Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av falcon
det var just en kylväska som jag tänkte koppla in, den jag har suger ström som en ..... så.
att den skulle slå i från uttaget är ett stort +, annars får man väl ordna en egen strömbegränsare, borde finnas som tillbehör till båt eller husvagn.
av Jan-A
Om ni volvokunniga även hade möjligheten att kolla upp om det stämmer det som står i instruktionsboken "Om tändingen slås av och en förbrukare med högre strömförbrukning än 0,1 A är ansluten till eluttaget, får du ett varningsmeddelande i displayen" verkligen stämmer. Jag får detta inte att fungera i min Volvo då jag eftermonterade 12Vuttaget.

Var i kontakt mailledes med Volvo, men de svarade bara att: "Som du säkert har förståelse för så har vi ingen möjlighet att med enbart ditt mail som underlag göra någon bedömning av det problem du beskriver"....
av Jan-A
Finns ett tillbehör på Biltema för 80:- som bryter strömmen då spänningen sjunker under ca 11.2 V
Användarvisningsbild
av falcon
jan-A
Har du ngt Art nr på det?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Art nr: 38-245 Pris: en 80-lapp.

Frågan är hur lågt spänningen får sjunka i batteriet innan det blir kritiskt med tanke på startmotor etc?
Användarvisningsbild
av pellski
Nån som vet om det är fördraget kablar till uttaget bak på en V70 -03.
av Jan-A
Hur lågt spänningen får sjunka beror ju på hur fräscht batteriet är, dvs om det orkar ge den startström som krävs. Detta kan man inte (utan känd belastning) se bara på batterispänningen. Så frågan är egentligen mer komplicerad än så - och på den har jag inget bra svar, men vid ett bra batteri så kan man GISSA att bilen borde starta vid 9-10V. Så 11V som en del av dessa batterivakter är inställda på är nog en rimlig nivå....
Användarvisningsbild
av Loner
pellski skrev:Nån som vet om det är fördraget kablar till uttaget bak på en V70 -03.
Nä det är inte fördraget, du får själv koppla in dig i säkringscentralen bak.

/L
av Jan-A
Fördraget på en -03:a. Vet inte, men om man läser mellan raderna på denna tråd så kan man gissa att så är det inte. Man gjorde tydligen om elsystemet bak -05 och då har man tydligen fördragit denna matning. Vid kontakt med Volvo sa en kille där att på hans 01 (eller 02 kanske det var) så fick han sätta in både kablage relä och uttag.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Kan informera om att det inte sitter något som bryter strömmen när spänningen är "kritiskt låg"...

Fick ta hjälp av startkablar för att starta bilen efter att ha låtit en kylväska (utan skydd) sitta i min parkerade V70 MY06. under ca. 4 timmar.

Dumt (eller korkat) nog...så kollade jag inte spänningen på batteriet... :roll:

Da det har vært, flere hundre klikk på[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]