Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 58
nevyn skrev:
_Rick_ skrev:USA specade bilar har ju lite andra grejjer än tex en EU specad bil. Fjärrkontroller till larm etc.

Kanske inte är lika lätt att skaffa reservdelar. Och även om det finns (garanterat) så kanske de är dyrare ?
Jag förstår vad du menar, men hur kom du fram till det? Bilarna kanske är annorlunda specade, men de är ju byggda i samma fabriker med samma delar, eller?
Man kan se redan på bilden att bilen tex saknar rails som är standard i sverige.Och det kan vara andra saker som inte syns också, tex mjukvara som den för bältesvarnaren.
Användarvisningsbild
av CarMan
58 skrev:
nevyn skrev:
_Rick_ skrev:USA specade bilar har ju lite andra grejjer än tex en EU specad bil. Fjärrkontroller till larm etc.

Kanske inte är lika lätt att skaffa reservdelar. Och även om det finns (garanterat) så kanske de är dyrare ?
Jag förstår vad du menar, men hur kom du fram till det? Bilarna kanske är annorlunda specade, men de är ju byggda i samma fabriker med samma delar, eller?
Man kan se redan på bilden att bilen tex saknar rails som är standard i sverige.Och det kan vara andra saker som inte syns också, tex mjukvara som den för bältesvarnaren.
helt rätt.
jag kör själv en Tyskspecad T5:a & den har inte samma utrustning som dom T5:or som svensk specade & av modellår 00 som min.
jag saknar rails & bärkassehållare
av Jaco
Kan bara säga att Volvia gäller VISST på importerade bilar och ävan om importerade bilar inte har precis de paket som finns i Sverige, så brukar de vara helvete så mycket rikligare utrustade... Har importerat många bilar - och jag säger bara, det finns inte en svensk bil som håller skicket och skötsel - ärligt och erfaret talat! Ni som säger att ni aldrig skulle köpa en importerad bil vet inte ett skit vad ni snackar om, punkt och slut.
Användarvisningsbild
av Whisky
Måste av erfarenhet hålla med Jaco till viss del...
Förvisso är det en större risk att man åker på en rejälare blåsning på importerade bilar, men om man anlitar en kunnig och ärlig importör eller själv vet hur och vad man ska kolla efter så kan man hitta bilar som är i bättre skick än motsvarande i sverige, framför allt gäller detta rost och finish på lack och krom.
Våra vintrar är inte snälla mot bilarna! Och saltet och gruset på våra vägar fräter och blästrar dem hårt... Sen brukar det ju heta att norrlandskörda bilar är förskonade... Tja, om de gått i inlandet har de i alla fall sluppit saltet, men våra vägar här uppe är så förbannat dåliga så att fjädring, bussningar och chassi tar mycket stryk, vilket leder till dyra reparationer.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag kolla på en hel del bilar innan jag köppte min nuvarande & dom som var i överlägset sämst skick & men oseriöstaste säljarna var dom importerade.

det är mina erfarenheter.

jag blir så trött på folk, när man specefikt i detalj ber dom tilexempel kolla dörrsiderna på gamla V70, kolla förardörens dörrsida, så det inte är några jack i den, det händer nämlien ofta att bältet kläms där & det blir märken. (Nej, inte en skråma)
jag har 40 mil o åka så jag vill vara säker på att bilen värkligen är i det skick du säger, för jak är petig & komer inte att köpa bilen om det nins skavanker på den så du har inget att tjäna på att ljuga, det blir bara jag som åker en massa mil i onöden. (nej då den är som ny)
Och hur ser bilarn ut sen när man tittar på dom, hade ju kuna skrivet ett A4 fult med anmärkninger.....
av bult
Jaco skrev:Kan bara säga att Volvia gäller VISST på importerade bilar och ävan om importerade bilar inte har precis de paket som finns i Sverige, så brukar de vara helvete så mycket rikligare utrustade... Har importerat många bilar - och jag säger bara, det finns inte en svensk bil som håller skicket och skötsel - ärligt och erfaret talat! Ni som säger att ni aldrig skulle köpa en importerad bil vet inte ett skit vad ni snackar om, punkt och slut.
Vet vad jag pratar om, har haft importerade bilar utan några problem med själva ägandet men när man kommer till att byta/sälja bil är det inte lika roligt längre.
av Zane_73
Jaco skrev:Kan bara säga att Volvia gäller VISST på importerade bilar och ävan om importerade bilar inte har precis de paket som finns i Sverige, så brukar de vara helvete så mycket rikligare utrustade... Har importerat många bilar - och jag säger bara, det finns inte en svensk bil som håller skicket och skötsel - ärligt och erfaret talat! Ni som säger att ni aldrig skulle köpa en importerad bil vet inte ett skit vad ni snackar om, punkt och slut.
Om du läser hela tråden ser du att det handlar om maskinskadedelen av försäkringen, Den gäller INTE för importerade bilar.

Klippt från Volvias vilkor:

Försäkringen upphör när en av gränserna uppnåtts.
• skada som uppstått om ägaren inte kan styrka
att bilens ålder och körda mil faller inom försäkringens
giltighetsgränser.
• skador uppkomna genom motortrimning.
• skador uppkomna genom stöld, brand, trafikolycka
eller annan yttre olyckshändelse.
• skador på bil som direktimporterats till Sverige.
Senast redigerad av 1 Zane_73, redigerad totalt 0 gånger.
av Jaco
Zane_73 skrev:
Om du läser hela tråden ser du att det handlar om maskinskadedelen av försäkringen, Den gäller inte för importerade bilar.

Klippt från Volvias vilkor:

Försäkringen upphör när en av gränserna uppnåtts.
• skada som uppstått om ägaren inte kan styrka
att bilens ålder och körda mil faller inom försäkringens
giltighetsgränser.
• skador uppkomna genom motortrimning.
• skador uppkomna genom stöld, brand, trafikolycka
eller annan yttre olyckshändelse.
• skador på bil som direktimporterats till Sverige.
Okej... läste inte hela tråden, sorry. Men det finns eurogaranti/försäkring som man kan köpa till, men det kanske bara gäller om bilen är köpt på firma i eu-land...
av dr mugg
Har bilen gått mer än 12000 mil så är detta helt ointressant eftersom det momentet ändå inte gäller då.

I övrigt så kan man gå på en nit oavsett om man köper import eller inte. Bilen kan vara skruvad och fuskad med oavsett om den är svensksåld eller import. Finns exv. personer som köper svenska bilar, kör dem österut, snyggar till dem och säljer dem senare med en mätarställning som överensstämmer med det nya glänsande skickat.

Oavsett så gäller det att läsa på svagheter, kolla upp historik och för att vara säker göra typ M-test.
av nevyn
58 skrev:
nevyn skrev:

Och poängen var? Alltså jag undrade varför det skulle vara svårare att skaffa reservdelar och varför dessa skulle vara dyrare.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]

VoC kan vara den sämsta tjänst jag betal[…]

OM RYSSEN KOMMER