Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dave skrev:Aha! Tack Per för hjälpen, rapporterar när jag e klar. Har beställt sensorn nu. Läser ni något om en kille i västsverige som fick åka till akuten med en v70 på armen så är det bara jag...! :)

Dave
Det är en djävla skillnad att byta på en turbo gämfört med en sugmotor.
Men det går du behöver en bra pannlampa en spegel ett litet spärrskaft och så skall du börja med att plocka bort kylfläkten/kåpan utan att göra det så blir det TRÅNGT om du har en turbo...
oldtimersmc skrev:
dave skrev:Aha! Tack Per för hjälpen, rapporterar när jag e klar. Har beställt sensorn nu. Läser ni något om en kille i västsverige som fick åka till akuten med en v70 på armen så är det bara jag...! :)

Dave
Men det går du behöver en bra pannlampa en spegel ett litet spärrskaft och så skall du börja med att plocka bort kylfläkten/kåpan utan att göra det så blir det TRÅNGT om du har en turbo...
Har inte turbo (tyvärr). Förhoppningsvis ska det gå med mina gigantiska händer!

Dave
dave skrev:
oldtimersmc skrev:

Dave
Har inte turbo (tyvärr). Förhoppningsvis ska det gå med mina gigantiska händer!

Dave
Ok då så skall det inte vara några problem ( har gjort det på både 99:an och 01:an turbo, lika kul på båda man får offra en del blod :D )
2444ever skrev:
Kansjälv skrev:...
VARNING för ATECH2! Köpte ett spjällhus i början av 2011 till min V70 och allt verkade bra men efter c:a 6 månader började spjället att svara dåligt på gaspedalens rörelse och ETC-lampan tändes. Efter felsökning visade sig att det nya spjällhuset blivit defekt. Jag tog kontakt med Atech eftersom de angett att det var 2-års garanti och förklarade vad det var för fel. De kände till felet och lovade att skicka en ny. Sedan hände inget trots påstötningar, inget svar på mail, bara telefonsvarare som svarar på telefon. De har alltså blåst mig på 3786 kr och nu måste jag på något sätt få tag i en ny. Hade jag vetat detta hade jag gått på original hos Volvo direkt. Jag antar att firman håller på att gå omkull om den inte redan gjort det eftersom de inte svarar. Mitt råd: Köp inget därifrån!!!
Jag hade gärna sett någon mer kommentar från @kansjälv om detta (verkar inte så troligt eftersom det endast finns ett inlägg från användaren). Jag själv har väldigt goda erfarenheter av atech2, men om ovanstående är korrekt återgivet kan det ju vara läge att varna, är ju lite det som ett forum är till för.

Så, @Kansjälv, återkom gärna med lite mer info.
Jag var också nöjd till en början när huset fungerade men sedan, 6 månader senare när ETC-lampan tändes och det visade sig att det var spjällhuset från atech som havererat, då insåg jag vad det var för typ av firma jag hade att göra med. Vad hjälper det att de lämnar 2-års garanti när de inte ens är kontaktbara nå mer. Jag borde insett det när det stod HB i firmanamnet, dvs ett handelsbolag. I mina ögon är atech är skurkar!!!

Denna gång är det något annat fel på spjällhuset än på den gamla. Det verkar vara fel på återkopplingssignalen av spjälläget. Så nu är det väl inte sensorn som är trasig, annars hade jag nog gjort som dave och köpt en sådan. Undra om han måste in på Volvo och omprogrammera den sedan? Ska bli intressant och följa det.

Det finns en annan firma som också säljer utbyteshus, http://svenssonsbildem.se/ är det någon som har erfarenhet av dem?
Kansjälv skrev:
2444ever skrev:
Kansjälv skrev:...
VARNING för ATECH2! Köpte ett spjällhus i början av 2011 till min V70 och allt verkade bra men efter c:a 6 månader började spjället att svara dåligt på gaspedalens rörelse och ETC-lampan tändes. Efter felsökning visade sig att det nya spjällhuset blivit defekt. Jag tog kontakt med Atech eftersom de angett att det var 2-års garanti och förklarade vad det var för fel. De kände till felet och lovade att skicka en ny. Sedan hände inget trots påstötningar, inget svar på mail, bara telefonsvarare som svarar på telefon. De har alltså blåst mig på 3786 kr och nu måste jag på något sätt få tag i en ny. Hade jag vetat detta hade jag gått på original hos Volvo direkt. Jag antar att firman håller på att gå omkull om den inte redan gjort det eftersom de inte svarar. Mitt råd: Köp inget därifrån!!!
Jag hade gärna sett någon mer kommentar från @kansjälv om detta (verkar inte så troligt eftersom det endast finns ett inlägg från användaren). Jag själv har väldigt goda erfarenheter av atech2, men om ovanstående är korrekt återgivet kan det ju vara läge att varna, är ju lite det som ett forum är till för.

