- fre 10 feb 2006, 23:09
#29984
BG skrev:Jo i de hastigheterna är det ju inga problem, motorn varvar ju fint då och ger bra kraft. Det jag menade var att om man låst farthållaren på femmans växel, ligger på 1800 varv typ och kommer till en brant uppförsbacke så kan det hända att bilen får svårt att hålla den inställda hastigheten. En automatväxlad bil borde där väl växla ner och dra på. Att du sedan har en tättrycksturbo (jag också) innebär det att den klarar detta ganska lätt ändå men kanske inte 140 eller 170-hästarsmotorerna.Loner skrev:Det undrar jag med. På "min" Hallandsås sackar inget med 2,5T, inte ens med packning och fyra i bilen. Från 110-130 och farthållare spinner den som en belåten katt. Och den svarar direkt på gasen också!fn skrev:Skulle man komma i 90 km/h i femmans växel till hallandsåsen skulle det nog bli svårt...Vad är det där för jädrans backe?
Har lekt i den brantaste vi har, en 850 10V slaknar på 5:an, en 850 glt händer inget på 5:an, min 2.4T sticker iväg på 5:an. (det är 90 väg)
/L
BG/2,5T
___________
V70 2.4T -01
V70 2.4T -01