Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dieselmagnus skrev:Man vill kanske inte fullgasrepa när motorn inte är ruiktigt varm. Kanske en längre och jämnare gaspådrag då kanske.
Beror väl på hur långt man har till motorvägspåfarten :D jag har så långt att min är varm nog för det :D

Samma sak när man drar stunga släp, då kan det vara hur kallt som helst ute och ändå finns det hur mycket värme som helst att brassa på i kupen.
Visst men det jag menar är att montera en original dieselvärmare kostar ju 20.000 - 30.0000 och sedan drar den 5-6 deciliter i timmen. Det går att gasa på lite extra bra många gånger så du får upp lite värme i spisen innan du har förbrukat samma summa i extra bränsleförbrukning.

Och ska du dra husvageen -20 grader så måste du gasa på ordentligt innan annars lär aldrig din dieselmotor komma upp i full temp utan väramre även om du kör runt i flera timmar.

Är det så kallt kommer tempen aldirg upp i normal om man kör lungt, jag har provat många gånger på min förra som hade tempmätare.
Jag har kört med trasig dieselvärmare i ca 2-3 år och bilen går utan problem. Jag brukar ligga på 4an på större vägar och då får den upp tempen hyffsat snabbt. Men om man stannar vid rödljus eller eller står på tomgång så sjönker tempen nåt så kollosalt snabbt.
Dieselsmurfe skrev:Jag har kört med trasig dieselvärmare i ca 2-3 år och bilen går utan problem. Jag brukar ligga på 4an på större vägar och då får den upp tempen hyffsat snabbt. Men om man stannar vid rödljus eller eller står på tomgång så sjönker tempen nåt så kollosalt snabbt.
Låter ganska oekonomiskt att köra på fyran.
Tartryffel skrev:Låter ganska oekonomiskt att köra på fyran.
Mer ekonomiskt att bränna diesel vid sidan om i en brännare?
StringerBell skrev:
Tartryffel skrev:Låter ganska oekonomiskt att köra på fyran.
Mer ekonomiskt att bränna diesel vid sidan om i en brännare?
Ja. "Större vägar" kan vi väl anta är t.ex. en 90-väg. Drar bilen 0.75 l/mil där så förbrukar man 9 x 0.75 = 6,75 liter bränsle på en timme i 90 km/h. Med brännaren igång hela tiden så ökar förbrukningen med runt 0.5 liter på en timme, alltså 7.25 liter för samma sträcka och tid eller 0.81 l/mil.

Jag vågar lova att bilen drar mer än så om man kör på fyrans växel. Särskilt eftersom dieslarnas förbrukning ökar ganska kraftigt med varven.
Då ska man dessutom tänka på att brännaren i autoläge långt ifrån går hela tiden även vid -25.

Sen är det en annan fråga om det är lönsamt att laga/montera en ny brännare med allt vad det innebär. Men att det är kostsamt att behöva köra på en lägre växel är det inget tvivel om.
Jag skulle gissa att om man lagar en trasig värmare beroende på fel så skulle det ändå kosta 5-6 tusen kr och om man ändå är uppe i dom priserna kan man lika gärna sätta i en ny. Men frågan är hur länge den nya håller.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]