Så, @Kansjälv, återkom gärna med lite mer info.
Jag var också nöjd till en början när huset fungerade men sedan, 6 månader senare när ETC-lampan tändes och det visade sig att det var spjällhuset från atech som havererat, då insåg jag vad det var för typ av firma jag hade att göra med. Vad hjälper det att de lämnar 2-års garanti när de inte ens är kontaktbara nå mer. Jag borde insett det när det stod HB i firmanamnet, dvs ett handelsbolag. I mina ögon är atech är skurkar!!!

Denna gång är det något annat fel på spjällhuset än på den gamla. Det verkar vara fel på återkopplingssignalen av spjälläget. Så nu är det väl inte sensorn som är trasig, annars hade jag nog gjort som dave och köpt en sådan. Undra om han måste in på Volvo och omprogrammera den sedan? Ska bli intressant och följa det.

Det finns en annan firma som också säljer utbyteshus, http://svenssonsbildem.se/ är det någon som har erfarenhet av dem?
Besvärande att höra att ett så omskrivet företag behandlar sina kunder så illa men lika skönt att vi genom deta forum kan använda vår konsument makt i att sprida info om hur illa de sköter sina kunder. VARNING!!!
Kansjälv skrev: Jag var också nöjd till en början när huset fungerade men sedan, 6 månader senare när ETC-lampan tändes och det visade sig att det var spjällhuset från atech som havererat, då insåg jag vad det var för typ av firma jag hade att göra med. Vad hjälper det att de lämnar 2-års garanti när de inte ens är kontaktbara nå mer. Jag borde insett det när det stod HB i firmanamnet, dvs ett handelsbolag. I mina ögon är atech är skurkar!!!

Jag är faktiskt ganska förvånad. Min erfarenhet är precis tvärtom som sagt. Jag beställde renoverat från atech2 i början av sommaren, när jag fick hem det så noterade jag att kontakten var lite skitig, som att någon hade sprutat 5-56 (fy) och att sedan skit hade fastnat där, typ som en oljig/skitig hinna invändigt i kontakten. Jag ringde upp och trodde jag skulle vara tvungen att tjata en del, det är ju alltid en tolkningsfråga om det är skitigt och om det i så fall påverkar funktionen. Men det var inga problem alls, bara att skicka tillbaka. Dom ville returnera pengarna eftersom dom inte hade något mer på lager som passade min motor, men jag sa att dom kunde behålla pengarna tills vidare och skicka nytt spjäll när dom fick in. Det dröjde dock några veckor, då ringde jag och dom returnerade pengarna - inga som helst problem.
Nu vet vi ju inte hela historien bakom ditt problem, men om spjället inte höll garantitiden så skall du ju klart få ett nytt. Låter onekligen konstigt att dom inte svarar.

När jag fick det "skitiga" renoverade så började jag tveka. Vet inte hur mycket som byts ut vid renovering, men de spjäll som passar min motor (som rekommenderas av atech2) har ju suttit i en motor i c.a 10 år och typ 20-30 tusen mil, kan ju vara annat i det som är slitet som inte renoveras. Att ett spjällhus lämnar in även utan problem med "kolbanorna" (eller vad det kallas) är ju ganska troligt, även om det inte hade varit lika omfattande som det är med de "vita" MM.
Det slutade i alla fall med att jag köpte nytt "gult" från Volvo.

Angående http://svenssonsbildem.se/ så är det samma som atech2 om jag fattat det rätt, tror dom har ett samarbete med atech2. Tror det är så med de som är anslutna till laga.se - men det är endast en egen teori.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]