Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
Moody skrev:
A80TD skrev: Min dieselvärmare har varit ur funktion i vinter, så det har inte "försvunnit" nåt bränsle den vägen. Sedan så ser man ju även på aktuell förbrukning att datorn visar fel. Med vinterdäck på plan och snöfri asfalt när bilen kommit upp i normaltemp, så kan jag ligga på ca 2.8 l/100 km när jag kör 70, 3.5-3.8 i 80, 4.2-4.5 i 95 osv. För bra för att vara sant, tyvärr :???:
Jag minns de första provkörningarna av S80 D5 i nån biltidning, och att den hade dragit 0.46 l/mil på landsväg :shock:
Varför är det för bra för att vara sant? Momentana värden mellan 2.8 och 4.5 under landsvägskörning låter väl fullt rimligt men är ganska ointressanta siffror som jämförelse då det är väldigt beroende på yttre faktorer som väglutning, vind och last etc. Det intressanta är väl vad färddatorn visar för medelförbrukning på en hel tank, och om det stämmer mot egen uträkning.
De två senaste tankningarna har bilen dragit 5.7 l/ 100 km och färddatorn har visat 4.6 l. Båda gångerna har jag kört ca 120 mil/tank.
Sedan har jag väl uttryckt mig lite oklart när jag bara har talat om momentan förbrukning. Vad jag menar är att om vägen är någorlunda plan och datorn visar momentan förbrukning så kan jag köra kilometer efter kilometer med dessa värden, inte bara några sekunder.
Användarvisningsbild
av A80TD
VolvoB20 skrev:
A80TD skrev:
VolvoB20 skrev: Min D5a verkar visa exakt om man inte håller på och kallstartar! Vid varje kallstart (under +8 C) så går ju dieselvärmaren igång av sig själv och det gör att färddatorn visar helt fel.

Körde en längre sträcka utan att värmaren gick in och då blev det 0.63 både på färddator och uträknat "för hand" = 100% rätt.

Däckstorlek och annat påverkar ju inte felvisningen då både körsträckan (trippen) och färddatorn påverkas lika mycket.

Kör du några starter under +8 grader så får du lätt till den + 1 dl/mil ni pratar om som dieselvärmaren drar i sig.
Min dieselvärmare har varit ur funktion i vinter, så det har inte "försvunnit" nåt bränsle den vägen. Sedan så ser man ju även på aktuell förbrukning att datorn visar fel. Med vinterdäck på plan och snöfri asfalt när bilen kommit upp i normaltemp, så kan jag ligga på ca 2.8 l/100 km när jag kör 70, 3.5-3.8 i 80, 4.2-4.5 i 95 osv. För bra för att vara sant, tyvärr :???:
Jag minns de första provkörningarna av S80 D5 i nån biltidning, och att den hade dragit 0.46 l/mil på landsväg :shock:
Din färddator verkar ju vara på en helt annan planet, kan du alltså köra en längre sträcka i 70 km/h och får 2.8 l/100km, Då antar jag att den visar tokfel, nästan 50% fel. Vad säger din färddator när det är dags att tanka då. Den borde ju visa runt 3.5-3.6 l/100 mil för dig då :shock:

Eller pratar du om momentanvärden, då är ju 0.28 fullt normalt, det behöver ju bara luta med minimalt för att det ska sjunka ner dit. Sen kommer lite motlut och visp är det 0.55 i medel.

Min färddator är kusligt exakt tycker jag, Körde 50 mil med stor tungt släp och när jag sedan tankade så sade datron 11.4 och när jag räknade blev det 11.3 l/100 km.

Men som sagt, så fort dieselvärmaren går i så stämmer det ju inte längre.
Den här vintern har datorn visat mellan 4.6 och 4.9 l/ 100 km när det har varit dags att tanka, som sagt, 1.1 under verklig förbrukning. Det som har dragit upp snittförbrukningen är att motorn är törstigare när den är kall och utan dieselvärmaren så går det långsamt att komma upp i normaltemp. Testade förresten i dag att ligga på 4:an i ca 65 km/h och då visade den 2.5 l/ 100 km så länge vägen var plan. Sedan blev det lite motlut några sekunder och då kröp den upp till 3.1 l, för att sedan lägga sig på 2.5 igen. Det känns inte orimligt att verklig förbrukning där ligger på 3.6 l/ 100 km.
Jag får nästan lust att köra bilen genomvarm, stanna och tanka fullt och sedan ta en sväng på en 50-60 mil i lugnt tempo för att kolla hur långt man kan komma ner i förbrukning :)
Senast redigerad av 1 A80TD, redigerad totalt 0 gånger.
av perjak
Hellrider skrev: Tyvärr är problemet att folk inte förstår hur färddatorn fungerar.det har ALDRIG varit fel på någon färddator hittils!!
Har du lust att upplysa oss oförstående i ämnet?

