Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Driver64
Får man något meddelande när DSTC har gått in och hävt en begynnande sladd?
av NCR
Driver64 skrev:Får man något meddelande när DSTC har gått in och hävt en begynnande sladd?
En blinande lampa i instrumentet visar när DSTC är aktiverat.
Användarvisningsbild
av CarMan
maf skrev:
Jocke S. skrev:Tack å lov så är mitt system lite segare, så jag hinner upptäcka att det faktiskt är halt!
Sen är ju frågan om det är designat så av Volvo eller om de datorer, givare och nätverk som idag sitter i bilen helt enkelt inte har tillräckligt med kapacitet för att kunna beräkna och utföra förändringarna snabbare än vad den gör :?:

Volvon är ju som bekant inte jättesnabb när det kommer till elektroniken. Vet inte om någon mer än jag har tänkt på det, men när man ser en Volvo framför sig bromsa så är det några millisekunders fördröjning från dess att bromsljusen tänds till dess att övre bromsljuset tänds (gissar att övre bromsljuset aktiveras av en annan elektronikmodul än de vanliga?). Tillräcklig fördröjning för att man i mörker ska uppfatta det som en fördröjning och faktiskt inse att det är just en Volvo man har framför sig, även om man inte sett det tidigare :-)

Vinterläge på automaten tar några sekunder på sig att räkna ut hur den ska komma igång när man trycker på knappen... När man låser upp bilen med fjärrkontrollen tar det någon sekund innan låsen öppnas. Vid manövrering av ACC:n är det alltid någon eller ett par sekunders fördröjning på det som ska göras från dess att man trycker på knappen. Listan kan göras lång.. Så kanske är fördröjningen i DSTC:n inte möjlig att göra snabbare med dagens system, om nu någon skulle vilja...

Själv skulle jag visserligen vilja att antispinnen funkade lite annorlunda. Vill från stillastående på snorhalt underlag bara behöva trycka ner gasen en bit för att få perfekt gaspådrag genom att bilen stryper perfekt. Som det är nu så spinner hjulen rejält trots STC, om man råkar gasa lite för mycket...
Du har totalt fel skulle jag påstå !

Volvo är ledande inom bil el, dom bilar i vpratar om heä har des värre utveklas på slutet av 90 talat & sen lever elsystemet kvar hela bilens produktions tid, men mindre förendringar.
slutet 98 när första S80:n komm så hadde ingan annan Can när i sina bilar !!!

angående det där med broms ljuset så är det helt tvärtom ! Bromslysnana tänds presis som i andra bilar, men det höga bromsljuset är kopplar rakt i Rem & tänds snabbare än dom andra lysena (snabbare än i vanliga bilar)

dessa bilar har 2 olika CAN nät, ett högastighet 6 ett låghastighet, all motorstyrning a6 broms elektornik går på höghastighetsnätet & är dubbelt så snabbt som elektroniken inne i bilen. desutom så har vissa meddelanden förtur på linan, vilket gör att dom altid komer fram fort & andra meddelanden får vänta (det är inte så prioriterat att tända W i displayen när du tryckt på vinterknappen, om man jämför med att trycka på bromspedalen.
Användarvisningsbild
av CarMan
Driver64 skrev:Får man något meddelande när DSTC har gått in och hävt en begynnande sladd?
en gul liten lampa, samma som när bilen reglerar för att framhjulen spinner, blinkar.
Användarvisningsbild
av CarMan
Om vi ska klargöra lite för dom som inte har DSTC.
Dom som i tråden på pekade att systemet var segt, menar inte att milen får sladd & det tar tid för systemet att häva sladden, uten detta sker blixtsnabt & man hiner inte märka nått.

det som är lite segt (högt tröskelvärde) är att bilen kan undestyra när man åker för fort i en kurva.

provoserar man bilen till slagg, via handbromsen eller svänger fult & sen svänger tillbaka så märker ni att bilen är oerhört smabb på att just häva sladden!
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag gjorde ett test med DSTC-systemet, genom att koppla ifrån DSTC genom manöverknappen så stängde jag ner antispinnen helt och reducerade antisladd med 50%. Sedan var det bara att åka...och ratta som en "gasell", tills jag aktiverade DSTC´n igen...då det kändes som om någon tog tag i bilen och ställde den på rätt köl!

Som jag skrev tidigare: "detta är ett hjälpsystem och inte någon hjälp för att ta större risker i trafiken"
Användarvisningsbild
av VolvoB20
På min AWD -06 går ju inte DSTC att stänga av överhvudtaget.

Däremot tycker jag både AWD och DSTC är raketsnabba. Hur mycket man än tokgasar eller provoserar bilen så hinner man aldrig märka någon fördröjning, system går in direkt och dödar alla tendeser till sladd direkt.

Grymt effektivt man kan ju ligga och bränna på i 110 km/h trots djupsnö på vägen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
På min AWD -06 går ju inte DSTC att stänga av överhvudtaget.

Däremot tycker jag både AWD och DSTC är raketsnabba. Hur mycket man än tokgasar eller provoserar bilen så hinner man aldrig märka någon fördröjning, system går in direkt och dödar alla tendeser till sladd direkt.

Grymt effektivt man kan ju ligga och bränna på i 110 km/h trots djupsnö på vägen.
av Pebben
CarMan skrev:Om vi ska klargöra lite för dom som inte har DSTC.
Dom som i tråden på pekade att systemet var segt, menar inte att milen får sladd & det tar tid för systemet att häva sladden, uten detta sker blixtsnabt & man hiner inte märka nått.

det som är lite segt (högt tröskelvärde) är att bilen kan undestyra när man åker för fort i en kurva.

provoserar man bilen till slagg, via handbromsen eller svänger fult & sen svänger tillbaka så märker ni att bilen är oerhört smabb på att just häva sladden!
Där håller inte jag med, på min V70 och även andra Volvo (en V70 till och en V50) så tar det betydligt längre tid innan sladden hävs jämfört med ex. BMWs system. Dock föredrar jag Volvon "sättning" eftersom man kan köra på lite sladd i snön innan systemet griper in. Det är dock betydligt säkrare satt i BMW för människor som inte vill ha ut bakvagnen lite. Det är inte bara en liten skillnad utan det är klart märkbart. Har inte provat Pegans men även Saab har ett system som är mer liknande BMWs. Så visst är Volvon segare, vilket bara är bra :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Pebben skrev:
CarMan skrev:Om vi ska klargöra lite för dom som inte har DSTC.

Där håller inte jag med, på min V70 och även andra Volvo (en V70 till och en V50) så tar det betydligt längre tid innan sladden hävs jämfört med ex. BMWs system. Dock föredrar jag Volvon "sättning" eftersom man kan köra på lite sladd i snön innan systemet griper in. Det är dock betydligt säkrare satt i BMW för människor som inte vill ha ut bakvagnen lite. Det är inte bara en liten skillnad utan det är klart märkbart. Har inte provat Pegans men även Saab har ett system som är mer liknande BMWs. Så visst är Volvon segare, vilket bara är bra :)
Jag upplever det som att det är slut på detta ("köra på lite sladd i snön innan systemet griper in") i och med -06. Med min nya 06 och AWD så känns det som man trimmmat om allt.

-Dels går inte DSTCn att stänga av längre.
-Sen har den blitt hypersnabb (kanske för att det är min en AWD) och den korrigerar så tidigt att det aldrig går att sladda lite.

Inte alls samma uppförande som i de volvo jag kört tidigare. Där märkte man ju fördröjningen och kunde "sladda lite"

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]