Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
oldtimersmc skrev: Det du skriver här är en myt, ett bra dubbdäck spöar skiten ur ett dubblöst däck i alla grenar (lästipps Aftonbladets Robert Collin han kan tända ljuset för dig).
Varför så aggressiv? Sanningen retar, eller? Så Robert Collin är sanningsägaren framför alla andra? Undrar hur många som skulle hålla med om det.

Du ser uppenbarligen de "fakta" du VILL se.

Och ja, ibland måste man panikbromsa på grund av att medtrafikanter gör tabbar. Behövde man inte panikbromsa hade det inte spelat så stor roll vilka däck man hade.
av JonasL
Ett uppriktigt tack till alla som delat med sig av sina synpunkter. Jag har läst alla och fattat mitt beslut.
Jag hoppas någon dag kunna återgälda dig/er i en annan fråga.
Det blir dubb och ska beställa dem idag.
Kör förnuftigt.
av Kena
Till er som kör odubbat, håll ordentligt avstånd från mej i vinter, guldfärgad V70 Reg börjar med JZW :D
Användarvisningsbild
av StringerBell
Brainy skrev: Jag försöker att alltid köra med insidan av huvudet, men ibland misslyckas även jag. Det är väl därför vi har olyckor i sverige?
Någon/något kan faktiskt springa ut framför bilen så jag helt plötsligt måste pallnita, det är rätt så svårt att läsa! För jag antar att ni som säger att man ska anpassa hastighet efter situation inte ligger och kör i 30km/h på vägarna året om för att någonting kan hända?
Nej, men om man älskar sin familj kanske man borde göra det för säkerhetsskull?

Min egen ståndpunkt grundar jag inte på egen erfarenhet i första hand utan på de experter som finns. Jag har stor respekt för den breda och långa erfarenhet som finns hos Teknikens världs testteam, och det är just deras rekommendationer jag kör efter.

Alla känslomässiga slag under bältet i form av beskyllningar om att sätta andra människors liv i fara - som inte du men andra i tråden kommer med - för att man kör dubbfritt måste helt enkelt bort från debatten. Åk med med mig ett år i olika väglag, sedan kan ni döma mitt körsätt ur säkerhetssynpunkt.
av aeeklund
Har bott 13 år i Göteborg (Hisingen) och snöröjningen blev bara sämre och sämre de åren så utan dubb tog man sig inte fram i den isgata som blev. Likaså pendlat en hel del till dalarna de åren och det var halt nog med dubbdäck många gånger. Håller man sig inne i de absolut centrala delarna av en större stad i södra delen av landet så funkar det nog med dubbfria. Men annars bra dubbdäck alla dagar i veckan. Visst låter dubbdäck lite mer, men det är det värt. Kör med Nordfrost 5 tror jag och är mycket nöjd med dom på min V70.
Användarvisningsbild
av StringerBell
aeeklund skrev:Har bott 13 år i Göteborg (Hisingen) och snöröjningen blev bara sämre och sämre de åren så utan dubb tog man sig inte fram i den isgata som blev. Likaså pendlat en hel del till dalarna de åren och det var halt nog med dubbdäck många gånger. Håller man sig inne i de absolut centrala delarna av en större stad i södra delen av landet så funkar det nog med dubbfria. Men annars bra dubbdäck alla dagar i veckan. Visst låter dubbdäck lite mer, men det är det värt. Kör med Nordfrost 5 tror jag och är mycket nöjd med dom på min V70.
Jo, men du som Göteborgare vet ju hur en "normal" vinter här ser ut. Såvida du inte kör på traktorstigar på Hisingen hela dagarna är det ju asfalt 19 dagar av 20 för dig även på vintern. Det är i stort sett lika milt här som i Malmö.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Att tänka på är att dubben slits ned ganska så fort om man har mycket asfaltskörning. Det finns ju dubbfria däck som är bättre än dubbade och tvärt om. Jag tycker att man ska välja ett däck som man själv vill åka med. Det är mest asfalt där jag åker och blir det riktigt halt tar jag det lugnt. Inga vinterdäck i världen kan kompensera lägra hastighets inverkan på lörsäkerheten.
av aeeklund
StringerBell skrev: Jo, men du som Göteborgare vet ju hur en "normal" vinter här ser ut. Såvida du inte kör på traktorstigar på Hisingen hela dagarna är det ju asfalt 19 dagar av 20 för dig även på vintern. Det är i stort sett lika milt här som i Malmö.
Jo visst hade det fungerat med dubbfritt om det varit "normala" slaskvintrar . Men nu när det varit ett par riktiga så hängde inte snöröjningen med alls. Bodde ändå "centralt" i Lundby / Eriksberg. Var fullständigt gräsligt inne i bland villorna och där behövdes verkligen dubbdäck. De med odubbat tog sig inte fram.
Kom man ut på de större vägarna så saltades det ju iaf så länge de hade salt att sprida.
Slår fortfarande ett slag för dubbdäck.

Lite intressant att Dubbdäck vs Dubbfritt, vargens vara eller icke vara och Sverigedemokraterna kan röra upp så mycket känslor.
av oldtimersmc
Ok stringerbell Om du har barn skulle du då rekomendera dem att köpa dubblöst till vintern? Skulle det kännas bra? Jag skulle aldrig göra det 10- 20 meter längre bromssträcka kan betyda liv eller död.
Att fästet inte är tillräkligt i sidled kan vara förödande. Barmarkskörning ger betydligt större marginaler,det ger inte blixthalka.
Har haft körkort sedan 1977 och bott i hela sverige men de senaste 20 åren i värmland kör ca 4000mil/år och alltid på bra däck och det har räddat skinnet på mig många gånger oftast pga andra men jag är dessvärre mänskilg så även jag har felat, vid ett antal tillfällen så har mina däck varit avgörande. Grovt räknat har jag kört 135000mil+10 000mil MC. Rent statistiskt så skulle jag vara död men alla dessa mil har endast kostat mig ett blinkersglas (odubbat så hade i bästa fall bara bilen blivit skrot, men hyggligt bett och ABS räddade mig då) hemtjänsten var på enlgt egen utsago på "utryckning" (i 80+ på 50väg) och hade inte en möjlighet att bromsa eller väja då underlaget "var så isigt" och RAV suven var utrustad med? ja just det dubblöst... Jag svängde ut från en mack och missbedömde hastigheten men bromsade och väjde för att jag kunde. RAV:en fick stopp skrämmande långt fram...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Update: blir inte den bilen jag har länkat bl[…]

När byttes bränslefilter senast?

Stefans 968

Bra val. Det röda såg väldigt myck[…]

Vad ska jag köpa och varför?