Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fn
BG skrev:
Loner skrev:
fn skrev:Skulle man komma i 90 km/h i femmans växel till hallandsåsen skulle det nog bli svårt...
Vad är det där för jädrans backe?
Har lekt i den brantaste vi har, en 850 10V slaknar på 5:an, en 850 glt händer inget på 5:an, min 2.4T sticker iväg på 5:an. (det är 90 väg)

/L
Det undrar jag med. På "min" Hallandsås sackar inget med 2,5T, inte ens med packning och fyra i bilen. Från 110-130 och farthållare spinner den som en belåten katt. Och den svarar direkt på gasen också!

BG/2,5T
Jo i de hastigheterna är det ju inga problem, motorn varvar ju fint då och ger bra kraft. Det jag menade var att om man låst farthållaren på femmans växel, ligger på 1800 varv typ och kommer till en brant uppförsbacke så kan det hända att bilen får svårt att hålla den inställda hastigheten. En automatväxlad bil borde där väl växla ner och dra på. Att du sedan har en tättrycksturbo (jag också) innebär det att den klarar detta ganska lätt ändå men kanske inte 140 eller 170-hästarsmotorerna.
av fn
Loner skrev:
fn skrev:Skulle man komma i 90 km/h i femmans växel till hallandsåsen skulle det nog bli svårt...
Har lekt i den brantaste vi har, en 850 10V slaknar på 5:an, en 850 glt händer inget på 5:an, min 2.4T sticker iväg på 5:an. (det är 90 väg)

/L
Jo, det är en jädrans backe. Den har gjorts om till trefiligt så att långtradare kan krypa upp i 30-40 km/h. De flesta bilar kör upp i lägre hastighet än tillåtna 110. Min 2.4 T har inga problem i backen men vill, som jag skrev, ha 2 liter soppa/mil. Att din trimmade 2.4 T också klarar det tvivlar jag inte på.
av BG
fn skrev:
Loner skrev:

/L
Jo, det är en jädrans backe. Den har gjorts om till trefiligt så att långtradare kan krypa upp i 30-40 km/h. De flesta bilar kör upp i lägre hastighet än tillåtna 110. Min 2.4 T har inga problem i backen men vill, som jag skrev, ha 2 liter soppa/mil. Att din trimmade 2.4 T också klarar det tvivlar jag inte på.
Vill din ha 2 l/milen? I 110 km/t med farthållare eller vad?
Skall testa nästa gång. Vår 170 hk klarade också backen galant, men visst är det skillnad på 2,5T:an om man trampar på gasen eller gör en kickdown. Kul backe att "leka" i.

BG/2,5T
Användarvisningsbild
av 58
Jag kör en Bi-fuel automat och det är väl det slöaste man kan ha, men det funkar helt okej till 95%, ibland kan lådan få frispel men det beror på att motorn har för dåligt vridmoment och lådan inte riktigt kan bestämma sig för vilken växel den ska lägga i, men för det mesta så smeker den i växlarna.
av haxpet
Så man ska egentligen välja låda efter sin egen körstil och den miljö man kör i.

Jag har ju hittills enbart kört manuel men funderar på att byta till automat eftersom det ute på marknaden ser ut som om vi är på väg dit. Dom flesta som lägger ner 200-300 tusen på en bil väljer automat idag. (inte alla). Men det här e dom känslor jag har, jag kan ju inte säga att det är så eftersom jag inte har någon statestik. Men det går säkert att få fram en om man vill.
av Teemu
bytte till automat för dryga året sedan och har inte ångrat det. Man åker så ruggigt bekvämt - framför allt i stadstrafik när man slipper växla.
av dr mugg
Idag kan du i bilen få exakt position på jordklotet, elektronik som varnar när du kommer för nära en annan bil, system som märker att du somnar - men man skall fortfarande putta runt kugghjulen i växellådan manuellt??

Tycker personligen att automatlåda är överlägset.... Har man väl börjat är det svårt att sluta.
av maf
Ni som åker omkring med automat, är det ingen av er som har/har haft/är på väg att få barn i övre tonnåren med ta-körkort som högsta önskan? Hur gör ni/gjorde ni/kommer ni göra med detta?

När det blir dags för mig (om sisådär en 15 år ;-) ) gissar jag att alla kör/svävar med automatlåda och det inte finns någon anledning att öva med manuell låda.
av nevyn
Många har väl 2 bilar där den ena är nån mindre variant med mindre lullull... Så är det ofta där jag bor i alla fall. Själv har jag en Peugeot 106 som komplement till V70n
Användarvisningsbild
av CarMan
maf skrev:Ni som åker omkring med automat, är det ingen av er som har/har haft/är på väg att få barn i övre tonnåren med ta-körkort som högsta önskan? Hur gör ni/gjorde ni/kommer ni göra med detta?

När det blir dags för mig (om sisådär en 15 år ;-) ) gissar jag att alla kör/svävar med automatlåda och det inte finns någon anledning att öva med manuell låda.
vist är det ett problem.
men om man tänker efter, var starta ibacke svårast att lärasig eller var det hur man ska betesig i trafiken i alla olika sitrationer som kan upptå?

kanske ken räcka att köra manuell på trafikskolan?

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]