- tis 11 apr 2006, 21:56
Sedan har jag väl uttryckt mig lite oklart när jag bara har talat om momentan förbrukning. Vad jag menar är att om vägen är någorlunda plan och datorn visar momentan förbrukning så kan jag köra kilometer efter kilometer med dessa värden, inte bara några sekunder.
Moody skrev:De två senaste tankningarna har bilen dragit 5.7 l/ 100 km och färddatorn har visat 4.6 l. Båda gångerna har jag kört ca 120 mil/tank.A80TD skrev: Min dieselvärmare har varit ur funktion i vinter, så det har inte "försvunnit" nåt bränsle den vägen. Sedan så ser man ju även på aktuell förbrukning att datorn visar fel. Med vinterdäck på plan och snöfri asfalt när bilen kommit upp i normaltemp, så kan jag ligga på ca 2.8 l/100 km när jag kör 70, 3.5-3.8 i 80, 4.2-4.5 i 95 osv. För bra för att vara sant, tyvärr :???:Varför är det för bra för att vara sant? Momentana värden mellan 2.8 och 4.5 under landsvägskörning låter väl fullt rimligt men är ganska ointressanta siffror som jämförelse då det är väldigt beroende på yttre faktorer som väglutning, vind och last etc. Det intressanta är väl vad färddatorn visar för medelförbrukning på en hel tank, och om det stämmer mot egen uträkning.
Jag minns de första provkörningarna av S80 D5 i nån biltidning, och att den hade dragit 0.46 l/mil på landsväg :shock:
Sedan har jag väl uttryckt mig lite oklart när jag bara har talat om momentan förbrukning. Vad jag menar är att om vägen är någorlunda plan och datorn visar momentan förbrukning så kan jag köra kilometer efter kilometer med dessa värden, inte bara några sekunder.