Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BlackbirdCaD
Perc skrev:Det är väl knappast samma geometri på vindruta, torkaraxlar osv som på dom äldre.

Vad ska du med 2010:ans armar till?
Eftersom de nyare torkararmarna på S60 facelift är bättre så tänkte jag att de ännu nyare armarna på senaste S60 är säkert ännu bättre.
Men hursomhelst så har jag köpt nya S60 facelift armar nu.. men när jag kollar i Haynes handbok så verkar det vara förvånansvärt krångligt att byta armarna.. skulle du kunna förklara hur man byter dem?

Funkar 191253 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-191253/ om torkararmen sitter stenhårt fast?
Användarvisningsbild
av loci
BlackbirdCaD skrev:
Perc skrev:Det är väl knappast samma geometri på vindruta, torkaraxlar osv som på dom äldre.

Vad ska du med 2010:ans armar till?
Eftersom de nyare torkararmarna på S60 facelift är bättre så tänkte jag att de ännu nyare armarna på senaste S60 är säkert ännu bättre.
Men hursomhelst så har jag köpt nya S60 facelift armar nu.. men när jag kollar i Haynes handbok så verkar det vara förvånansvärt krångligt att byta armarna.. skulle du kunna förklara hur man byter dem?

Funkar 191253 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-191253/ om torkararmen sitter stenhårt fast?
Japp den funkar, använde själv den när bytte till facelift armarna på min S60.
av BlackbirdCaD
I Haynes handbok skriver de: "Tryck ner vindrutetorkarna och knacka lätt på dem för att bryta bandet mellan armen och spindelleden - använd tejp för att skydda armen. Använd en gungande rörelse och dra bort armarna från räfflorna."

Montering: "Slå på relevant torkare. Slå sedan av den igen för att se till att motorn och länksystemet är parkerade. Placera vindrutetorkararmarna så att mitten på torkarbladet är 50 mm från torpedplåtens övre kant."

Gjorde ni allt det där? "Tryck ner vindrutetorkarna och knacka på dem, använd en gungande rörelse, placera armarna så att mitten på bladet är 50 mm från torpedplåtens övre kant"..
Eller lossade ni skiten bara och monterade sen de nya armarna?
Användarvisningsbild
av Perc
Inte torkarBLAD utan torkarARMAR. :)

Armarna kan sitta ordentligt fast på splinesen efter tio år i vägsalt och skit. Det som haynes beskriver och får att låta invecklat går att beskriva i två ord. "Seende arbete." Dvs... då man väl börjar begriper man hur man ska göra. ;) Använd våld tills dom lossnar, men inte för mycket våld så du har sönder nånting.

Det med "50mm från torpedplåtens övre kant" beskriver återmonteringen. Men det behöver man heller ingen instruktion till. Man ser ju hur dom ska sitta för att ligga snyggt i viloläget och ändå torka tillräckligt långt upp. Har man monterat dem för långt ner märker man det senast när det börjar regna och det inte sveper lika nära a-stolpen som man kanske är van vid.
Volvo appen

Hade problem med klimatstart via app för n&ar[…]

Stefans 968

Ansökte om ny skylt. IMG_1262.jpeg

Du er inne på noe der. Jeg trodde ikke jeg s[…]

Ingen bromsverkan höger fram

En V70 2.4 170hk 2003. Bilprovningen visar perfekt[…]