Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#37756
nevyn skrev:Jag bytte dem parvis... Vad på kartongen skulle jag läsa?
Det brukar vara symboler på kartångerna som visar att man ska byta parvis.

sen är det viktigt att lampan hanteras varsamt & att man inte tar på glaset.
av nevyn
#37802
Behövde jag ju inte läsa eftersom jag bytte dem parvis... Och nej jag pillade inte på glaset, men det påverkar ju inte glödlampan om man tar på glaset...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#37810
CarMan skrev:
nevyn skrev:Jag bytte dem parvis... Vad på kartongen skulle jag läsa?
Det brukar vara symboler på kartångerna som visar att man ska byta parvis.

sen är det viktigt att lampan hanteras varsamt & att man inte tar på glaset.
CarMan menar du att lampan går sönder snabbare om man tar på glaset(för tråden handlar ju om livslängd på lampor)???

Att man inte ska ta på glaset är väl för att fettet från fingrarna snabbt förångas när lampan blir varm, och sätter sig på reflektorn så at den blir "dimmig"
av Pebben
#37816
Helt korrekt, det har inget med lampans livslängd i sig att göra.
Användarvisningsbild
av _Rick_
#37823
Gissar på att ni lider av överspänning, spikar eller 'smutsig likström'

Hur gamla är era batteri? Ett batteri i dagens samhälle håller ju bara 3-5 år.
av nevyn
#37868
Mitt batteri verkar vara org, dvs 5 år...

Hur kollar man dessa fenomen "smutsig likström", överspänning lär ju inte vara nån konst att mäta..

Synd att de nya bilarna är så jävla känsliga...
Användarvisningsbild
av CarMan
#37878
nevyn skrev:Behövde jag ju inte läsa eftersom jag bytte dem parvis... Och nej jag pillade inte på glaset, men det påverkar ju inte glödlampan om man tar på glaset...
Jo !!!!
man får inte ta på blaset, för då blir det en fett hina & då fasnar smutts.
sitter det smuts på lampan blir den varmare, den kyls dåligt. värmen tar kål på lampan i förtid!
Mycke viktigt att inte ra på lamporna
Användarvisningsbild
av _Rick_
#37888
Nevyn: Mäta med osciloskåp och se hur likströmmen ser ut.

Kan vara en taskig spänningsregulator i generatorn.

en rejäl konding hade gjort susen :)
av nevyn
#37993
Går det köpa regulatorn löst?
av Pebben
#38001
CarMan skrev:
nevyn skrev:Behövde jag ju inte läsa eftersom jag bytte dem parvis... Och nej jag pillade inte på glaset, men det påverkar ju inte glödlampan om man tar på glaset...
Jo !!!!
man får inte ta på blaset, för då blir det en fett hina & då fasnar smutts.
sitter det smuts på lampan blir den varmare, den kyls dåligt. värmen tar kål på lampan i förtid!
Mycke viktigt att inte ra på lamporna
Nix det som smutsen värmer är försumbart, skillnaden på olika reflektorer orsakar mycket större värmeskillnad än smutsen. Det är klart att om det fastnar ett tjockt lager så har du ju rätt men då ger ju inte lampan nåt ljus framåt så då spelar det ju ingen roll om den går sönder för man märker ingen skillnad :) . Det fettet som sitter på av fingrar brinner upp av värmen från lampan rätt fort så det är ingen risk, men som någon sa tidigare så orsakar det föroreningar på reflektorn.

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]

Utmärkt, ja förutom på huven d&ari[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpro[…]