Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

llesrof skrev:"...skulle ha låtit bränslet rinna och lugnt ställt sig och ringt Volvo Assistans. Det är lika dumt som att du skulle ringa brandkåren istället för att försöka släcka en brand med motiveringen att du har hemförsäkring."
Det är väl ändå en ganska stor skillnad? Om det brinner är det risk för andras liv i och med att branden kan sprida sig. Att det läcker ut bränsle på vägen dödar på sin höjd några insekter och djur och är man sådan djurvän att man inte kan hantera det skall man köra elbil. Är det stora utsläpp så får man kanske, som någon skrev, gräva upp vägen och ta hand om bränslet, men jag tvivlar starkt på att man gör det om det läckt ut ett tiotal liter bara. Jag har ingen som helst kunskap i hur man stoppar läckande bränslesystem, varken på vägen eller i garaget. Möjligen att jag i mån av tillgänglighet kan peta in en skål eller nått för att samla upp det mesta, men resten får Volvo Assistans sköta. Eller någon annan som har till yrke att sanera sånt här.
Givetvis var liknelsen provocerande men jag ska vara tydlig: Det är självklart för var och en att om man kan stoppa ett pågående problem/katastrof så börjar man där. Sen kanske man ringer Assistans/försäkringsbolaget/brandkåren också men man gör inte enbart det, och sedan bara står och väntar på att någon annan ska komma och åtgärda problemet om man själv kan hejda/hindra/stoppa.

Får väl ta en annan liknelse då. Ett rör springer läck hemma, du har hemförsäkring och en rörmokare har dessutom dragit rören någon vecka före. Uppenbart vems felet är och att du själv inte ska stå för kostnaderna. Ringer du rörmokaren medan vattnet forsar ut då, eller stoppar du det på de sätt du kan i första hand och ringer sedan?
I detta fall så har ju trådskaparen själv för värrat lekaget !!! hade han ringt assistans så hade det inte runnit ut så mycke !

När det gäller liknelser hit o dit så får man ju se lite till vilken sitration man är i, i deta fall hade en balja/slål eller täcke varit den rätta lösning i inväntan på assistansbilen, inte att göra som trådskaparen o öppna tankarmaturen så mängder med bränsle rinner ut & deutom samtidigt ha sönder armaturen.
Låter ganska rimligt att omgående ringa assistans när man inte är 100 på vad som är fel och ev. förvärra skadan.
Naturligtvis är ju faran för brand och miljö högre prioriterat i detta fallet. Angående diesel läckaget på uppfarten så kanske Volvo meken kan kompensera dig med en påse Absol så finns det ju ett visst hopp för din asfaltering som i sig är bra kostsamt!
Seriöst nu är ni ju bara löjliga.
Alla kanske inte tänker på att ringa Volvo direkt.
Det kanske står still i skallen o man börjar genast tänka att jäklar detta kommer kosta o man börjar oroa sig. De klart man glömmer då.
Som Tartyffel skrev , det första ni gör när nått händer hemma är INTE att ringa försäkringsbolaget......
Ni får allt ta o varva ner lite.
TS gjorde helt rätt .Man bävar för folk som er som säger apapapa tyvärr du skulle ha ringt oss direkt. Vi tänker inte hjälpa dig.
Dessutom så handlar det om en verkstads tabbe så det är väll DET vi ska ta o lägga fokus på. INTE om TS skulle ringt Volvo o bla bla. Spåra inte ut nu.
av Fred
Jag håller verkligen med greeeken och Tartryffel. Jag är så trött på detta försvar av volvoverkstäderna "in absurdum"! Det är som att så fort en verkstad får en ackrediteringsstämpel av Volvo så är de plötsligt ofelbara och allt som går snett med bilen är kundens eget fel. Personligen har jag erfarenhet av denna inställning när det gäller de beryktade låsbultarna (se gärna min tråd om hur det ärendet behandlades av Bilia och hur felet läggs på mig, även av många här på forumet).

Min bil kommer aldrig lämnas in på en stor volvoverkstad på grund av den sektkänsla som infinner sig hos mig. Man ska inte ifrågasätta den store ledaren (Volvo) och all olycka man råkar ut för beror på att man är en syndig människa!
Fred skrev:Man ska inte ifrågasätta den store ledaren (Volvo) och all olycka man råkar ut för beror på att man är en syndig människa!
Inom parentesen kan du nog sätta valfri större biltillverkare, de är nog lika goda kålsupare allihop.
Fred skrev:Jag håller verkligen med greeeken och Tartryffel. Jag är så trött på detta försvar av volvoverkstäderna "in absurdum"! Det är som att så fort en verkstad får en ackrediteringsstämpel av Volvo så är de plötsligt ofelbara och allt som går snett med bilen är kundens eget fel. Personligen har jag erfarenhet av denna inställning när det gäller de beryktade låsbultarna (se gärna min tråd om hur det ärendet behandlades av Bilia och hur felet läggs på mig, även av många här på forumet).

