Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_S60
Så jäkla typiskt, i förra veckan började min S60 2.4 bråka ordentligt när man väl fått igång den. Bluddrar som tusan och stannar efter ett ca 20m. Gjorde så ett par gånger, sen efter att den varit igång 4min så fungerade den som vanlig. Tyckter att det kommer lite väl mycket rök + att det ser ut som grå sörja som kommer ut från avgasröret. Bilen är mer än välservad hos Bilia.
Känns som att det mycket väl kan bero på gasspjället?

Är väl bara att bita i det sura äpplet och betala för bilen har rullat över 12.000mil precis. :oops:
Användarvisningsbild
av CarMan
Volvo_S60 skrev:Så jäkla typiskt, i förra veckan började min S60 2.4 bråka ordentligt när man väl fått igång den. Bluddrar som tusan och stannar efter ett ca 20m. Gjorde så ett par gånger, sen efter att den varit igång 4min så fungerade den som vanlig. Tyckter att det kommer lite väl mycket rök + att det ser ut som grå sörja som kommer ut från avgasröret. Bilen är mer än välservad hos Bilia.

Är väl bara att bita i det sura äpplet och betala för bilen har rullat över 12.000mil precis. :oops:
Kan ju liga gärna vara et dåligt tänstift för nån hundring som fått bilen att sura ner sig.
av Frigge
CarMan skrev:
Volvo_S60 skrev:Så jäkla typiskt, i förra veckan började min S60 2.4 bråka ordentligt när man väl fått igång den. Bluddrar som tusan och stannar efter ett ca 20m. Gjorde så ett par gånger, sen efter att den varit igång 4min så fungerade den som vanlig. Tyckter att det kommer lite väl mycket rök + att det ser ut som grå sörja som kommer ut från avgasröret. Bilen är mer än välservad hos Bilia.

Kan ju liga gärna vara et dåligt tänstift för nån hundring som fått bilen att sura ner sig.
Ja det symtomet skriker inte Spjällhus direkt.
Personligen tror jag på Uppgradering ECM o nya t-stift än ETM

/Fredrik
av Jaco
Någon som kan redogöra för exakt hur bilen beteer sig när det är gasspjället som spökar? Verkar ju vara ganska diffusa kännetecken. Såg något om att vevhusventilationen kunde slagga igen, hur gör man rent där?
av Volvo_S60
Frigge skrev:
CarMan skrev:

Ja det symtomet skriker inte Spjällhus direkt.
Personligen tror jag på Uppgradering ECM o nya t-stift än ETM

/Fredrik

Har precis haft bilen inne på 12.000mil service och då bytades tändstiften, men detta felet fanns dock innan fast inte så extremt som det är nu.
Ska boka en ny tid på bilia så får vi se vad dom säger? Kanske hjälper med en uppgradering?
Användarvisningsbild
av CarMan
När du säkert vet att det r gas spjället så lyset motorknontoll lampan & bilen är knapt kör bar.

sen kan det ju vara många andra fell som gör körbarhets problem & rullande tomgång, presis som ett rasigt gasspjäll jan ha många olika symtomer.

oftast r det bare lite rengörning & ny mjukvara som behövs, samt att vevhusventelationen kollas ordentligt.
av svensen
Jaco skrev:Någon som kan redogöra för exakt hur bilen beteer sig när det är gasspjället som spökar? Verkar ju vara ganska diffusa kännetecken. Såg något om att vevhusventilationen kunde slagga igen, hur gör man rent där?
Se her:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... +prestanda

Sven
av nollkoll
Någon som vet vad som egentligen gäller?
Är det 5 år/8000 mil eller 5år/16000?
Eller är det upp till de olika verkstäderna?
Vilken verkstad är det i sådana fall som byter ut på 5år/16000 mil?
av Hellrider
nollkoll skrev:Någon som vet vad som egentligen gäller?
Är det 5 år/8000 mil eller 5år/16000?
Eller är det upp till de olika verkstäderna?
Vilken verkstad är det i sådana fall som byter ut på 5år/16000 mil?
Fullservad hos det aktuella stället är det som gäller,då träder europolicyn in
av nollkoll
gäller det oavsett antal mil?
måste den varit servad på samma verkstad hela tiden eller bara att den har full servicebok?

Angående krok, alla bilar har ju en vä[…]

Skumt fel b230ft

Ja okej. Men du skrev att den gick som en klocka i[…]

Servostyrning xc-70, 2008

Du behöver skölja systemet i vilket fall[…]

D4 VEA dricker olja

Är det någon här som har tips p&a[…]