Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Knasen skrev:Kan PPC:en även läsa felkoder på V70 MY 2010?
Tyvärr inte:
PPC Diagnostic System fungerar till alla Volvo från 2001-2007.
Undantag:
S80 1999-2006 fungerar
S80 D/D5/TDI 1999-2000 fungerar ej
C70 98-05 fungerar ej
S/V40 96-04 fungerar ej
Användarvisningsbild
av hakank
Fred skrev:Dessutom har vi väl kommit fram till att SBP endast tittar på avgasspecifika koder.

Nej, jag tror inte att SBP kan vara ett fullgott alternativ till PPC. PPC har så otroligt många fler användningsområden och den finns tillgänglig omedelbart, utan att bilen behöver flyttas, att den är värd sina pengar även om det handlar om nästan 3000 kr.

Som ett exempel kan jag ju nämna elinfällbara speglar som hamnar i osynk titt som tätt. Detta fixas på en minut med PPC och besiktningskillarna skulle bli galna om man kom in en gång i månaden för att de skulle fixa detta (om de ens kan det, vilket jag betvivlar).

Mvh
/Fred
Beror nog på vad man väljer för diagnos.

Stor e-Diagnos
Fullständig kontroll av fordonets elektroniska system.
I tjänsten ingår kontroll av samtliga tillgängliga system i fordonet. Moderna personbilar innehåller upp till 50 elektroniska styrenheter som övervakar fordonets funktion.
Pris: 500 kronor
Systemkarta för stor e-Diagnos

/Håkan
av J.F.S
Fast det är ju just precis det som står, en diagnos. Klippt från villkoren: Inte heller raderar Test och Information några felkoder ur personbilar, utan för åtgärd och reparation av eventuella fel hänvisas kund till sin verkstad.

http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... iagnos.pdf

En PPC inte bara läser utan raderar även felkoder.. inklusive airbagrelaterade felkoder.

Det innebär alltså att först köper man en diagnos för en 500 hunka för att sen betala 2-300 spänn till sin Volvoverkstad för att släcka de felkoder som finns. Kul, 800 bagare för att återställa ett skitfel som tex Fred har med sina backspeglar.
Användarvisningsbild
av hakank
Ni verkar ha större problem med era bilar än jag med min kan jag konstatera. Har råkat ut för en felkod där det kunde ev. varit värt att ha en läsare. Det var en givare till gaspedalen. Detta på två S60 och sammanlagt 9 år. Inte värt 3kkr för mig iaf.

Om backspeglarna ställer om sig titt som oftas, kan det ha med nån defekt i mjukvaran som ev behöver uppgraderas?

/Håkan
Jag är böjd att hålla med dig. När min LMM la av fick jag emissionsvarning. Det är det enda jag haft på tre år.

De två XC70 o XC90-bilarna jag hade, däremot, som tjänstebilar, där j-lar lös det var o varannan dag. :-O) Så jag var lite orolig när jag köpte S80, men den har som sagt skött sig.

Mvh
av Fred
Personligen har jag ännu inte fått någon felkod i min bil som PPCn hjälpt mig med, men den dagen koden som strular till det dyker upp så är jag beredd. Eftersom mina speglar strular så har dock PPCn redan betalat sig, men det är inte riktigt samma sak då speglarna är lite av ett lyxproblem. (OT: Speglar som hamnar i osynk har inget med mjukvara att göra. Jag har en misstanke om att det har med strömstyrkan i batteriet att göra, men jag behöver testa mer innan jag kan säga säkert.)

För mig är PPCn lite som det är med försäkringar, man betalar för om det eventuellt händer något. Tänk vad mycket pengar varje människa betalar till försäkringsbolagen som aldrig utnyttjas. Jag tror att man skulle bli självmordsbenägen om man räknade ut hur många hundratals tusen kronor man betalat "i onödan". Om dock bostaden brinner ned så är man nog ganska tacksam för att man ändå tecknat en bra försäkring.

Sen tror jag att behovet är mycket beroende på användaren. De som bara använder sina bilar som transportmedel riskerar kanske inte lika ofta att få felkoder som de som gärna skruvar med dem. Har man minsta ambition att kunna fixa sin bil om något felar så är PPCn lika viktig som att ha torx-mejslar och blocknycklar i verktygslådan.
Användarvisningsbild
av Kaxe
På kort tid har jag haft nytta av min ett par ggr nu, senast när bilen hackade vid acceleration,fick felkod som var misständning cylinder 2 , ny tändspole inhandlades på skruvat för c:a 400 kr och bilen går nu klockrent,undrar vad detta kostat på Volvo med felsökning och byte av denna tändspole.
Användarvisningsbild
av Alucinor
bagarn09 skrev:Men det är ju helt otroligt! Man ska ju vara miljonär för att köpa den där grunken, BEGANGNAD!! Nu gick den för 2850:- *Djup suck...*

Mvh, Jimmy
Han som budade över dig måste ha gjort det nanosekunden innan auktionen gick ut! Surt alltså...

Ett alternativ kan vara att låta Bilprovning[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]