Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Det går inte kolla via motor nummer, men går att kolla via regnummer om du har det från bilen den suttiit i.

jag kan ju nämna att typ alla motorer man köper från skroten alltid gått 5000 mil av nån konstig anledning

vad är det för årsmodell på din bil ? & vad är det för bil?
Användarvisningsbild
av CarMan
Hur stor är sanorlekheten att en motor som passar i en 02:a har gått under 5000 mil.
Jag vet inte på rak arm vilka årsmodeller du kan ta ifrån, men du kan garanterat inte ta från 06 eller nyare.

Rent teoretsikt kan det ju vara så att nån inte andvänt sin bil så mycke & trots att man inte kör så mycke valt att betala mer o få en diesel & även fast man inte kör så mycke så har man valt att betala den dyra skatten man har på en diesel utan partickelfilter.
& nu efter 5-9 år så råka man totalkvadda bilen så den vart skrot. så nu finns det en motor till salu som inte ens gått 5000 mil.

Låter det troligt?
Användarvisningsbild
av CarMan
hade motorn inte ens gått 5000 mil hade inte jag bytt nått på motrn, allt ska hålla mycke mycke längre!
Den motorn har ju inte haft någre stora problem med remspännare o har ingen bytesintervall heller på dessa.

Jag hade defenetivt tvivlat på den angivn mätarställningen & försökt få skroten att leta fram vilket reg eller schassi nummer bilen haft den suttit i. (har man det kan man kolla en hel del!)
av volvoc70cab
Samma hände på en bekants Vovo V70 II 2,5 diesel årsmodell 2010. Det hela gick på garantin då den inte hade gått mer en 6000 mil. Tror att det enda de behövde byta var toppen ,(kostnad om ej garantin hade gällt 25-30.000 kr)
av andersd5
Räckte inte med bara topp fästet till spännrullen som är gjutet i blocket är sönder slaget !!
Användarvisningsbild
av CarMan
volvoc70cab skrev:Samma hände på en bekants Vovo V70 II 2,5 diesel årsmodell 2010. Det hela gick på garantin då den inte hade gått mer en 6000 mil. Tror att det enda de behövde byta var toppen ,(kostnad om ej garantin hade gällt 25-30.000 kr)

det är en helt annan konsruktion på den så det har inte nått med trådskaparens bil (motor) att göra.
av Cedrix
Min AC kopressor lämnade in idag oc så klart gick ju multiremmen av, men otroligt nog så hände inget mer än så. Fungerade när jag parkerade bilen och när jag startade den senare så lyste laddlampan. Blir till å byta kompressor nu!
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är när remmen inte går av som du ska vara orolig
av Cedrix
Tror ni stödrullen eller spännaren kan ha tagit stryk också?
De är inte länge sedan jag bytte dom sist, men ska man byta dessa nu också om det blivit lite extra påkänning på dom pga ac kompressorn?

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]