Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lissdell
Hej

Har en xc90 -07 d5, har också lite problem med min automatlåda, växling mellan 2 och 3 är ryckig/hackig, ganska mycket när den är kall. Bilen har gått 13000 mil nu. Tänkte att jag skulle beställa tid för byte av olja och programmvara. Kan det detta hjälpa eller är det själva styrningen och ventilerna? Kan det det ha med att göra att jag körde chippat(autotech) i ca en vecka och sedan återställde den åter igen till original. För efter återställningen till original fick jag detta fel. Har chippat den igen för att se om det försvinner men det gör det inte. Problemet uppenbarar sig när jag kör med husvagn eller att bilen är tungt lastad och kall. Man kan få vissa tvekningar/hackningar när den inte är lastad.

Mvh Johan
av mollan
Hej !
Det pratas tidigare i tråden om vilken kostnad det är för att spola en låda.
Jag har en V70 2.5T -04 som gått 20100 mil, jag har haft den i ca 4 mån och mig veterligen är inte oljan bytt så som förebyggande åtgärd skall jag lämna in bilen på Volvo i Borås.
Det som dom skall göra är 20000 mil service ( 1645 kr ), spolning av automatlådan ( ca 1800 kr, beror på antal liter olja ) samt att det ingår i servicen att dom uppdaterar samtlig mjukvara.
Totalt lovade han att vi skulle landa under 3700 spänn, helt OK tycker jag

Min servicetekniker säger att om oljan inte ser alltför jävlig ut så brukar det räcka med ca 9l olja enligt hans erfarenhet, skall även tilläggas att jag tror det är en "Nice price" service i det här fallet.

Mvh Mollan
av xtsy
Jag har exakt samma problem med min låda (XC70) -01
var i kontakt med volvo Rejmes Örebro som tyckte att man skulle skölja ur oljan och göra rent på det sättet. 3500 :- skulle dom ha för detta, Var några dagar senare på Helmia volvo karlskoga där dom skulle ha 1950:- för exakt samma arbete, samt att jag har för mig att dom skulle sköja ur med mera olja.Men verkstadskillen som jobbade i karlskoga kollade min olja, hur färg och lukt var och han tycke att det var onödigt att byta olja då den var rödaktig och fin.

Rekommenderade att göra en uppdatering på lådan till att börja med och det skulle dom ha 850:- för ink alltihop. Har nu beställt en tid för detta och enligt honom så trodde han att det var bara det som strulade.
Testa det först, lite billigare, hjälper inte det så ska man nog byta oljan tror jag, det kommer iaf jag att göra om det inte hjälper

Lycka till
av Mich
För några månader sedan så fick min låda lite service, samtidigt som volvo teknikern gjorde lite annat med bilen. Det gick på 1776kr. Så som jag förstog det så sköljde han inte lådan utan bytte olja två gånger. På notan syns det att det gick åt fyra liter olja och en packning. Nollställning av lådan gjordes också. Dock ingen ny mjukvara. Måste nog prata med honom igen, blir nog vid nästa service. För den växlar inte så bra, mycket stor skillnad jämfört med 850 Turbo -96. Men den är BSR trimmad så då kanske det blir så här, plus att förra ägaren har nog kört hårt.
Användarvisningsbild
av Peejay
Hej!

Jag har en V70-01 170 Aut. Har lite problem med neutralkontrollen.

Jag läste igenom tråden igår kväll och ringde till helmia idag och skulle boka tid för ny mjukvara och borttagning av neutralkontrollen.

Helmia visste inte om den nya mjukvaran skulle ta bort neutralkontrollen , han trodde det men kunde inte lova detta.

Så nu undrar jag om någon här vet om mjukvaran tar bort den. Verkar som om det skulle funka så om man läser vissa inlägg här.

Mvh P
Användarvisningsbild
av dave
Funkade för mig, gjorde det för något år sedan. Så det ska nog lösa det för dig med : )

Dave
av hedman123
har en v70 2,4t awd den gör som era bilar den smäller in växlarna när den blir varm (ca30min stadskörning)
b4 locket är bytt förra månaden, och har haft inne bilen förra veckan för spolning av lådan samt uppdatering och nollställning av lådan, detta gjorde att bilen växlar mjukare och lugnare.MEN efter ca 30 min körning så kommer smällarna tillbacks, fast det smäller inte lika kraftigt och hårt längre samt att det känns som smällarna kommer lite längre bak i bilen och det känns också som bilen slirar på kopplingen det känns som lådan inte kopplar ur och in växlarna ordentligt när den har blivit varm.. någon som vet vad detta kan vara för fel??
hur är kopplingen uppbyggd på en automat? är det separat olja för kopplingen på en automat? isåfall kan det vara så att den oljan är kass och när den då blir varm så försvinner viskoteten och gör att kopplingen slutar att fungera/slira?

eller kan det vara 4x4 som strular, vad jag har upfattat det som så funkar awd automatiskt. altså bilen kopplar i och ur detta själv. kan det då vara så att dem smällarna som uppkommer kommer från awd på bilen? men då tycker jag att bilen borde göra så även i kallt läge och inte efter ca 30min stadskörning? kan det vara ett el fel? det måste ju sitta någon form av givare på fram respektive bakaxel som känner av hastighet på fram och bakhjul för att koppla in awd i rätt läge? jag har massar av teorier på detta! men jag är dock inte så hemma på awd

så snälla hjälp
Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bil[…]

V90 MY21 Android Auto / Car Play

Nej, jag menar en inställning under Kommunika[…]

Kan inget om D4 men om vevaxelgivaren inte ger pul[…]

Stötdämpare vibration

Har en v70 07a och jag bytte stötdämpare[…]