Driver64 skrev:Får man något meddelande när DSTC har gått in och hävt en begynnande sladd?En blinande lampa i instrumentet visar när DSTC är aktiverat.
Moderator: Moderatorer
Driver64 skrev:Får man något meddelande när DSTC har gått in och hävt en begynnande sladd?En blinande lampa i instrumentet visar när DSTC är aktiverat.
maf skrev:Du har totalt fel skulle jag påstå !Jocke S. skrev:Tack å lov så är mitt system lite segare, så jag hinner upptäcka att det faktiskt är halt!Sen är ju frågan om det är designat så av Volvo eller om de datorer, givare och nätverk som idag sitter i bilen helt enkelt inte har tillräckligt med kapacitet för att kunna beräkna och utföra förändringarna snabbare än vad den gör :?:
Volvon är ju som bekant inte jättesnabb när det kommer till elektroniken. Vet inte om någon mer än jag har tänkt på det, men när man ser en Volvo framför sig bromsa så är det några millisekunders fördröjning från dess att bromsljusen tänds till dess att övre bromsljuset tänds (gissar att övre bromsljuset aktiveras av en annan elektronikmodul än de vanliga?). Tillräcklig fördröjning för att man i mörker ska uppfatta det som en fördröjning och faktiskt inse att det är just en Volvo man har framför sig, även om man inte sett det tidigare
Vinterläge på automaten tar några sekunder på sig att räkna ut hur den ska komma igång när man trycker på knappen... När man låser upp bilen med fjärrkontrollen tar det någon sekund innan låsen öppnas. Vid manövrering av ACC:n är det alltid någon eller ett par sekunders fördröjning på det som ska göras från dess att man trycker på knappen. Listan kan göras lång.. Så kanske är fördröjningen i DSTC:n inte möjlig att göra snabbare med dagens system, om nu någon skulle vilja...
Själv skulle jag visserligen vilja att antispinnen funkade lite annorlunda. Vill från stillastående på snorhalt underlag bara behöva trycka ner gasen en bit för att få perfekt gaspådrag genom att bilen stryper perfekt. Som det är nu så spinner hjulen rejält trots STC, om man råkar gasa lite för mycket...
CarMan skrev:Om vi ska klargöra lite för dom som inte har DSTC.Där håller inte jag med, på min V70 och även andra Volvo (en V70 till och en V50) så tar det betydligt längre tid innan sladden hävs jämfört med ex. BMWs system. Dock föredrar jag Volvon "sättning" eftersom man kan köra på lite sladd i snön innan systemet griper in. Det är dock betydligt säkrare satt i BMW för människor som inte vill ha ut bakvagnen lite. Det är inte bara en liten skillnad utan det är klart märkbart. Har inte provat Pegans men även Saab har ett system som är mer liknande BMWs. Så visst är Volvon segare, vilket bara är bra :)
Dom som i tråden på pekade att systemet var segt, menar inte att milen får sladd & det tar tid för systemet att häva sladden, uten detta sker blixtsnabt & man hiner inte märka nått.
det som är lite segt (högt tröskelvärde) är att bilen kan undestyra när man åker för fort i en kurva.
provoserar man bilen till slagg, via handbromsen eller svänger fult & sen svänger tillbaka så märker ni att bilen är oerhört smabb på att just häva sladden!
Pebben skrev:Jag upplever det som att det är slut på detta ("köra på lite sladd i snön innan systemet griper in") i och med -06. Med min nya 06 och AWD så känns det som man trimmmat om allt.CarMan skrev:Om vi ska klargöra lite för dom som inte har DSTC.Där håller inte jag med, på min V70 och även andra Volvo (en V70 till och en V50) så tar det betydligt längre tid innan sladden hävs jämfört med ex. BMWs system. Dock föredrar jag Volvon "sättning" eftersom man kan köra på lite sladd i snön innan systemet griper in. Det är dock betydligt säkrare satt i BMW för människor som inte vill ha ut bakvagnen lite. Det är inte bara en liten skillnad utan det är klart märkbart. Har inte provat Pegans men även Saab har ett system som är mer liknande BMWs. Så visst är Volvon segare, vilket bara är bra :)
Dom som i tråden på pekade att systemet var segt, menar inte att milen får sladd & det tar tid för systemet att häva sladden, uten detta sker blixtsnabt & man hiner inte märka nått.
det som är lite segt (högt tröskelvärde) är att bilen kan undestyra när man åker för fort i en kurva.
provoserar man bilen till slagg, via handbromsen eller svänger fult & sen svänger tillbaka så märker ni att bilen är oerhört smabb på att just häva sladden!
Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]