Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knasen
#34021
Tjenare,

Roade mej att kolla dessa felkoderna lite närmare idag, hade en stund över.

CCM-060 = Spjällmotor defroster. Internt fel (Symptomområde 87)
CCM-064 = Spjällmotor luftdistrubution. Internt fel (Symptomområde 87)

Mycket riktigt betyder det kanske interntfel, men även att späningen till motorerna är/har varit för låg.

Tillsammans med,

DDM/PDM-E010 = Styrenhet. Internt fel (Symptomområde 83) som oxå härledas till dålig späning.

Och
BCM-0057 = Spänningsmatning. För låg spänning (Symptomområde 59)

Kan kopplas ihop (dålig spänning, tillfälligt eller ej?)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#34036
blir det kallt i bilen? är det markant kallare i dessa utblås än dom andra?
Tack CarMan!
-Nja, kallt å kallt...skulle mer beskriva det som kalldrag. Ja det är markant kallare i dom gentimot t.ex. dessa närmast dörrarna!

Problemet kommer och går lite som det själv vill...men vi har ju ändå felkoder på det!
Tjenare,

Roade mej att kolla dessa felkoderna lite närmare idag, hade en stund över.

CCM-060 = Spjällmotor defroster. Internt fel (Symptomområde 87)
CCM-064 = Spjällmotor luftdistrubution. Internt fel (Symptomområde 87)

Mycket riktigt betyder det kanske interntfel, men även att späningen till motorerna är/har varit för låg.

Tillsammans med,

DDM/PDM-E010 = Styrenhet. Internt fel (Symptomområde 83) som oxå härledas till dålig späning.

Och
BCM-0057 = Spänningsmatning. För låg spänning (Symptomområde 59)

Kan kopplas ihop (dålig spänning, tillfälligt eller ej?)
Tack, Knasen!
-Förstår jag rätt, att dessa fel kan vara sammankopplade? Isåfall låter det nästan värre än att det "bara" skulle vara spjällmotorerna som skulle behöva bytas!?
Användarvisningsbild
av CarMan
#34049
Jocke S. skrev:
blir det kallt i bilen? är det markant kallare i dessa utblås än dom andra?
Tack CarMan!
-Nja, kallt å kallt...skulle mer beskriva det som kalldrag. Ja det är markant kallare i dom gentimot t.ex. dessa närmast dörrarna!

Problemet kommer och går lite som det själv vill...men vi har ju ändå felkoder på det!
Tjenare,

Roade mej att kolla dessa felkoderna lite närmare idag, hade en stund över.

CCM-060 = Spjällmotor defroster. Internt fel (Symptomområde 87)
CCM-064 = Spjällmotor luftdistrubution. Internt fel (Symptomområde 87)

Mycket riktigt betyder det kanske interntfel, men även att späningen till motorerna är/har varit för låg.

Tillsammans med,

DDM/PDM-E010 = Styrenhet. Internt fel (Symptomområde 83) som oxå härledas till dålig späning.

Och
BCM-0057 = Spänningsmatning. För låg spänning (Symptomområde 59)

Kan kopplas ihop (dålig spänning, tillfälligt eller ej?)
Tack, Knasen!
-Förstår jag rätt, att dessa fel kan vara sammankopplade? Isåfall låter det nästan värre än att det "bara" skulle vara spjällmotorerna som skulle behöva bytas!?
Knasen menar nog att samtliga felkoder säkerligen uppkommit innan du fårtt bilan & orsakats av att bilen haft lite dåligt med ström i sig.

jag gissar att bilen inte har satt felkod på det "felet" du pratar om.

det skulle vara intresant att få den exakta tempraturen i dom olika munstyckena, samt bilen.
du har ju inte tillgång till VIDA, annars så kan man komplitera tempraturerna med spjäll lägena på motorerna.

du ska inte ha några munstycken riktade mot händer eller ansikte, då munstyckna sitte där för att få rätt temp i cupen.

höger yttre munstycke & höger mittre munstycka utgår från samma kanal ! = omöjligt att du har ett el fel på bilen
av Knasen
#34058
Förstår jag rätt, att dessa fel kan vara sammankopplade? Isåfall låter det nästan värre än att det "bara" skulle vara spjällmotorerna som skulle behöva bytas!?


Om felkoderna kommer tillbaka så kan en kalibrering av systemet göra susen, och lösa några problem. Då kollas stepsen på motorerna( inte uppdatering mjukvara).

Att byta spjällmotor är svårare än att kalibrera systemet :wink:
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#34065
Vi får se vad VADIS säger nästa gång, eller rekomenderar ni att jag testar bilen med VIDA på Volvo?
av Knasen
#34168
Använd VIDA, sen kan verkstaden ha bättre utrustning än VIDA för sådana här ändamål,
Användarvisningsbild
av Jocke S.
#34171
Hummm...En helt annan sak, men fick idag höra att då teknikern skriver in bilens regnummer i datorn i verkstaden, får han automatiskt information ang. nya uppgraderingar alt. kampanjer! Stämmer detta?
av Frigge
#34179
Det enda som Automatiskt kommer upp är kampanjer som ska utföras, uppgraderingar syns inte Automatiskt. Det enda sättet att få reda på om det finns nya uppgraderingar till just din bil är att prova ladda ner en, finns det inte säger Vida att enheten redan har den senaste programvaran.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
#34183
Jocke S. skrev:Hummm...En helt annan sak, men fick idag höra att då teknikern skriver in bilens regnummer i datorn i verkstaden, får han automatiskt information ang. nya uppgraderingar alt. kampanjer! Stämmer detta?
som sagt är det bara kanpanjer som kommer upp, men en kampanj kan ju vara en mjukvarunedladdning, som den vi har kört på P1 bilarna. (PGM uppgrade)
detta är ju en av anledningarna till att man BÖR serva bilen en gång/ år & BÖR göra det på en Volvo verksta, även fast garagnin gått ut. vissa kampanjer får man flera år efter garantitiden!
av Frigge
#34192
CarMan skrev:
Jocke S. skrev:Hummm...En helt annan sak, men fick idag höra att då teknikern skriver in bilens regnummer i datorn i verkstaden, får han automatiskt information ang. nya uppgraderingar alt. kampanjer! Stämmer detta?
som sagt är det bara kanpanjer som kommer upp, men en kampanj kan ju vara en mjukvarunedladdning, som den vi har kört på P1 bilarna. (PGM uppgrade)
detta är ju en av anledningarna till att man BÖR serva bilen en gång/ år & BÖR göra det på en Volvo verksta, även fast garagnin gått ut. vissa kampanjer får man flera år efter garantitiden!
Ja, det kan vara mycket man går miste om när man INTE servar på
Volvoverkstad. Kan vara värt att tänka på när man jämför priser.

/Fredrik

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]