Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Velpelle är här igen. Den där 170:n som gått 5400 mil är åter med i leken, skulle få med en dragkrok också. Har även hittat en V70 140 Addition -04 som gått 3626 mil med motorvärmare och dragkrok, med nya vinterdäck på alu får jag ge 202000:- för den. Ingen extrautrustning förutom Addition-paketet. Så nu är det beslutsångest, en ett år äldre bil med 1800 mil till på mätaren men med mer utrustning eller en 04:a med mindre mil och mindre utrustning...

Utrustning 140 04:an, Addition:
Luftkvalitetssystem till ECC, låsbara hjulbultar, HU-603, farthållare, läderratt, ECC, administrativt option 2, Saurus 196/65-15 sommardäck, nya vinterdäck på alu.
Mil: 3626
Pris: 202000
Övrigt: 2000 mila service är gjord. Fläktmotorn utbytt på garanti.

Utrustning 170 03:an, Business:
Bi-Xenon, ISOFIX bak, Takvinge, Eluttag 12v bak, Regnsensor, Farthållare, ECC, Muggh. i bakre. armstöd, Parkeringsvärmare m tidur, Rattknappar f radio, DSTC, Innerbacksp aut avbländn, HU-603, Mugghållare fram, Krockkudde passagerarsida, nya Hakka4 på originalfälgarna(ej sommardäck), fast dragkrok.
Mil: 5400
Pris: 204000
Övrigt: 2000 och 4000 mila servicarna är gjorda. Länkarm, stabiliseringsstag, regnsensorn och ett dimljus utbytt på garanti.

Vette sjutton hur jag ska göra, är ju utrustning mot årsmodell/mil som det handlar om egentligen. Är väl svårt att förutse vilken som kommer hålla värdet bäst också.

Vad tror ni, utrustning eller mil/årsmodell?

Bägge bilarna är i fint skick och jag kommer troligtvis ha kvar den i 5-6 år vilket innebär runt 20-25000 mils körning.
Senast redigerad av 1 Bosa, redigerad totalt 0 gånger.
av boeder
Bosa skrev:Velpelle är här igen. Den där 170:n som gått 5400 mil är åter med i leken, skulle få med en dragkrok också. Har även hittat en V70 140 Addition -04 som gått 3626 mil med motorvärmare och dragkrok, med nya vinterdäck på alu får jag ge 202000:- för den. Ingen extrautrustning förutom Addition-paketet. Så nu är det beslutsångest, en ett år äldre bil med 1800 mil till på mätaren men med mer utrustning eller en 04:a med mindre mil och mindre utrustning...

Utrustning 140 04:an, Addition:
Luftkvalitetssystem till ECC, låsbara hjulbultar, HU-603, farthållare, läderratt, ECC, administrativt option 2, Saurus 196/65-15 sommardäck, nya vinterdäck på alu.
Mil: 3626
Pris: 202000
Övrigt: 2000 mila service är gjord. Fläktmotorn utbytt på garanti.

Utrustning 170 03:an, Business:
Bi-Xenon, ISOFIX bak, Eluttag 12v bak, Regnsensor, Farthållare, ECC, Muggh. i bakre. armstöd, Parkeringsvärmare m tidur, Rattknappar f radio, DSTC, Innerbacksp aut avbländn, HU-603, Mugghållare fram, Krockkudde passagerarsida, nya Hakka4 på originalfälgarna(ej sommardäck), fast dragkrok.
Mil: 5400
Pris: 204000
Övrigt: 2000 och 4000 mila servicarna är gjorda. Länkarm, stabiliseringsstag, regnsensorn och ett dimljus utbytt på garanti.

Vette sjutton hur jag ska göra, är ju utrustning mot årsmodell/mil som det handlar om egentligen. Är väl svårt att förutse vilken som kommer hålla värdet bäst också.

Vad tror ni, utrustning eller mil/årsmodell?

Bägge bilarna är i fint skick och jag kommer troligtvis ha kvar den i 5-6 år vilket innebär runt 20-25000 mils körning.

Tjena!
Du kan köpa min V70 -04 2.5T Business Silvermetallic med svart inr., 6000 mil. Mkt fin & verkligen pedantskött. Elinfällbara speglar, int.barnstolar+lås, HU-603 med högnivåhögtl & subwooofer. Takvinge, 16" Mimas fälgar. 5 st proffstonade rutor. Int. mugghållare i instrumentpanel. Rattknappar till stereo, läderratt & växeldamask, mugghållare i mittkonsol. Inte en enda buckla då jag alltid menar ALLTID letar parkering på ytterplats etc. och inga problem att leta i 10 min för att inte ställa mig mellan 2 bilar. Visserligen har den inte drag men det går alltid att sätta dit. Om du får ge 204000 för 03:ans modell 170 hk så får du min för under 229000 (kom med ett bud). Du skall inte köpa 170 hk då kan du lika väl köpa 140 hk & byta styrenhet & få 188 hk. till en kostnad av 4900 sek. Kolla in http://www.bsrab.se/products/n314/t/ och så ser du hur lätt det är att byta styrenhet. Skall du köpa någon så är det 140 hk eller 210 hk som gäller. och naturligtvis så är det 210 hk som gäller då du planerat att köra över 20.000 mil med den. 170 hk är bara en programvara som skiljer sig mot 140 hk & det tar de bra betalt för.

