Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av basid
Jag har ett fenomen på min bil där den vid enstaka tillfällen inte vill starta med det samma utan man måste köra ca 5 sek med startmotorn för att den skall gå i gång, när detta händer så hoppar varvräknaren upp och ner och bränslemätaren sjunker till botten. Jag har kollat syravikten i batteriet och vid något tillfälle har det då varit halvladdat, jag kör ganska mycket korta sträckor och misstänker att batteriet inte hinner laddas upp riktigt som det borde, så jag laddar i garaget med jämna mellanrum. Jag kan inte säga om detta har ett samband med att man får köra längre på starten i bland, startmotorn verkar snurra på som den skall och är inte seg. Kan det vara så att batterispänningen blir så låg att tex bensinpump eller tändning får för låg spänning för att kunna fungera?
Användarvisningsbild
av Driver64
Batteriet i min bil knäcktes nog av djupurladdningen i julas. :( Efter långvarig underhållsladdning vill inte syravikten gå över 1,20 g/cm3. Jag har iofs inga problem att starta bilen men jag har ännu inte tvingats göra någon riktig kallstart utan motorvärmare. Man vill ju inte bli stående ute i kylan så nu får det bli ett nytt batteri till veckan. Tre år höll mitt batteri.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]