Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av åklagarn
synd, inte bror duktig som startade tråden heller?.........
av NCR
åklagarn skrev:jag kan alltså skita i röret...........
Njae, SKITA i det skulle ju inte hjälpa motorn direkt alltså....(duh)... :lol: :lol:
av zenobia
åklagarn skrev:jag kanske är lite trög.. men jag vill fortfarande ha artikelnumret och butiken där jag kan köpa en luftmassemätare för 160kr. jag kan alltså skita i röret...........
Artikelnr hittar du väl på din egna pryl.
Har du tänkt att byta själv så kan det ju inte vara några problems att skruva loss röret och sedan själva mätaren. Där står ju artnr...

Vad är problemet?
av poan
Ditt 160:- rör/MAF får du leta efter eller glömma, klassiskt missförstånd mella köpare och säljare, som man frågar får man svar.
Nu får ni hyffsa nomenklaturen.
MAF " luftmasse(a)mätare" består av ett Hus/rör/dimensionerat för ett givet flödesområde och en givare/HFM med en specifik karaktäristik anpassad till motorstyrenheten och dess programvaruversion. Samma MAF kan sitta i flera motortyper, såväl besin som diesel.
Volvos resp Bosch artikelnr som står på huset avser hela komponenten, på givaren finns endast Bosch-nr. Givaren lossas med skruvmejsel från "huset". glöm inte köpa torx med hål.
Observera att såväl Bosch och Volvo succesivt modifierat dessa ( och därmed nya artikel nr), därför finns ersättningskomponenter som icke kräver omprogrammering, liksom det finns sena generationer som kräver detta. Info om detta kan delvis fås ur VADIS resp reservdelskatalogerna. Att själv söka ut vad som är användbart till den egna bilen och hitta det på ngn skrot kostar tid. OM tid är pengar så gäller Volvoverkstaden. Jag har troligen lagt en manvecka på att hämta in den begränsade kunskap jag har. Värdefullt eller icke?
En felfungerande MAF måste nödvändigtvis inte bytas i alla lägen, det finns ett stort antal artiklar på nätet som behandlar regöring av dessa. Merparten av alla rengöringar är relaterade till bilar utrustade med "inoljade luftfilter". Oavsett typ gäller högrena regöringsmedel, såsom isopropanol av bra kvatlite. Se upp med medel som avdunstar snabbt/ kyler. Ger man sig in i detta får man naturligtvis vara medveten om risken att "sabba" givaren och lite slokörad lämna resten av jobbet till Volvoverksatden. Friskt satsat hälfen vunnet eller allt förlorat, och lite till. Bara att välja.
Detta blir nu mitt sista bidrag i denn fråga.
Måste engagera mig i nästa som gäller hur man delar på ABS styrenhet så att jag kan byta trasistorer på den som jag har i reserv. Det får bli via en annan tråd lite senare i vinter.

Hälsar P-O
av zenobia
poan skrev:Måste engagera mig i nästa som gäller hur man delar på ABS styrenhet så att jag kan byta trasistorer på den som jag har i reserv. Det får bli via en annan tråd lite senare i vinter.

Hälsar P-O
Jag skall göra detta i helgen... de tre transistorerna ligger redan hemma i sin ELFA-påse. Fixade idag en lödpenna som inte tar död på den lilla ytmonterade transistorn.

Byta erfarenheter kanske?
:P
av åklagarn
poan skrev:Ditt 160:- rör/MAF får du leta efter eller glömma, klassiskt missförstånd mella köpare och säljare, som man frågar får man svar.
:D gött äntligen en som tog betet. om man vill ha ett korrekt svar och inte kan utrycka sig är det nog bäst att peka på detaljen man efterfrågar.
av poan
Tack åklagarn.
Det värmde, det var lite tjurigt tidigare i tråden.
Det finns bara ett sätt att komma vidare, läs, läs, läs, lita inte på vad som sägs utan att referenserna anges. och med referenser menas sådant som kan följas till ursprunglig källa och kan verifieras via annan källa, oberoende av varandra. Ställ alltid frågan: finns det ett skäl till varför min informationskälla ger en specifik information, som skiljer sig från andra källor. Men som åklagare kan du redan detta. :wink: :wink:
P-O
Ps
Nu är det dags att gå ut i garaget och avsluta vapenvården, kopparmantling är besvärande slitsamt.
Ds
Användarvisningsbild
av greeeken
CarMan skrev:
poan skrev:Visst sitter det en separat givare monterad i luftmassemätarhuset (ta fram mejselen och titta ordentligt). Den har såväl volvo som bosch-nummer. Läs av nummret och ge dig ut och snurra på nätet. Glöm inte att kolla vW, Porshe, alfa mfl. har du tur så hittar du en givare. Kolla även de amerikanska reservdelssajterna.
Byter du till samma givare som sitter i fn så behöver du inte joddla med programmering.
Jag satt själv i samma sits för ngra månader sedan med min s80.
Enklast var dock att köta beg komplett på skroten. Ha då i minnet att samma mätare kan sitta i ett flertal modeller.
P-O

man ska inte skacka skit när man har presis noll koll på vad man säger :!: :evil:

Luftmasemätaren har myckeriktigt en ditskruvad känslekropp. den känselkromm är kalibrerad ihop med röret, det äe alltså en enhet & går givetvis inte att köpa lös. & om det nu var så att den skulle gå att köpa lös så är det ju den delen som är den dyra delen, plastsöret kostar inge 4000:-

Jag blir så trött på när folk tror dom vet & skaratar åt en som har rätt.

jag tror ni har misförstått varandra, du lär ha kollat på en annan givare om den nu kostade 160:-

men om du går dit o är lite otrevlig mot dom så tycker dom nog att du är en topen kund & då får du nog bra service i fortsättninen.

Bilia Haga Norra är en av dom aldra största Volvo anlägningarna som finns, så mara för att många är missnöjga så behöver det iinte betyda att dom prosentuelt har fler missnöjda än nån annan.

Det är många som är missnöjda med Haga Norra.
Här HAR du så fel som du kan ha
Den lilla sensorn behöver INTE kalibreras med NÅTT ALLS.
Det är bara byta rakt av.

Hittade sensorn på just bilia HAGA NORRA.
Kostade 140 kr inga jävla 4000 kr som nörden vid disken ville ha.
Sen så får jag 150 000 som den är just nu
Sen om nån svartskalle eller svensson inte vill betala extra för 17 tumms fälgar så är det deras problem va? :D
Användarvisningsbild
av greeeken
åklagarn skrev:synd, inte bror duktig som startade tråden heller?.........
Hmm?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och p[…]

Magnetkoppling AC

Någon som har tips om hur jag får bort[…]

Ytterknut bytte jag på plats när jag in[…]