Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hansjkpg skrev:
Mikeyax skrev:Tja.
i kväll när jag skulle åka hem från jobbe så kronglade det igen. bilen startade ialla fall snällt men det stod broms sev. erfodras och både ABS lampan och STC var tänd. när jag kom hem så koplade jag in PPC och då fanns det en massa fel medellande. :cry: så nu tänkte jag detta blir dyrt. kolla lite med multimetern och bilen laddar ca 14,1V när den går jag sen skönk batteriet till 12.1V när jag slog av motorn. Så imorgon ska jag ringa till Billia och kolla vad att nytt batteri går på. om det är dyrt vilket jag misstänker så blir det ett 70A från mekonomen, kostar 1498:- tycker det med är ett rån men va fan man måste ju för nu känns det osäkert. ialla fal så var det bara att radera fel koderna så var allt som normalt med bilen igen.
Godnatt
vet inte vad andra säger , men 14,1v laddning var väl inte så dåligt vid laddning samt 12,1 vid stilla motor ?? ska man behöva byta batteri då ?? knappt ett nytt ger samma resultat;snudd på i alla fall , är väl 14,4 vid ladd och 12,5 stillla va ??

14.1 är perfekt
Användarvisningsbild
av Mikeyax
Hejsa!
Idag skulle jag ut och åka igen. Bilen hade ståt stilla exakt 12 timar och tempraturen var 5grade ute. När jag stoppa i nyckel och vred om så gick motorn runt men den tände inte. Efter ca 4 sekunder så hoppa den igång. Nu tror jag att vi kan ute sluta att det var batteriet som är problemet.
Allt värkar så konstigt den har aldrig gjort så förut.
dock har jag för ett tag sen hält i en flaska STP bränsle system rengöring (Svart flaska). Och efter det någon gång så börja det. Jag har hunit tanka upp bilen ett par gånger efter det, så det borde vara ur systemet ialla fal.
Dock tycker jag att det inte skulle bli sämre av en sån sak.

Mvh Mikey
Användarvisningsbild
av greeeken
hansjkpg skrev:14.1 är perfekt
Hej igen , om nu 14,1 är perfekt ,varför byter folk batteri till höger o vänster, är en cell skadad sjunker ju volten rejält så då märks det ju då :P[/quote]

Antagligen för att dom ligger runt 11 volt då.
När ja hade batteri problem så gick det på 1 dag.
Från att fungera perfekt till att inte vilja starta alls. När den väll kom igång så dog den direkt oavsett hur mkt ja gasade.
Jag hade då ca 13,5 volt enligt mätaren.
Användarvisningsbild
av isak
nämde tidigare backventilen för dig? sitter ett mätuttag i ändan på bränsleröret ovanpå spridarna utformat som en däckventil. har du tryck där då bilen stått länge?
isak
Hej!

Jag har samma problem på min, hade skrivit om det här på forumet tidigare, men fick inga bra svar (svårstartad ibland, ljummen motor), det verkar komma slumpmässigt, men oftast då man kört och sen när motorn är halvljummen så blir den konstig att starta, som om den inte får bränsle eller tappat bränsletrycket.

Var sitter den här backventilen, och går den att byta ?

/VolvoNisse
Användarvisningsbild
av Mikeyax
Det finns två backventilen vid spridare och en vid Bränsle filtret. jo tänckte titta lite på dem med om en backventilen skulle vara slut så att trycket försviner skulle väl bilen altid vara lite trög startad?? men det är den inte ibland har den ståt stilla i typ tre dagar och startar hur fint som hällst. det värka komma slump mäsigt.

Mvh Mikey
Användarvisningsbild
av isak
vet inte exakt. tror ihopbyggd med pumpen?? vänta i tändningsläge några sek inann du kopplar in starten (då hinner pumpen bygga tryck)
isak
Användarvisningsbild
av Mikeyax
Tja!
igår när jag skulle till jobbet trök jag in bakventilen och det kom bara en drope.
Ska inte det alltid vara ett litet tryck????
Jag vet när jag skulle byta bränslefilter så var det ett jäkla tryck, men då hade jag precis kört bilen.
Bilen starta som direkt ialla fal så, men jag är lite fundersam bara.
Användarvisningsbild
av isak
har du ett resttryck så startar den direkt, prova o aktivera tändning nåra sekunder en annan morgon innan du provar trycket i ventilen. då bör du ha ett bra flöde. trycket har ja inte något värde på.
isak
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]