Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jaha ja.. måste ringa verkstaden igen imorgon.. nu får jag varning igen på "SRS blablabla service snarast" i display.. släcktes förra gången för en vecka sen på volvo.

Eventuellt pris på en CEM? nytt gissar jag att det förståss blir..OM det blir byte..
njahhh, om den(CEM) funker ibland, da tror jag inte att den är direkt kass,meen dom reparerar kanske inte så mycket mer på volvo (jag vet inte, gissar)de kommer förmodligen kasta något nytt i bilen :roll:

(begagned vet jag inte, är kanske en möjlighet)
jimDK skrev:njahhh, om den(CEM) funker ibland, da tror jag inte att den är direkt kass,meen dom reparerar kanske inte så mycket mer på volvo (jag vet inte, gissar)de kommer förmodligen kasta något nytt i bilen :roll:

(begagned vet jag inte, är kanske en möjlighet)

Ta en titt i en cem innan du utalar dig.
Cen läser du konsumentköp lagen, o då ska du se att vi sen resonerar lika dant.
Tjo!!
Ny läsning.
Dessa fanns med nu:
CEM-1A51 = FELKODEN ÄR FUNNEN INTE AKTIV
CEM-1A5C = FELKODEN ÄR FUNNEN INTE AKTIV
SRS-E001 = FELKODEN ÄR FUNNEN INTE AKTIV
UEM-E001 = FELKODEN ÄR FUNNEN INTE AKTIV
UEM-E003 = FELKODEN ÄR FUNNEN INTE AKTIV

så där.

Detta efter ca 1½ vecka efter förra avläsning/släckning.

Vi tittade efter och det finns uppdatering både till UEM och till CEM. detta ska göras på tisdag i nästa vecka.

Notering:
UEM-E003 och UEM-E001 är båda aktiv vid förra läsningen men ej vid denna.

Annars finns alla som syntes nu även med vid först av läsningen.
Dock finns ju även andra med vid första..men får ha i tanke att det är inte nollställt på 6-8 mån.

Hoppas att det kan ge lite mera information,

Vh Thomas
CarMan skrev:Ta en titt i en cem innan du utalar dig.
Cen läser du konsumentköp lagen, o då ska du se att vi sen resonerar lika dant.
forlåt, jag förstår inte riktigt?

Det är inte min avsikt att förolämpa någon, sorry. :???:

Vad jag tror är att ett garage/volvo förmodligen inte skulle försöka reparera till exempel en dålig lödning.

min mekaniker(mekonomen) kunde aldrig drömma om att byta elektronik moduler, utan att undersöka hur den kan repareras.

(Ibland är det möjligt att fixa något på en timme, som annars kostar 9000, - för att bytta. )

det finns företag som gjör elektronik "refurbish", tex ETM, ABS,DIM (det är inte Volvo?)
Jag menar/tyckar att Volvo bör ta ansvar för dessa konstruktioner dom har gjort (som ingenjör på Volvo) och berätte hur man rep'er, informerere deras mek'er om hur man gör eller att starta företag som kan göra det (man skickar in modulen).
enligt VADIS:
felkoder säger att det är CAN-kommunikation problem mellan CEM <=> UEM, och CEM <=> SRS.
Det betyder att till exempel fjärrkontroll fungerar inte.

Jag skulle tro att det kan bero på fel i CAN ledningar eller i CEM (eller mjukvare).
(Dom uteslutar inte att det finns fukt-problem.)
Ok! det har jag förstått av felkoderna..
Dock vad innebär can ledningarna.. fel.. avbrott "AV" helt enkelt? fungerar ju när bilen är varm i kupen.. känns inte som kabel brott..
Fukt.. ja.. om det ligger kvar hela tiden i CEM. Tycker att fukten borde ju försvinna när det blir varmt och inte återkomma igen när det blir kallt..
Fan detta är ju en gåta över allt annat..
Uppdaterar CEM och UEM med ny programvara så får vi se..

CEM.. byts sånt? lagas det? kostnad för nytt? finns beg?

Tackar ödmjukas för intresse och svar..
Presis. har inte allt i huvet, men E00 felkoderna är att noen är helt borta från can nätet. Gissar at dom andra 2 kan vara CEM som frågar efter enheterna.

Det är svårt att hitta felet om det inte är permanent.
Harförmig att du redan bytt UEM? eller hur var det? den är anars den enhet som låter mäst troligt i dtta fall. kabel brott brukar inte betesig så här.

SRS felet får du när cem bestämersig för att stänga av nätet av säkerhets skäl
UEM är bytt.. ja..av volvo.. ingen förändring av beteende.

Och kabel brott.. näää då borde det ju funka flera än 1 av 100 när det är kallt..och inte fungera mer än 1 på 100 när det är varmt. känns för långt bort att vara kabel brott.. snarare fukt.. men tycker att då bilen stått "varmt" och fungerar så borde det inte dyka upp direkt när bilen blir kall igen..
Blir tokig...
Alltså problemet är inte så att bilen är död.. utan bara det att fjärren vägrar funka när det är kallt. får använda nyckel.. men har bestämmt mig nu för att försöka lösa problemet.. UTAN att det kostar skjortan förhoppningsvis.

En sak till.. OM jag trycker på fjärren för att öppna...men bilen reagerar inte.. och får öppna med nyckeln.. ligger då själva "trycket" på fjärren kvar i UEM? eftersom jag kan köra te.x nån/några km så att det börjar bli varmt i kupen.. då kan bilen "öppna" dörrarna som om jag tryckte på öppna knappen på fjärren och lampan i kupen tänds..menar att när "kontakten" mellan UEM och CEM uppstår då sakerna blir varma och då skickar UEM koden till CEM att öppna bilen??? finns den möjligheten?
Can nätet från cem till uem går ju via flera andra enheter, o dom verkar ju fungera. så det kan ju bara vara problem sista biten. & då kan det bara vara avbrott då kortslutninge hade dödat resten av nätet. (men det kan inte vara avbrott)
Termineringsmotståndet sitter i UEM, så om den försvinner så funkar inte låghastighetsnätet alls.

Det som kan vara intressant för dig är att alarm syrenen som sitter innan för innerskärmen på höger framhjul, är direkt kopplas mot UEM (egen data buss mellan dessa)
Koppa ur den nera på alarmsyrenen, o se om problemet försvinner.

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. Me[…]

Keyless/Nyckeldosa

Bra början är att köra med Varta ba[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]