Min bil kommer aldrig lämnas in på en stor volvoverkstad på grund av den sektkänsla som infinner sig hos mig. Man ska inte ifrågasätta den store ledaren (Volvo) och all olycka man råkar ut för beror på att man är en syndig människa!
Var så god Carman, aim and shoot :)

(Fred, håller med helt)
greeeken skrev: TS gjorde helt rätt .Man bävar för folk som er som säger apapapa tyvärr du skulle ha ringt oss direkt. Vi tänker inte hjälpa dig.
Dessutom så handlar det om en verkstads tabbe så det är väll DET vi ska ta o lägga fokus på. INTE om TS skulle ringt Volvo o bla bla. Spåra inte ut nu.
Ja, det är lätt att vara efterklok, speciellt när man sitter på ett litet forum på internet och läser om någon annans problem. Då vet precis alla exakt vad någon borde ha gjort i samma situation. Jag, precis som de flesta andra på detta lilla forum, var inte med när det hände. Vi kan bara läsa det som skrivs här och reflektera över det. Poängen med efterklokhet är att någon förhoppningsvis kan dra lärdom av situationen och kunna få nytta av denna lärdom om de skulle råka ut för en liknande händelse. Därför kan det vara av intresse att se på situationen ur en mängd infallsvinklar, vissa bra, vissa mindre bra. I övrigt verkar ju saken vara mer eller mindre utagerad eftersom den drabbade har accepterat, i alla fall har jag fått det intrycket, det bemötande och den kompensation han fått. Han har i eftertankens kranka sken konstaterat att saker och ting kanske ha gjorts annorlunda, men nu gjorde han som han gjorde och om det var rätt eller fel, ptja, det är inte jag rätt person att döma. Jag tycker att han har resonerat på ett moget sätt som vittnar om en vilja om att lösa problemet på ett så smidigt sätt som möjligt istället för att gapa, skrika och bära sig illa åt. Sedan kan man bara beklaga det inträffade och känna sympati med den drabbade men glädjas åt att problemet löstes och att den drabbade verkar vara nöjd.

Ur mitt eget perspektiv så vidhåller jag att det bästa för mig hade vart att ringa Volvo Assistans i en liknande situation. En annan person med en annan kunskap och andra förutsättningar hade kanske gjort ett annat val. Självklart hade jag undersökt felet och om jag hade haft möjlighet att reducera effekten av skadan så hade jag gjort det och inte bara stått med armarna i kors och inväntat hjälp. Det är nog ingen som har förespråkat passivitet men många har svårt att skilja på sak och sak. Att passivitet är samma sak som att inte dra på sig blåstället och krypa in under bilen och börja skruva och felsöka så är jag väl passiv då. Men... att välja ett visst alternativ innebär inte alltid att man helt har uteslutit de möjligheter och lösningar ett annat alternativ hade inneburit. Folk har en märklig förmåga att vara stenhårt kvantiserade i sina tankebanor på ett forum. Eller så saknar de förmågan att faktiskt skriva vad de menar.
Ja men vad bra då llesrof.
Då vet vi vad vi ska svara dig om du råkar få nått problem....
Återigen TS undrade inte om ni skulle ringa Volvo. Läs noga vad han skrivit....
Självklart vet TS vad han BORDE göra enligt många här.
Själv tycker jag det var rätt att försöka stoppa läckaget men det är ju jag det och några till.
Synd att man ska dumförklaras för det. Nästa gång man stannar när någon Volvo behöver hjälp på vägen så svarar man RING VOLVO.
För övrigt är detta forumet inte så litet så ironin o dumförklaringarna kan du behålla llesrof.
Fred skrev:
Nu generaliserar du lika mycket som de som höjer alla Volvoverkstäder till skyarna. Det finns bra Volvoverkstäder och det finns de som är sämre. Bara för att det står "Auktoriserad Volvoverkstad" på skylten så är det givetvis inte säkert att det är världens bästa verkstad, men det behöver inte betyda att det är en skitverkstad heller.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]