilse.VolvoB20 skrev:pegee menade väl iofs att MEDANS han är I tunneln så måste han göra ett vägval och detta blir ju svårt med en lös navi, då hjälper det ju inte att den är blixtsnabb att koppla upp sig igen EFTER man har kommit ut ur tunneln, då är det ju redan för sent... Antar att det var det du menade pegee?pegee skrev:Det finns en grej som gör en orginalnavigator oslagbar och det är att den också är kopplad till bilen. Det iinebär att navigatorn fungerar även i tunnlar och vid dålig mottagning. En lös navigator fungerar skitdåligt i de lägena.Så var det förr, då behövde man assisans av hur hjulen rullande, men har inga sådan problems längre.
Jag var i Stockholm för ett tag sedan med min navigator. Det fungerade inte alls. Ner i en tunnel med fem olika avfarter. Totalt borta!! Ut på andra sidan och nya instruktioner "Gör en U-sväng nu".
Detta händer inte med orginalnavigatorn eftersom den fortsätter att hålla reda på var bilen är med hjälp av hur hjulen rullar. Oslagbart.... men dyrt, javisst.
Min nya lilla mobila navi sstartar och låser på nolltid. Så fort man sticker ur näsan ur tunneln så är positionen låst.
Tog med den på resan till USA och inte ens mellan skyskraporna hade den några som helst problem att hänga med.
Jag hatar att bli låst till bilen för navin är integrerad. Nu sitter jag vid datorn och och kollar vart det ska köras. Planerar och lägger upp allt i navin om det är flera mål så amn inte behöver sitta i bilen på morgonen och fnula.
Samma sak på lunchen, ta med navin i fickan och planera efermiddagen.
Och vid dagens slut så kan man föra tillbaka all data, som underlag för reseräkning, kolla rutter osv.
Allt detta är ju totalt omöjligt med en inbyggd navi.
Jag förespråkar dock varken det ena eller andra alternativet, jag ser stora för- och nackdelar med båda varianterna... Dock kommer nog ekonomin styra just nu och det kommer förmodligen bli en lös Garmin Nüvi för min del denna gång. Hade ekonomin tillåtit så hade jag nog faktiskt ändå valt en integrerad.
Ok om man drar till Kiruna och kör runt i LKABS malmgruvor hela dagarna, då skulle jag kunna tänka mig att man behöver en navi som håller reda på positionen när man är under mark :lol:
Kollegan har demonstrerat dessa fördelar under ett toksnurande i ett parkeringshus, visst det finns säker folk som kör vilse i parkeringshus också.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.