Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AWWD
CarMan skrev:söksystemet är urkasst! Klarar bara av att söka i Rubriken.
Vilken tur att vi intresserade kunder då kan upplysa om att rubriken är "Hjälparmsbussning skapar ljud" så att ni kan hitta just detta meddelande :wink:
CarMan skrev:Oljud är svåra att hitta, specielt om dom bara inträffar ibland. Då är det för det första svårt att lokalisera ljudet, sen är det ju även svårt att verifiera om man lagat det!.
Helt korrekt. Det man kan önska i dessa fall är att man som betalande kund tas på allvar, att verkstadspersonalen visar ett intresse att lösa kundens problem och att man har kompetens/intresse att nyttja de stödsystem som man som Volvoverkstad har tillgång till.

/AWWD
av Frigge
AWWD skrev:
CarMan skrev:söksystemet är urkasst! Klarar bara av att söka i Rubriken.
Vilken tur att vi intresserade kunder då kan upplysa om att rubriken är "Hjälparmsbussning skapar ljud" så att ni kan hitta just detta meddelande :wink:
CarMan skrev:Oljud är svåra att hitta, specielt om dom bara inträffar ibland. Då är det för det första svårt att lokalisera ljudet, sen är det ju även svårt att verifiera om man lagat det!.
Helt korrekt. Det man kan önska i dessa fall är att man som betalande kund tas på allvar, att verkstadspersonalen visar ett intresse att lösa kundens problem och att man har kompetens/intresse att nyttja de stödsystem som man som Volvoverkstad har tillgång till.

/AWWD
Spelar väl ingen roll vilka stöd o hjälpsystem man har om man inte får fram ljudet ?? Tror inte du som kund accepterar att det byts detaljer utan att det är fel på dom !!!

/Fredrik
Användarvisningsbild
av AWWD
Frigge skrev: Spelar väl ingen roll vilka stöd o hjälpsystem man har om man inte får fram ljudet ?? Tror inte du som kund accepterar att det byts detaljer utan att det är fel på dom !!!

/Fredrik
Det jag som kund måste acceptera för att lokalisera felet är felsökning, och felsökning görs ej gratis. Om då denna felsökning kan göras på ett effektivare sätt/påskyndas genom kompetens i de stöd som finns tillhands så borde ju detta vara positivt för mig som kund.

/AWWD
Användarvisningsbild
av CarMan
AWWD skrev:
Frigge skrev: Spelar väl ingen roll vilka stöd o hjälpsystem man har om man inte får fram ljudet ?? Tror inte du som kund accepterar att det byts detaljer utan att det är fel på dom !!!

/Fredrik
Det jag som kund måste acceptera för att lokalisera felet är felsökning, och felsökning görs ej gratis. Om då denna felsökning kan göras på ett effektivare sätt/påskyndas genom kompetens i de stöd som finns tillhands så borde ju detta vara positivt för mig som kund.

/AWWD
det du kan styra över äe vilken verksta & mekaniker som ska utföra jobbet.
På det sättet kan du välja den du tror är mest lämpad för jobbet.

det samma gäller när du vill ha färskvattnet omdraget i källaren, du väljer den vvs firma som du tror kan utföra jobet bärt & snabbast (billigast)
Användarvisningsbild
av AWWD
CarMan skrev: det du kan styra över äe vilken verksta & mekaniker som ska utföra jobbet.

det samma gäller när du vill ha färskvattnet omdraget i källaren, du väljer den vvs firma som du tror kan utföra jobet bärt & snabbast (billigast)
Helt rätt när det gäller verkstad, förutom att vi "i norr" har lite längre mellan alternativen/Volvoverkstäderna än i storstadsregionerna. :wink:

Att välja mekaniker kräver ju att jag känner till de olika alternativen på en given verkstad. I normalfallet (åtminstone på min "vanliga" Volovverkstad) är mekanikern en väl förborgad hemlighet. Om man skulle trotsa den oskivna lagen och gå in på verkstaden för att få en skymt av denne mekaniker så bemöts man som ett störningsmoment och hinder i arbetet som snarast ska tillbaka i "väntrummet". Det kanske inte är så på alla Volvoverkstäder? Har hört talas om att man i Stockholmsregionen har en "personlig mekaniker" hos Volvo?

/AWWD
Användarvisningsbild
av CarMan
AWWD skrev:
CarMan skrev: det du kan styra över äe vilken verksta & mekaniker som ska utföra jobbet.

Helt rätt när det gäller verkstad, förutom att vi "i norr" har lite längre mellan alternativen/Volvoverkstäderna än i storstadsregionerna. :wink:

Att välja mekaniker kräver ju att jag känner till de olika alternativen på en given verkstad. I normalfallet (åtminstone på min "vanliga" Volovverkstad) är mekanikern en väl förborgad hemlighet. Om man skulle trotsa den oskivna lagen och gå in på verkstaden för att få en skymt av denne mekaniker så bemöts man som ett störningsmoment och hinder i arbetet som snarast ska tillbaka i "väntrummet". Det kanske inte är så på alla Volvoverkstäder? Har hört talas om att man i Stockholmsregionen har en "personlig mekaniker" hos Volvo?

/AWWD
Jag tänkte mest på ryktesvägan & där är det ju lättare på mindre ort.

Får ni inte gå in på verkstan. eller har du inte vågat.
Användarvisningsbild
av AWWD
CarMan skrev:Får ni inte gå in på verkstan. eller har du inte vågat.
Visst har jag vågat, men det är tyvärr uppenbart att man inte är välkommen.

/AWWD
Användarvisningsbild
av CarMan
AWWD skrev:

/AWWD
Synd med sån attityd.
själv vill jag gärna kolla när jag har hantverkare hemma...

men vist blir man mer avslappnad om ingen strå o tittar överaxeln.
jag har flera kunder som kommer in o tittar en sutd o slänger några ord. Det käns lite lagom & det blir hen helt annan relation när man faktiskt kan prata med den som har bilen
Användarvisningsbild
av 58
CarMan skrev:
AWWD skrev:

/AWWD
Synd med sån attityd.
själv vill jag gärna kolla när jag har hantverkare hemma...

men vist blir man mer avslappnad om ingen strå o tittar överaxeln.
jag har flera kunder som kommer in o tittar en sutd o slänger några ord. Det käns lite lagom & det blir hen helt annan relation när man faktiskt kan prata med den som har bilen
Håller med,det är alltid bra att ha en dialog med meken så man vet var man har varandra. det där klonkandet borde vara ett välkänt fel på V70/S60 eftersom jag inte haft någon kollega som inte upplevt detta nån gång, så det verkar märkligt om verkstan rycker på axlarna och inte har en aaaaning om vad det är.För min egen del så fick jag dämparna fram bytta på min -02a vilket fick slut på oljudet en gång för alla, nu har min -05a böjat klonka ibland också så jag lär nog insistera på ett byte där också...
av Noodles
Dum fråga kanske men..

Byter man stötdämpare i par, eller byter man enbart den som är kaputt?
Och vad rör det sig om för summar att få en framdämpare bytt?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13
"Sentry mode" kamera?

Hej. Jag funderar att skaffa en kamera som har Tes[…]

Kan man kolla upp varför den vibrerar på[…]

Är det länge sedan skivan byttes har den[…]