Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:T6:an har 2 (4:a) lamdasonder, det är en sond till 1,2,3:ans cylinder. på samma sätt ha desa cylindrar en egen turbo.
Jag är väldigt övertygad om att inte motortvätten ha något alls med detta att göra.

Säg att bilen skule ha ett fel så fukt kunnat tränga in i kontaktstycket till en spridare, så korision där. om detta nu skula göra att en cylinder går magert, hur kan detta skada vingarna på turbon?
nä jag köper det inte.

att man byter alla t-stift även om en misständer är inte konstigt.

Jag skulle vilja se skadan
Lik förbaskat har ju bilen hållit på och gått ryckigt sedan den motorvättades 2006.

Det är inte normalt att en bil går ryckigt, eldar upp tändstift,spolar och turboaggregat under flera år.

Kom gärna med en bättre förklaring.
som jag fattar det så har inte bilen gåt ryckigt sen motortvätten. ja den ryckte kraftigt direkt efter, men då bytes stift (troligan på grund av vatten i tändstiftsbrunnar, sen gick väll bilen bra i ett år innan en t-spole rasa. stiften kan då ha surat o bytes som följdfel (att fler t-spolar rasar låter konstigt, men beskrivningen är ju inte klockren på att så var fallet heler.)

sen går ju bilen bra igen i ett år, o efter detta så har man helt andra ryckningar dessa är mycke mindre (käns inte lika hårda)

jag komer inte på nån bra förklaring (men är väldigt övertygad om att det inte kan vara motortvätten!)
Bilen motortvättades på Volvo på förslag av Volvos tekniker i oktober 2006 i samband med en Volvo Original Service.

Kort därefter gick bilen ojämnt och Volvo bytte då alla tändstiften.

Tre månader senare, januari 2007, fick bilen plötsligt kraftiga ryckningar av ett helt annat slag än de som var nu. Volvo konstaterade då att alla tändstiften var dåliga och man sa att man aldrig varit med om något liknande tre månader efter att man hade bytt tändstift. Teknikern på Volvo trodde att det varit fel på hela sändningen med tändstift, men sa samtidigt att det lät helt osannolikt.

Sedan tändstiftsbytet i januari 2007 har bilen gått bra fram till oktober 2008. Ett planerat tändstiftsbyte gjordes i samband med en Volvo Original Service i januari 2008 (vet inte hur dessa tändstift såg ut) och sen hände detta med tändstift, tändspolar och turboaggregat i oktober 2008.

Det enda stora som hände mellan januari 2007 och oktober 2008 var att 4-hjulsdriften slutade att fungera. Då en Volvo T6 inte har någon indikationslampa för detta, så vet vi inte hur långt vi körde utan 4-hjulsdrift innan vi konstaterade att den inte fungerade. Som sagt jag är oteknisk - kan detta ha något med turbon att göra?
TILLÄGG:
Att 4-hjulsdriften inte fungerade konstaterades av Volvo i samband med ryckningarna 2008 och Volvos tekniker trodde efter att man hade bytt tändstift, och det inte hjälpte, att ryckningarna kunde komma från 4-hjulsdriften.

Det kan väl inte vara vanligt att 4-hjulsdriften slutar att fungera på en Volvo XC90 – i så fall skulle väl Volvo ha satt in en varningslampa för detta precis som för alla andra varningar som finns på en XC90?

Är detta möjligen ytterligare ett mycket ovanligt fel på denna bil?
På XC70 så kan den också sluta fungera det finns en "hylsa" till AWD:n som man måste byta då brukar det vara.

Snart kommer nog CarMan med ett mer utförligt svar :wink:
det fins en varningslampa som varnar någon styrenhet får en felkod, det är en triangel som kan lysa rött eller gult. med tillhörande text i färddatorn, så vist kan du få indikation på att nått är fel med fyrhjulsdriften...

men i ditt fall hade du nog problem med en kombinerar tryck & tempgivare, så fyrhjulsdriften gjodre ju det den trodde var rätt, så den har inget att varna för.
CarMan skrev: men i ditt fall hade du nog problem med en kombinerar tryck & tempgivare, så fyrhjulsdriften gjodre ju det den trodde var rätt, så den har inget att varna för.
Menar du med detta att det kan finnas en koppling till felet på turbon?

På fakturan står det:
Systembaserad felsökning El 3
Driver inte bak
Tidigare felkoder bcm-0094, bcm-0100, bcm-0115, bcm148, cem-1a62, bcm-0103, dem-000b
Kontroll uppmätning tryck via dem händer
Temperatur/tryckgivare koppling (AOC) byte
Tryckgivare (VO 30651694)
NEJ. det jag säger är att dn felkod du har i DEM (HALDEX) är inte farlig. bilen får fel info o kopplar inte in bakhjulen (den väntar på at trycket ska stiga, vilket det gör, men det ser inte styrenheten eftersom tryck givaren ger fel värde)

detta har inget att göra med turbo agrigaten.
Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Är det värt att byta fjädrarna till[…]

Givaren är väl integrerad i kontaktrulle[…]