M.v.h Robban

[email protected]
Användarvisningsbild
av Bosa
Vad gäller 140 eller 170 så har inte hästarna spelat roll när jag letat bil utan mil, utrustningen samt årsmodell har varit det jag kikat på. Är medveten om att det bara är att uppgradera programvaran med t ex PPC på 140-hästarn men är som sagt inte motorn jag kikat på i första hand. Verkar som om effektkurvorna för 140 och 170 är väldigt lika varann original upp till ett visst varv där 140:n droppar men 170:n fortsätter, karaktären på lägre varv borde ju då vara densamma för de två.

Visst vore en turbo kul igen men det blir dyrare med service, försäkring och bränsle. Går ju förstås att köra turbon snålt också, kanske till och med lika snålt som sugisarna. :)
Användarvisningsbild
av ER
Jag hade gått på 03:an med Bi-xenonen delvis pga xenonen samt DSTC och mer lull lull men även att milen inte märks i dessa bilar som det gör i andra bilar.
av PEK
Administrativt option som utrustning, vad betyder det?

I valet mellan motorer vill jag bara inflika att 140 hästaren (som jag har) den är bra trött, särskilt när man får upp lite fart, men har du inte bråttom så... (i stan duger den).

Gott nytt alla!
av NCR
PEK skrev:
I valet mellan motorer vill jag bara inflika att 140 hästaren (som jag har) den är bra trött, särskilt när man får upp lite fart, men har du inte bråttom så... (i stan duger den).

Gott nytt alla!
Tycker du? Jag tycker min 140hk duger fint till allt jag använder den till, både långresor och att dra husvagn med. Dock är det ju ingen racer, men det visste jag ju om redan när jag köpte bilen så det kom ju inte som en överraskning. Bensinförbrukningen och försäkringen är andra saker som jag trivs med...

Gott nytt år till dig med!
av boeder
NCR skrev:
PEK skrev:

Gott nytt alla!
Tycker du? Jag tycker min 140hk duger fint till allt jag använder den till, både långresor och att dra husvagn med. Dock är det ju ingen racer, men det visste jag ju om redan när jag köpte bilen så det kom ju inte som en överraskning. Bensinförbrukningen och försäkringen är andra saker som jag trivs med...

Gott nytt år till dig med!
Hej!
JAg ligger & kör min 2.5T -04 på 0.84 - 0.89 (manuell) och för den prestandan slår den 140 hk med hästlängder.

2.5T som gäller
av NCR
boeder skrev: Hej!
JAg ligger & kör min 2.5T -04 på 0.84 - 0.89 (manuell) och för den prestandan slår den 140 hk med hästlängder.

2.5T som gäller
Jojo, men med turbo och 70 extra hk vore det väl underligt om det inte gick rappare, eller hur?

Personligen tycker jag att priset sticker iväg för mycket för 2.5T (som ny alltså), då väljer jag hellre ett annat märke som exempelvis Subaru med boxermotor och turbo för de pengarna.

Sen är det ju så här att hade jag varit beroende av mkt tryck i bilen, lägga lite lakrisremmar här och där och klippa 0-100 på under 8 sek då och då, så hade inte valet blivit Volvo alls för min del... :)
Användarvisningsbild
av Jensen
0,84-0,89 I bensinförbrukning, då ligger du på landsväg ochkör för att få den förbrukningen.
Kör du den motorn och kommer ner till det i blandad körning så kör du isådanafall som en kärring.
Sen så skiljer det rätt mycket i pengar när man jämför 140hk mot en 2,5T.
Bosa: vart kikar du på bilar någonstans???
Användarvisningsbild
av Bosa
Jensen skrev:0,84-0,89 I bensinförbrukning, då ligger du på landsväg ochkör för att få den förbrukningen.
Kör du den motorn och kommer ner till det i blandad körning så kör du isådanafall som en kärring.
Sen så skiljer det rätt mycket i pengar när man jämför 140hk mot en 2,5T.
Bosa: vart kikar du på bilar någonstans???
Har kikat i Uppland och typ från Sundsvall och uppåt. Har två handlare som jag snackar med varav den ena har bilbolaget.com och bilbolaget.nu som distrikt, har iofs pratat med x antal försäljare men dessa två är de som jag känner att jag vill göra affär med. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16
Turbo gungar

Efter att ha läst runt lite i forumet hä[…]

Nu är jag inte 100 hemma på just dessa […]

Stiften kommer åt genom att plocka bort plas[…]

Taklucka 164 vajerfel