Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AWWD
Har med intresse läst denna tråd.

En fundering som jag har är hur Volvo resonerar när man nu trots allt infört nyckelavstängning på passgerarairbagen?

Om nu en avstängd airbag skulle lösa ut och (hemska tanke...) skada/döda ett barn som sitter bakvänt fram, vilken publicitet skulle detta ge Volvo som lagt ned de senaste 80 åren på att profilera sig som säkerhetsmärket nummer 1?

På något sätt måste de ha bedömt att risken är så pass liten/gränsande till obefintlig att de kan införa nyckelavstängning.

Är också av den uppfattningen att jag ej skulle sätta ett barn framför en avaktiverad kudde, men samtidigt vill jag förstå Volvos resoenmang bakom nyckelavstängningen.

/AWWD
Användarvisningsbild
av Loner
henrik65 skrev: Har aldrig tyck att det passar att passa barn, plocka upp bortslängda nappar etc. samtidigt som man kör bil. Lär barnen från början att i bilen sitter man bak och mamma eller pappa sitter framme och kör.
Förviss sant, men att ha barnet bak gör det ju ännu svårare att som förare plocka nappar, förse med leksaker osv..

/L
av NCR
Loner skrev:
henrik65 skrev: Förviss sant, men att ha barnet bak gör det ju ännu svårare att som förare plocka nappar, förse med leksaker osv..

/L
...för att istället pyssla med det man som förare bör göra, dvs bilkörning.
Användarvisningsbild
av Loner
NCR skrev: ...för att istället pyssla med det man som förare bör göra, dvs bilkörning.
Okej, så hur gör du då NCR, sätter barnet bak och låter det sitta där och skrika under 2 timmars bilfärd, eller har det fram bredvid dig, så du kan se om det har tappat nappen eller vad det är frågan om.

/L
av nevyn
Finns ju annars såna där "backspeglar" att köpa så man har koll...:D Sen är det ju smidigt om någon förälder åker bak att också ha barnet bak... Och skriker barnet kanske man får stanna och se efter.
Användarvisningsbild
av Loner
nevyn skrev:Finns ju annars såna där "backspeglar" att köpa så man har koll...:D Sen är det ju smidigt om någon förälder åker bak att också ha barnet bak... Och skriker barnet kanske man får stanna och se efter.
Visst men alla ni som säger att man skall ha barnet bak, har ni själva åkt 20 mil ensam med ert barn t.ex.? :roll:

Min lilla (nåja, snart 1 år) kille, blir ju uttråkad efter 5 minuter, att då stanna och roa honom för att sen köra 5 minuter till är ju ohållbart.
Räcker ju med att man killar honom eller sjunger och gör grimaser så är han nöjd. Detta skulle ju aldrig funka om han satt bak, och kan ju knappast vara trafikfarligt heller. Man ligger ju inte och blåkör i 150 när man har barn med i bilen.

/L
Användarvisningsbild
av greeeken
Loner skrev:
nevyn skrev:Finns ju annars såna där "backspeglar" att köpa så man har koll...:D Sen är det ju smidigt om någon förälder åker bak att också ha barnet bak... Och skriker barnet kanske man får stanna och se efter.
Visst men alla ni som säger att man skall ha barnet bak, har ni själva åkt 20 mil ensam med ert barn t.ex.? :roll:

Min lilla (nåja, snart 1 år) kille, blir ju uttråkad efter 5 minuter, att då stanna och roa honom för att sen köra 5 minuter till är ju ohållbart.
Räcker ju med att man killar honom eller sjunger och gör grimaser så är han nöjd. Detta skulle ju aldrig funka om han satt bak, och kan ju knappast vara trafikfarligt heller. Man ligger ju inte och blåkör i 150 när man har barn med i bilen.

Håller med NCR
En förare ska ägna sig åt bilkörning.
Plocka napapr byta blöjjor mata ungen städa bilen gör man på annan tid.
JA jag har åkt med unge i bilen o visst skriker dom, sånt är livet.
Barnet sitter säkrare bak.

Angående de som skrev om vilken dålig publicitet så är det så att FÖRST O FRÄMST SKA DU överleva/klara en krock.
Det säkraste vore då att inte ha en airbag på p.sidag om man har en barnstol där.
Så är det man kan INTE till 100% stänga av en airbag.

/L
av haxpet
En enkel liten regel.

Har man airbag på passagerarsidan så ska barn åka i baksätet tills dom är längre än 140cm.

Dom kan ju inte åka i en bilstol som är bakåtvänd.
Och barn som sitter rätt väg men är kortare än 140cm tar mer skada av en airbag än vad den kan göra nytta.

Nu kan jag ju inte säga att det var 140 cm, men det är i närheten av det i alla fall.

Man kan sätta barn i framsätet i en bakåtvänd bilstol om det inte finns någon airbag.

Men man ska alltid koncentrera sej på körningen i första hand. Det finns ingen annan prioritet när man sitter bakom ratten.
av Moody
haxpet skrev:En enkel liten regel.

Har man airbag på passagerarsidan så ska barn åka i baksätet tills dom är längre än 140cm.

Dom kan ju inte åka i en bilstol som är bakåtvänd.
Och barn som sitter rätt väg men är kortare än 140cm tar mer skada av en airbag än vad den kan göra nytta.

Nu kan jag ju inte säga att det var 140 cm, men det är i närheten av det i alla fall.

Man kan sätta barn i framsätet i en bakåtvänd bilstol om det inte finns någon airbag.

Men man ska alltid koncentrera sej på körningen i första hand. Det finns ingen annan prioritet när man sitter bakom ratten.
Sammanfattning:
Bil med pass.airbag: Barn i baksätet
Bil utan pass.airbag: Barn i framsätet bakåtvända så länge det går
Användarvisningsbild
av AWWD
Skickade in följande fråga till Volvo;
--------------
Då Volvo nu infört avaktivering av passgerarairbag med nyckel så måste Volvo följdaktligen anse att en "eletronisk" avaktivering är tillräcklig, dvs det finns ingen/obefintlig risk att airbagen utlöses ändå. Finns det någon officiell information i övrigt i detta intressanta ämne att ta del av?
--------------
och fick följande svar;
---------------
Hej,
Någon information utöver den som belyser handhavandet av nyckelavstängningen som ligger i bilens instruktionsbok finns inte i ämnet.
---------------
/AWWD

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]