Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Bewsfroe skrev:Rutan e bytt ja. Likaså blad och armar. Hoppar när det är både vått som torrt! Hoppar som mest när det regnar mycket och man behöver dom som mest. Får prova att justera dom nya armarna oxå helt enkelt. Glappet i själva torkarmekaniken är lika mkt som på farsans V70N och polarens S60. Felet borde inte ligga där alltså.
Hmm, svår nöt. Om dom hoppar på både upp- och nerväg så är det väl knappast vinkel på bladet. Och det är båda bladen?
Är det så att det hoppar både upp- och nerväg, och gäller båda bladen så känns det som att det MÅSTE vara något med motor/länkage (heter så?). Något glapp, eller om motorn kan vara felaktig på något sätt, dålig kontakt någonstans. Kollade du om dom ligger an lika hårt mot rutan som på andra bilarna?
Kan inte så mycket tekniskt om det, om det jag skrev kan påverka detta. Du har ju lagt mycket jobb och pengar på detta redan, kanske lika bra att försöka kolla med annan torkarmotor, kanske polarens, eller om du känner någon schysst skrot. Det här är mest gissningar, är en enkel amatör, men det är vad jag hade testat iaf.
av Bewsfroe
Tack för erat engagemang! Har provat att justera torkararmarna ytterligare idag. Dock utan större resultat. Främst är det väl torkaren på förarsidan som krånglar. Den andra ser ut att iaf med godkänt resultat göra sitt jobb så den har jag inte fokuserat så mycket på!

2444ever: Har inte kollat trycket mot rutan, men jag tycker det hjälper föga att lätta eller lägga tryck på torkaren när den går. Får prova att byta motorn, som för övrigt ger ifrån sig ett mekaniskt ljud som jag tycker jag hör bra inne i kupén. Dålig motor kanske? Om det nu skulle kunna orsaka mitt problem. Kanske motorn som hackar när den belastas? Går hur fint som helst i "tomme"
av Bewsfroe
Har fortfarande samma problem... Har provat 3 olika blad nu. Volvos, Biltemas och snordyra SWF. Har justerat mig till döds medelst skiftnycklar men inget verkar hjälpa. Låter rent ut sagt för jävligt när torkarna går. Som en Corolla från 86 eller nåt... Någon som meckat torkarlänkage och kan tala om om det är vanligt att länkaget eller någon bussning blir utsliten och orsakar dessa symtom?
Användarvisningsbild
av dave
Brainy skrev:Låter som du antingen har sneda torkararmar eller en helslut vindruta.

mvh
Anders
Går det att polera upp en äldre ruta eller vänta tills den spricker och byta på försäkringen?
Jag bytte till facelift-torkararmarna i höstas. Dom gamla var (som vanligt) sneda och jag orkade helt enkelt inte börja justera. Ville dessutom ha riktigt plattbladsfäste och inte ful "plastklump" som det blir om man vill ha moderna blad på dom gamla torkararmarna.

Kör (som alltid) med champion och är (som alltid) nöjd. Tog den äldre varianten med modellanpassade parförpackningar, inte dom nya "easyvision" som säljs styckevis. Går tyst och torkar bra, trots att min ruta är sliten och trött. Enda klagomålet är att högra torkarbladet är lite för långt, det sticker ut ända till a-stolpen och fuskar lite eftersom det inte lägger sig efter rutan ordentligt.

Vissa gillar Bosch, men jag har testat både platta och vanliga och det slutade båda gångerna med att jag fick kasta skiten efter några regnväder. Totalt värdelösa.
Bewsfroe skrev:Godkväll!

Har enorma problem med mina Volvo original torkarblad på S60in! Kan tyckas vara I-landsproblem men jag betalade dock över 400 kr för dessa för ett par månader sedan!

Det verkar precis som gummit är för "kletigt", torkarna hoppar som själve f*n över rutan. På det långsamma av dom 2 lägena där torkarna går konstant så trodde jag att snart kröker sig armarna eller motorn skär ihop!

Har provat allt! Torkat dom med T-röd, tvättat vindrutan, provat med och utan Biltemas rain off osv. Enda gången dom funkar hyffsat e när jag sprutar spolarvätska. Men det kan man ju inte köra runt å göra hela tiden!

Någon som haft liknande symtom? Är Volvos torkarblad dåliga nuförtiden? Kan man reklammera utan kvitto? (Vem sparar det på ett par torkarblad lixom?)
har samma symtom på mina volvo blad dom hoppar och lever fn.dom är tysta när det regna mycket eller när man spolar rutan.
Jag köpte mina volvo torkare som var på rea,halvapriset. Och dem var tillvärkade på den tiden när det fanns bara xc60 men det var samma torkare och dem fungerar jätte bra.

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]