Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror inte vevhusventilationen fungerar bättre med täta oljebyten.
men den fungerar bättre om man gör långa varmkörningar!
& säkert mycke böttre med en bra olja
Användarvisningsbild
av Nexus
Biltemas skit kan man ju inte använda då rasar motorn direkt men konstigt nog så fungerar min motor precis lika bra med biltema olja som med tex mobil eller castrol som kostar minst dubbelt upp och så får man ju ett fint märke på flaskan 8)

Konstigt är att bilar som är fullservade på volvo kan få igensatt vevhus då deras olja är en mirakel olja som löser alla problem.Mycket märkligt :shock:
Användarvisningsbild
av Fisch
Jag kan bara hålla med Grammse.

Hur många personer per 100 personer i Sverige är riktigt bilintresserade, dvs behandlar bilen på ett mycket fullvärdigt och varsamt sätt? Jag vet inte. Men på min gata där jag bor är jag med största sannolikhet den enda. Hur är det hos er? Jag menar, detta forumet motsvarar inte alla folkgrupper i landet. Här sitter förmodligen de bilintresserade. Men resten då? Jag tror många anser att bilen är ett nödvändigt ont, som kostar en hel del pengar. Pengar som man gärna vill lägga på annat. Det är förmodligen i den tankebanan många tänker, ty annars hade biltema och motsvarande lågpriskedjor aldrig kunnat sälja sin "dåliga olja". Ändå rullar det fullt med både nyare och äldre bilar överallt. Så jäkla dålig är den där lågprisoljan förmodligen inte.

Jag köpte mig en Volvo 850 -96 strax innan jul eftersom jag och sambon båda behöver en varsin bil dagligen. Jag köpte bilen av en äldre farbror som ägt bilen sedan 2000. Bilen är fullservad och har gått 26000 mil när jag köper den. Serviceboken har fler stämplar än plats att sätta dem på och det är samma volvohandlare som servat bilen de senaste 10 åren. Farbron har kört 2000 mil om året, plus minus ett hundratal mil, till och från jobbet, till affären, släktingar. Precis det du använder bilen till.

Likt förbannat var vevhusventilationen totalt tät och det är det första jag bytte på bilen.

Av olika skäl tar jag det där med att byta olja oftare än rekommendationen med en nypa salt, speciellt med avseende på vevhusventilationen (som bla berörs i denna tråd). Detsamma gör jag med om du köper oljan på biltema eller volvo.
av III
Intressant tråd.

Om tandläkaren säger att man ska borsta tänderna morgon och kväll så tror inte jag att man får fler hål om man borstar tänderna på lunchen också, kanske tvärt om. Likadant torde det vara med oljebyten. Att ha långa serviceintervaller är ett försäljningsargument så biltillverkarna tävlor om detta. Vi ser hur det gick med SAABs motorer. Kanske är det onödigt med täta byten men definitivt skadar det inte. Själv följer jag Volvos rekomedationer fullt ut, köra 3000 mil utan oljebyte känns väl sådär (blir ungefär 2000 mil då ett års intervallet inträffar först) Innan hade jag en 940 och där byttes oljan var 1500 mil. Alltid syntetolja av bästa kvalitet, aldrig haft någon igensatt vevhusvent. Dock har vänner som slarvat med servicen eller kört på mineraloljor haft det. i det sammanhanget är nog fin olja billigt istället för risken att tät vevhusventilaton ska trycka sönder någon packning, då oftast den mellan motor och växellåda. Sen om det är nödvändigt med tätare oljebyten än föreskrivet? kanske, kanske beror det på oljan. En sak är dock säker, det lär inte skada. tvärt om. Den kvalitetsnorm som anges på flaskan gäller ny olja, hur fort oljans egenskaper försämras finns det ingen uppgift om, helt klart försämras den över tid och användning. Som med tandläkaren, får nog inte flera hål bara för att man borstar mer än tandläkaren säger.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Att serviceintervallen ökat på nyare bilar beror på flera saker.
Och ska man ha långa serviceintervall så ställs höga krav oljan och de flesta vet att det inte bara är att ta en syntetsolja och köra.

För de längre intervallen krävs oljor av speciell kvalitet.
Det krävs även att motorerna ska vara konstruerade för långa serviceintervall.
Även rätt typ av oljefilter skall ingår i den konstruktionen

Detta tillsammans ger möjligheten till ökade intervall mellan service

Tydligen svårt att förstå.
Lita på biltillverkaren.
De flesta här på forumet verkar ju lita på volvo eftersom de valt en sådan bil.
Lita då på deras specifikationer.

Då vi lever i ett fritt land så får ni som vill byta olja oftare göra det om ni sover lugnare av det.
Finns dock inga garantier att vevhusventilationen håller sig ren för det.
Finns heller inga garantier för att en motor med hög frekvens på oljebyten skulle hålla längre.

//Roland
av LOB
Serviceintervallet (oljebyte) är 5000 miles (800 mil) eller 6 mnd på min USA-import 850 2.5T, 1997. Det gällde alla volvo med turbo på 90-talet i USA. För övrigt är det nog bättre att byta ofta med specad "billig" olja än sällan med dyr.
Användarvisningsbild
av wissel
LOB skrev:Serviceintervallet (oljebyte) är 5000 miles (800 mil) eller 6 mnd på min USA-import 850 2.5T, 1997. Det gällde alla volvo med turbo på 90-talet i USA. För övrigt är det nog bättre att byta ofta med specad "billig" olja än sällan med dyr.
Joo.
:-)
av Johnnie
Jag tycker det är lagom att byta var 1000:e mil, lätt också att hålla reda på när om man byter vid jämna 1000 tal på mätaren.
Skitig olja bygger upp avlagringar och slammar igen motorn.
Det skit som kommer ut efter 1000 mil skulle inte jag vilja hälla tillbaka och köra 1000 mil till på i alla fall. :shock:
Men nån kanske vill köpa min spillolja billigt och köra vidare på... :)
av S6024t
"bromsolja"? heter bromsvätska ,klart man byter den,även luften i däcken,sommar och vinterluft,det är viktigt :D

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]