- tor 10 jun 2010, 12:18
Får väl ta en annan liknelse då. Ett rör springer läck hemma, du har hemförsäkring och en rörmokare har dessutom dragit rören någon vecka före. Uppenbart vems felet är och att du själv inte ska stå för kostnaderna. Ringer du rörmokaren medan vattnet forsar ut då, eller stoppar du det på de sätt du kan i första hand och ringer sedan?
llesrof skrev:"...skulle ha låtit bränslet rinna och lugnt ställt sig och ringt Volvo Assistans. Det är lika dumt som att du skulle ringa brandkåren istället för att försöka släcka en brand med motiveringen att du har hemförsäkring."Givetvis var liknelsen provocerande men jag ska vara tydlig: Det är självklart för var och en att om man kan stoppa ett pågående problem/katastrof så börjar man där. Sen kanske man ringer Assistans/försäkringsbolaget/brandkåren också men man gör inte enbart det, och sedan bara står och väntar på att någon annan ska komma och åtgärda problemet om man själv kan hejda/hindra/stoppa.
Det är väl ändå en ganska stor skillnad? Om det brinner är det risk för andras liv i och med att branden kan sprida sig. Att det läcker ut bränsle på vägen dödar på sin höjd några insekter och djur och är man sådan djurvän att man inte kan hantera det skall man köra elbil. Är det stora utsläpp så får man kanske, som någon skrev, gräva upp vägen och ta hand om bränslet, men jag tvivlar starkt på att man gör det om det läckt ut ett tiotal liter bara. Jag har ingen som helst kunskap i hur man stoppar läckande bränslesystem, varken på vägen eller i garaget. Möjligen att jag i mån av tillgänglighet kan peta in en skål eller nått för att samla upp det mesta, men resten får Volvo Assistans sköta. Eller någon annan som har till yrke att sanera sånt här.
Får väl ta en annan liknelse då. Ett rör springer läck hemma, du har hemförsäkring och en rörmokare har dessutom dragit rören någon vecka före. Uppenbart vems felet är och att du själv inte ska stå för kostnaderna. Ringer du rörmokaren medan vattnet forsar ut då, eller stoppar du det på de sätt du kan i första hand och ringer sedan?
- By perhall