Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas 80
Har också liknande vibrationer. Mest runt 85km/h
tycker att det inte känns lika mycket vid acceleration förbi "området".
Har samma på både vinter & sommardäck.

Har dock inte balanserat däcken det sista, så jag kan ju inte utesluta det, men jag känner inga märkbara vibrationer i ratten, utan mest i golvet/stolen. Har prövat att skifta fram/bak, men utan reslutat.

Det enda jag vet är att jag har en inre styrled som inte är helt 100, kan det orsaka sådana vibrationer? Någon som vet? Ska byta den nu till nästa service hade jag tänkt.
Användarvisningsbild
av jimDK
Kanske det kan bero på slitna eller krackade motorupphängning?
troligen flera orsaker som ger samma symptom,kan testa dem en efter en.
lägga till statistiken: Jag har inte samma problem på min V70N, och har kört 2 andra V70N utan detta problem.
Jag är övertygad om att det finns en lösning :-)
jag har haft däck (Goodyear F1) som var 'kvadratiska' och en upphäng som krackad.
av durukan
Jaa ni.. Samma märkliga fel. Mina skaka oxo. Vid 90km/h ungefär. Har 17" R fälgar replica, nybalanserade dock skakandet kvarstår :x . Skakar inte när jag sätter ditt vinterhjulen, då 15". Så man vet ju vart felet ligger.
Enligt däckverkstan så är fälgarna runda och däcket i bra skick. Känns som att man måste lära sig att leva med det, då verkstan inte kan göra mycket åt saken. Enda goda tipset man fick var att byta till 15". Även en polare har haft samma problem med sina 17" och fick byta tillbaks till 15"... skall vara intressant att följa tråden..
av etxmief
Jag har samma problem med min V70 -06 med 15 tums fälgar på både sommar och vinter däck.
av karlerland
Som jag skrev tidigare så har jag detta problem med 15", har dock inte testat vinterdäcken än. Motorupphängningen är hel och fin, relativt ny till och med (motorbyte för ca 2000 mil sen).
av Leafs
Detta problem verkar ju vara väldigt vanligt. Jag har ju ännu inte köpt en V70, kanske ska man titta på en annan bil istället....en 9-5:a kanske? :wink:

Det är väl inte så skoj att ha dessa problem på en så pass ny bil.

Edit: Är detta problem något som finns när bilen är ny, eller kommer det smygandes allt eftersom?
av finnepower
durukan skrev:Jaa ni.. Samma märkliga fel. Mina skaka oxo. Vid 90km/h ungefär. Har 17" R fälgar replica, nybalanserade dock skakandet kvarstår :x . Skakar inte när jag sätter ditt vinterhjulen, då 15". Så man vet ju vart felet ligger.
Enligt däckverkstan så är fälgarna runda och däcket i bra skick. Känns som att man måste lära sig att leva med det, då verkstan inte kan göra mycket åt saken. Enda goda tipset man fick var att byta till 15". Även en polare har haft samma problem med sina 17" och fick byta tillbaks till 15"... skall vara intressant att följa tråden..

Har du navringar/centreringsringar till dina replika fälgar? Kan vara så att hålet för navet i fälgarna är större än navet på bilen. Då blir de som du beskiver. Hade samma fel på en S60 med 17" Nebula replikor
Användarvisningsbild
av jimDK
Leafs skrev:Detta problem verkar ju vara väldigt vanligt. Jag har ju ännu inte köpt en V70, kanske ska man titta på en annan bil istället....en 9-5:a kanske? :wink:

Edit: Är detta problem något som finns när bilen är ny, eller kommer det smygandes allt eftersom?
Jag har en V70N 2004 har körts 245.000km utan någon form av vibrationerJag har läst olika artiklar och statistik, det är faktiskt en mycket bra bil.Problemet är förmodligen att på ett forum som detta, bara skriva om du har problem. Det finns inget att skriva "min bil går bra, hej".
det ger lätt ett fel statistiskt underlag för att bedöma en bil i.
ursäkta min svenska, hoppas att det kan förstås :???:
av Leafs
jimDK skrev:
Leafs skrev:Detta problem verkar ju vara väldigt vanligt. Jag har ju ännu inte köpt en V70, kanske ska man titta på en annan bil istället....en 9-5:a kanske? :wink:

Jag har en V70N 2004 har körts 245.000km utan någon form av vibrationerJag har läst olika artiklar och statistik, det är faktiskt en mycket bra bil.Problemet är förmodligen att på ett forum som detta, bara skriva om du har problem. Det finns inget att skriva "min bil går bra, hej".
det ger lätt ett fel statistiskt underlag för att bedöma en bil i.
ursäkta min svenska, hoppas att det kan förstås :???:
Jo du har rätt i det, men det som gör mig en smula fundersam är det faktum att de som drabbas i de flesta fall inte kan finna en lösning på problemet, hur mkt de än försöker.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Mmm, det är inte längre som med Volvo 24[…]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]