Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
kottskrapa skrev:
Alucinor skrev:Och som också skrivits så är problemet för trådskaparen att dom isar igen under körning...

Jo det har jag också läst men jag tänkte bara förtydliga mitt förra inlägg.
Sen så upplever jag i alla fall att när dom har tinat så man börjar om på 0 innan man åker så klarar det sig ganska bra..

Annars så gav en snabb googling dessa
http://www.safesight.eu/4.html
Ska ringa de på måndag...
av Fred
Eluppvärmda torkarblad för din komfort och säkerhet!

Ice-Free torkarbladsvärmare förhindrar snö och isbildning på torkarbladen. En elslinga löper utmed bägge sidor om torkarbladet, slingan är fäst med clips. Byte av torkarbladen är mycket lätt. Värmaren tillverkas till alla typer av fordon, och finns i 12 och 24 volt.

* Aldrig fastfrusna torkarblad
* Optimal livslängd på dina torkarblad
* Enkel montering
Verkar ju vara en bra funktion! Frågan är bara hur de ska kopplas in...ska t.ex. värmen ligga på hela tiden? Annars behövs ju någon knapp i kupén. Och hur länge klarar kablarna den mekaniska nötningen när torkarna jobbar?

Rapportera gärna vad du hittar kamilenski!

EDIT: Här hittade jag en produkt, vet dock inte om det är samma som "Safesight" säljer. Där kan man läsa lite om hur installationen går till (man ska montera en knapp i kupén) och hur torkarna fungerar. De verkar kosta $120 vilket ju inte alls är speciellt dyrt!

EDIT 2: En Googlesökning ger ganska många träffar. Det verkar som att denna produkt är ganska populär i det stora landet i väster! Bara att beställa för den som önskar med andra ord!
av kamilenski
Det bevisar att vi bor i en håla :(
av kamilenski
Varför? Därför för att Ford vill ha för mycket pengar för nyttjandet. Och de har patent ju. Som varar i 25år!
av Fred
kamilenski skrev:Varför? Därför för att Ford vill ha för mycket pengar för nyttjandet. Och de har patent ju. Som varar i 25år!
Patent i 25 år? Har du källa på det? Skulle förvåna mig väldigt mycket då patent endast gäller i 20 år...

Förövrigt har väl Ford haft elslingorna i över 25 år...?
Användarvisningsbild
av Alucinor
Fred skrev:
kamilenski skrev:Varför? Därför för att Ford vill ha för mycket pengar för nyttjandet. Och de har patent ju. Som varar i 25år!
Patent i 25 år? Har du källa på det? Skulle förvåna mig väldigt mycket då patent endast gäller i 20 år...

Förövrigt har väl Ford haft elslingorna i över 25 år...?
Hade en gammal E32:a, BMW för hundra år sen. Den hade elslingor nere vid torkarna på vindrutan. Svärfar har en Freelander som har värmeslingor i vindrutan. Så att Ford skulle ha patent kan väl inte stämma?
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag är lätt skeptisk mot alla finesser som drar en massa ström... Dessutom hjälper det ju inte på morgonen. Man kan ha hur många watt som helst i baken, ratten eller i rutan - de är ändå kalla när man behöver dem som mest.
av Cedrix
Subaru har väl elslingor längst ner på rutan som värmer torkarna i parkeringsläge.

Men det är klart, det är ju en japansk bil å dom her väl mer vana av snö och is där än Svenska biltillverkare som har gjort så att torkarna hamnar under huven så all snö och skit virvlar ner på torkarna och dom inte värms ett dugg pga att dom är nedanför den del av rutan som blir uppvärmd av kupén.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Behövs ingen krånglig el, gör som på äldre bilar, låt lite av defrosterluften träffa på insidan av glaset där torkarna vilar så försvinner problemet.

Jag kan tröstä er med att problemet är mycket större på V70II än på V70N för på V70II har man sparat bort ett defrostermunstycke och placerat det enda som blev kvar ännu högre upp på rutan så torkarna blir ännu isigare.

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]

hej jag har en volvo V70N från 2002 som har […]