Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej
det tog inte många dar FRED, förrän punkt 1 på din lista är i gång om låsbultar?
samma tugg som tidigare för o emot volvos produkter! kanske är från kina vad vet jag bor så att jag inte behöver använda skiten! har gjort inlägg på lösningar för att få bort dem i tidigare trådar.
isak
Sparkz skrev: *) Min erfarenhet av en liten liten del av sverige: Gummiverkstan bryr sig inte om att göra rent och smörja, skyller på tidsbrist. Drar för hårt för att man har problem med att hjulen lossar eftersom det inte är rengjort. När sen bultarna går sönder skickas bilen till oss i stället...
Visst blir det stessigt när alla ska byta samma dag när det kommer tre snöflingor singlande i luften. Men då kanske man ska fundera på planeringen i stället för att göra jobb som inte är kompletta.

Där skulle jag vilja säga att min egen lilla erfarenhet talar tvärtemot din.
Lyckades naturligtvis stuka två låsmuttrar på min bil för ett par år sen. Åkte ner till närmaste bilia och frågade vad man kan göra.
Svaret jag fick var följande -Boka in en tid, men du får vänta ungefär en vecka innan vi kan ta den. Jag frågade dem då hur lång tid arbetet skulle ta! Han svarade mig att det
skulle ta ett par timmar p g a att dom måste svetsa o dona innan dom kan dra loss bultarna. Ett par timmar tänkte jag för mig själv samtidigt som jag såg dollartecken framför mina ögon...
Sa till dem att jag skulle återkomma med en bokning...
Ganska så modstulen rullade jag hemåt och förbannade mig själv för att jag lyckas stuka bultarna och volvo för att man sätter låsbultar på femton tums fälgar... (knappast intressanta för en tjuv)
På vägen hem så körde jag förbi en gummigubbe och passade på att svänga in o fråga honom om han kunde fixa det.
Inga problem sa han, kör in bilen på lyften bara så skall det snart vara avklarat... Han slog fast nån konstig hylsa över huvudet och sen så var det bara att dra. Det tog honom femton minuter så var problemet löst. Mig kostade det 300:-

Mvh
Tom
då är vi minst 2st som hantarar hundratals hjullås / år helt utan problem. (men ni som bara hanterar era egna hjul, har problem, vad säger statestiken då?)
jag tror inte heller det är däck verkstäderna som har sönder grejorna !
om det är en kund som får problem, så har han ju själv handetat hjulen, ialla fall nångång...

(undantaget är de serier jag tidigare nämde)
om du får punka så tar du väl bort fälg låset, på korekt sätt. & återmonterar när du fått på reservhjulet.

(eller så ringer du volvo asistans)
Hur ska man kunna montera av låset på ett korrekt sätt vid vägkanten när man varken har utrustningen till det eller utbildningen som uppenbarligen behövs, två saker som inte på något sätt nämns att det krävs i produktens handhavandebeskrivning?
Problemet, som jag ser det, är att det är alldeles för enkelt som "vanlig" hjulbytare (2 ggr/år) att misslyckas med de där Volvolåsbultarna.
Detta gör att låsbultarna INTE är bra. Jag anser att man som vanlig hjulbytare inte ska behöva vara extremt försiktig eller noggrann vid ett arbete av karaktären lossa hjulbultar, och att om man misslyckas eller slinter så är det kört.....

Mitt tips är att använda vanliga hederliga hjulbultar och kasta låsbultarna i metallinsamlingen.

Är du extra rädd om dina dyra fina fälgar så lägg en tusing till per år eller vad det kan kosta och låt en däckverkstad förvara och byt dina däck, och hoppas du inte råkar ut för punktering....
Är inte vitsen med låsbultar att man faktiskt inte ska kunna hantera dem hur som helst, en del av stöldskyddet helt enkelt. Sen om man gör fel vid montering så får man väl helt enkelt skylla sig själv och inte skylla allt på Volvo. Jag har då aldrig haft några problem men så har jag ju faktiskt kollat vad som gäller innan jag började använda dem, har dessutom fått punktering och inte haft några problem att lossa låsbulten.

Hade faktiskt några låsbultar från en däckfirma på en 745:a en gång i tiden där låshylsan gav upp, var inga probem iom att det bara var att slå på en vanlig hylsa och lossa skiten. Kändes som om det var bortkastade pengar på den låssatsen...Detta gäller givetvis inte alla tredjeparts prylar.
Visst är de skit. Bara att inse att även Volvo kan ha dåliga delar.
Varför inga rapporter om avdragna vanliga bultar?
Jo de håller för vad de ska tåla.
Låsbultarna är felkonstruerade eller feltillverkade.

Ibland sätter sig bultarna trotts rätt draget moment.
Och de ska ha säkerhetsmarginal.
Jag har dragit av en låsbult och sett var de går av. Inte själva bulten utan skallen med låsprofilen.

Och man behöver inte hålla på och svetsa alltid utan det går med specialverktyg.

Men egentligen ska man inte ha detta problem alls, om tillverkaren bara hade gjort rätt.

Volvo har ett antal skitdelar men trotts detta otroligt bra bilar.

Listan på skit börjar så här.

Spjällhus
Handbromsbackar
Spindelleder
Låsbultar
...
...
osv

Vi behöver inte dra det här men kära CarMan måste inse att det inte alltid är guld som glimmar.
Men var inte ledsen, det skapar ju bara mer jobb för dig och dina kolleger bilreparatörer och större hål i plånboken för oss andra.

mvh Roland
Originalhjulmutterverktyget kan i princip direkt skickas på återvinning (antar att en hel del haverier har börjat med bruket av just detta mediokra originalverktyg).

Även billiga fälgkors kan skickas till samma ställe (en del man sett har ju varit som halvkokt spaghetti och med en passform som en 13 mm nyckel på en 1/2" oljeplugg). :evil:

Krafthylsor, 1/2" ledhandtag o förlängarrör är alltid med i min skuff. Med dessa får man rätt vinkel och stort moment utan att behöva ta i så att man riskerar att slinta et.c. :!:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 17

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]

... Vad köpte du för generator ... :-)[…]

Nästa elbil från Volvo?

Det ska bli mycket intressant att se hur insidan s[…]