Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Gå in på stcc.se (saabforumet) och sök på svenska bil får ni se. :roll:
Som en försäljare på Volvo sa för några år sedan "Vi tjänar inte så mycket pengar på sålda bilar, vi tjänar pengar på reservdelar och verkstad". Jag har både bra och dåliga erfarenheter av Volvoverkstäder. Ibland anser jag att man struntar i kontrollpunkter. Lämnade in min bil på en fördiagnos inför besiktning (halva priset erbjudande) allt var ok och två dagar fick jag två tvåor för glapp i en kulled och vänster yttre styrled. Åkte tillbaka och påpekade detta. Det bytte sakerna till reservdelspris samt bjöd på nollning av tvåorna.
Vid en annan service hade jag tömt ut luften i reservdäcket och fyllt på spolarvätska till max (bara för att kolla att de gör allt som står i serviceprotokollet). Reservhjulet var fyllt och det låg 1l outspädd spolarvätska i bagaget.

En del sköter alltså dett utmärkt och vissa fuskar. Kan tillägga att detta var på samma volvoverkstad. Vi kommer alltid att drabbas av oseriösa personer/firmor. Att vi reagerar så hårt angående bilar är att de är våra ögonstenar och att de inte direkt är gratis att köpa, sköta mm.
av jaob
Hör på den här då.

Arbetskollegan på jobbet hade lämnat in bilen på rejmes för att byta hjullager.
han hämta bilen och åkte iväg och tyckte det skaka i bilen när han bromsa men han tänkte inte mer på det och körde vidare då det kan skaka lite beroende skick på belägg och skivor... men han kolla närmre på det senare då han tyckte det blivit värre... och insåg att framhjulen satt löst på bilen :S.

Skaplig tabbe måste jag säga och väldigt farligt ifall dom skulle släppt.

Han fick dock en rekond på bilen som plåster på såren. undrar vad som hade hänt om han hade tappat dom och farit över vägbanan och krockat med en lastbil eller om nån fått hjulet på sig i hög fart.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Vissa saker ska inte få hända. Som jag skrev innan bilnolagen tjänar pengar på verkstade. Det ska gå snabbt så att lyften blir klar för nästa kund. Sådant ska inte hända men många mekaniker år nog så stressade. Jag lämnar mina bilar till en mindre verkstad och väntar där. Han år så noga att man nästan får dra bort honom. Tilläggas att jag ej behöver betala för tiden utan fast pris.

Jag vill inte försvara dåliga verkstäder som är slarviga men blir man kompenserad erkänner de iaf att det gjort fel.

Här kanske :) _dpf.JPG

Ladda från hushållsuttag ej att rekomm[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Ja, t.ex. etanol fryser vid -114, isopropanol -89.

Jag kan försöka kika på det,