Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nevyn
jbl skrev:Kör du på samma sätt med 98oktan som med 95 oktan. Det låter som att du kör lite hårdare med 98oktan i tanken. Då drar den ju mer soppa.

Har du provat att snålköra på 98oktan. Mycket beror på körstilen om man skall dra nytta av eventuell bränslebesparing.
Isåfall är ju inte bränslebesparingen pga oktantalet som några hävdar. Jag har inte heller märkt någon besparing bara genom att tanka 98. De som gör det kanske kör snålare för att bensinen är dyrare.
Användarvisningsbild
av greeeken
nevyn skrev:
jbl skrev:Kör du på samma sätt med 98oktan som med 95 oktan. Det låter som att du kör lite hårdare med 98oktan i tanken. Då drar den ju mer soppa.

Har du provat att snålköra på 98oktan. Mycket beror på körstilen om man skall dra nytta av eventuell bränslebesparing.
Isåfall är ju inte bränslebesparingen pga oktantalet som några hävdar. Jag har inte heller märkt någon besparing bara genom att tanka 98. De som gör det kanske kör snålare för att bensinen är dyrare.
Snarare tvärt om ,jag gör br amkt hårdare med 98 oktan.
Kanske omedvetet.
Men helt klart är att medelförbrukningen sjunker.
Med 95:an så låg förbrukningen på runt 9,7 9,8 nu är den nere på 9,2 9,3
av nevyn
Mmm, ok....

Det är ju bra att bilen drar mindre bensin, men personligen så tror jag inte det beror på oktantalet.

Oktantalet anger ju bara hur knackningsbenäget bränslet är. Om du inte har optimerat tändningen för 98 oktan så kan du inte fullt ut dra nytta av den egenskapen.

Hur har du mätt förbrukningen om jag får va nyfiken?

Min bensinförbrukning sjönk från 1,5 till 1,0 när jag började tanka 95... Slå den...
Användarvisningsbild
av DJ
nevyn skrev:Mmm, ok....

Det är ju bra att bilen drar mindre bensin, men personligen så tror jag inte det beror på oktantalet.

Oktantalet anger ju bara hur knackningsbenäget bränslet är. Om du inte har optimerat tändningen för 98 oktan så kan du inte fullt ut dra nytta av den egenskapen.

Min bensinförbrukning sjönk från 1,5 till 1,0 när jag började tanka 95... Slå den...
Det är 5% etanol i 95 oktan, det är det inte i 98 om mina källor var sanna. Så 98 har högre energiinnehåll.

Dessutom kan ett modernt styrsystem anpassa tändläget efter knackningstendenser. Mindre knackningstendenser ger högre tändning och effektivare förbränning.

På VAG-bilarna är det lätt att logga "ignition retard" med vag-com. det är påtaglig skillnad mellan 95 & 98.
Borde funka likadant på volvo, men jag vet inte hur lätt det är att logga.
av nevyn
Tvärtom... 98 har lägre energiinnehåll.
Användarvisningsbild
av greeeken
nevyn skrev:Mmm, ok....

Vad kan det bero på att förbrukningen sjunkit?
Hur jag mätt?
Bara gått efter färddatorn
+ att jag kommer bra mkt längre med 98 i tanken.
Vad har du i bilenÅ v12? 1.5 är bra mkt, det är ju 1.0 oxå
Användarvisningsbild
av greeeken
nevyn skrev:Tvärtom... 98 har lägre energiinnehåll.
Lägre?
Användarvisningsbild
av DJ
Jag frågar som greeeken, varför skulle 98 ha lägre energiinnehåll?
av NCR
DJ skrev:"ignition retard"
:lol:
av nevyn
Hehe, om ni inte har nån koll på det, varför påstå att 95 har högre energiinnehåll, det är bara vad jag har läst mig till och rent logiskt är det ju inte svårt att förstå. Sen att bensinkvalite och därmed energiinnehåll och oktantal skiljer sig från olika tankställen är ju en annan femma.

Jag har en V70 T5:a? 1,5 är väl inte onormalt högt för stadskörning. Anledningen att det sjönk var att jag körde mer landsväg.

Poängen var att det som spelar störst roll för bensinförbrukningen är ändå körstil och typ av körning.

Jag tvivlar fortfarande på att motorerna knackar när de går på 95 oktan, vilket är en förutsättning för att knacksensorerna skulle avancera tädningen vid ett bättre bränsle.

Men ni får gärna köra på 98 för mig... :D

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]