Nog verkar det rimligt att en elektonisk finess i bilen borde visa siffror och värden som föraren kan tolka och förstå som logiska och riktiga??
Om den visar något som bara den mest påläste begriper tappar man ju rätt mycket av nyttan med den...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
A80TD skrev:
VolvoB20 skrev:
A80TD skrev: Min dieselvärmare har varit ur funktion i vinter, så det har inte "försvunnit" nåt bränsle den vägen. Sedan så ser man ju även på aktuell förbrukning att datorn visar fel. Med vinterdäck på plan och snöfri asfalt när bilen kommit upp i normaltemp, så kan jag ligga på ca 2.8 l/100 km när jag kör 70, 3.5-3.8 i 80, 4.2-4.5 i 95 osv. För bra för att vara sant, tyvärr :???:
Din färddator verkar ju vara på en helt annan planet, kan du alltså köra en längre sträcka i 70 km/h och får 2.8 l/100km, Då antar jag att den visar tokfel, nästan 50% fel. Vad säger din färddator när det är dags att tanka då. Den borde ju visa runt 3.5-3.6 l/100 mil för dig då :shock:

Eller pratar du om momentanvärden, då är ju 0.28 fullt normalt, det behöver ju bara luta med minimalt för att det ska sjunka ner dit. Sen kommer lite motlut och visp är det 0.55 i medel.

Min färddator är kusligt exakt tycker jag, Körde 50 mil med stor tungt släp och när jag sedan tankade så sade datron 11.4 och när jag räknade blev det 11.3 l/100 km.

Men som sagt, så fort dieselvärmaren går i så stämmer det ju inte längre.
Den här vintern har datorn visat mellan 4.6 och 4.9 l/ 100 km när det har varit dags att tanka, som sagt, 1.1 under verklig förbrukning. Det som har dragit upp snittförbrukningen är att motorn är törstigare när den är kall och utan dieselvärmaren så går det långsamt att komma upp i normaltemp. Testade förresten i dag att ligga på 4:an i ca 65 km/h och då visade den 2.5 l/ 100 km så länge vägen var plan. Sedan blev det lite motlut några sekunder och då kröp den upp till 3.1 l, för att sedan lägga sig på 2.5 igen. Det känns inte orimligt att verklig förbrukning där ligger på 3.6 l/ 100 km.
Jag får nästan lust att köra bilen genomvarm, stanna och tanka fullt och sedan ta en sväng på en 50-60 mil i lugnt tempo för att kolla hur långt man kan komma ner i förbrukning :)
I detta fallet måste man ju klassa färddatorn som rätt kass. Om din dator anger 4,9 och du ligger 1,1 över vid pumpen sen så är det ju mer än 20% fel och det är ju ingen höjdare i hoggranhet.

Men men, enligt Helldriver så kan det ju inte vara fel på datorn så vi väntar på en förlösande förklaring varför den 20%iga avvikelsen är "rätt"

Är du säker på att din värmare är 100% död. Den kanske bara inte "tänder" men ändå försöker, så den pumpar ut dieseln oförbränd i alla fall.
av Hellrider
perjak skrev:
Hellrider skrev: Tyvärr är problemet att folk inte förstår hur färddatorn fungerar.det har ALDRIG varit fel på någon färddator hittils!!

Nog verkar det rimligt att en elektonisk finess i bilen borde visa siffror och värden som föraren kan tolka och förstå som logiska och riktiga??
Om den visar något som bara den mest påläste begriper tappar man ju rätt mycket av nyttan med den...
Ja det är inga problem att tolka den om man förstår att värmare drar och tomgångskörning ökar förbrukningen,,vissa här är ju förvånande att medelförbrukningen ökar succesivt när man står en stund på tomgång
av perjak
Hellrider skrev:
perjak skrev:

Ja det är inga problem att tolka den om man förstår att värmare drar och tomgångskörning ökar förbrukningen,,vissa här är ju förvånande att medelförbrukningen ökar succesivt när man står en stund på tomgång
Aha. Är det inte mer konstigt än så. Då ska jag ge mig till tåls till det blir varmt ute och kolla hur den klarar räknearbetet då. (Sen jag köpte min bil har det ju varit smällkallt och värmaren har fått jobba vid varje start)

Stämmer det som ventilerats här, d.v.s. ingen värmare och ingen onödig tomgångskörning, borde färddatorn under en långkörning som sträcker sig över en tank visa i princip helt rätt.
Användarvisningsbild
av Loner
angrah skrev:Det måste väl ha å göra med när man släpper gasen. För då står det 0.0L/100Km. Men då suger den ju självklart bensin fortfarande eftersom motorn är igång. Har ingen kunskap men det verkar som om färddatorn känner av trycket på gaspedalen endast.
Nä det är inte sant, det finns lägen då motorn inte får nån bensin alls..

/L
Användarvisningsbild
av A80TD
VolvoB20 skrev:
Är du säker på att din värmare är 100% död. Den kanske bara inte "tänder" men ändå försöker, så den pumpar ut dieseln oförbränd i alla fall.
Jag tänkte det också först, men om värmaren i medeltal tar in 1.1 dl/mil utan att bränna upp det så borde det med tiden bli ganska blött där framme under bilen :)
Dessutom så visar den ju fel även varma sommardagar.
av haxpet
För att färddatorn ska stämma så måste man reseta den efter varje tankning, glömmer man bort det så kan man inte gämföra vid nästa tankning vad som står där och vad du själv har räknat ut.

Och ja, bilen kan dra 0,0 l/km om man motorbromsar och varvtalet hålls över 1400rpm med hjälp av motorbromsen, så släpps ingen bensin in i motorn. Samma princip finns på alla moderna bilar idag.
Användarvisningsbild
av Bosa
Fick lite nya mjukvaror för ett par veckor sedan och det verkar som om färddatorn stämmer bättre nu. Sist stämde förbrukningen exakt med verkligheten. :)

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]