Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av conZair
Som en liten uppföljning tänke jag berätta att volvo har kommit på att man kan reparera virvelspjällen, så man inte behöver byta ut hela...
Då byter man tydlingen länkarmen till en i metall så att den inte ska gå sönder lika lätt, och allt kostar 1000kr... roligare än att betala kostnaden för att byta hela!
av FreddeB
Vet du ConZair, Carman eller ngn annan det senaste angående virvelspjällsarmen? Är detta löjliga fel fortfarande en en förmögenhetsaffär eller har Volvo insett det vansinniga?

Min XC90 2006 D5:a skall in på 7000 mila imorgon och av en slump såg jag att armen till virvelspjället lossnat. Sidan med kulan är intakt emedan plasten spruckit på aktre delen av armen, den hänger alltså löst... Motorn går som en klocka, inga varningar men kanske kanske att den drar lite mer soppa än vad jag hade önskat.

Jag behöver veta hur jag skall agera om/när killarna på Bilia säger att detta får du minsann pynta själv, 8000:- tack... :evil:
Användarvisningsbild
av CarMan
tyckte ConZair svarade tydligt, men vi tar det igen.
om virvelspjälls armen lossnar/går sönder, så repareras den med en metall sprint. den kostar 20-30 :- & själva jobbet kostar 300- 1000:- beroende på vilken verksta som utför detta
av FreddeB
Tack Carman, eftersom det inte postats i tråden på 9 månader var det egentligen bara en bekräftelse på att detta var en lösning jag kan dunka på servicedesken imorgon. Jag tycker jag fått en nice bekräftelse, tack Carman!
av FreddeB
För info så hävdar verkstaden att det inte räckte med att montar ny arm och sprintar utan att hela virvelspjället måste bytas, ingen aning om detta gäller under speciella omständigheter eller om verkstaden hade lite att göra :)

Lyckligtvis står Volvo för hela kostnaden på i runda slängar 10.000:-.
Användarvisningsbild
av CarMan
konstigt?
av skaanlj
FreddeB skrev:För info så hävdar verkstaden att det inte räckte med att montar ny arm och sprintar utan att hela virvelspjället måste bytas, ingen aning om detta gäller under speciella omständigheter eller om verkstaden hade lite att göra :)

Lyckligtvis står Volvo för hela kostnaden på i runda slängar 10.000:-.
Jag har samma fel, törs man fråga var du lämnade in din bil?

Tack på förhand / A
av FreddeB
Anledning till att Volvo själva tar kostnaden (9-10.000:-) har att göra med emissionen/avgasutsläppen som ökar vid trasiga virvelspjäll - man tar sitt miljöansvar... =) Min mekaniker säger att detta endast gäller bilar som är 5 år eller yngre och med max 8000 mil på mätaren.
av masen
Jag har också en D5, 06:a med intermittenta problem från något.
Volvo har läst in ny mjukvara i bränslestyrningen, EGR- ventilen har felvarnat, nu sist var det gul triangel + motorservice erf. och bilen gick som ett pylkon!
För tillfället or allt ok, men den ligger lite högt 0.75/ mil i förb.
Bilen har gått 8500mil, men jag påtalade problemet för ca. 1000 mil sedan
Är det vivelspjället som är roten till allt ont???? ?:-/
av FreddeB
masen skrev:Jag har också en D5, 06:a med intermittenta problem från något.
Volvo har läst in ny mjukvara i bränslestyrningen, EGR- ventilen har felvarnat, nu sist var det gul triangel + motorservice erf. och bilen gick som ett pylkon!
För tillfället or allt ok, men den ligger lite högt 0.75/ mil i förb.
Bilen har gått 8500mil, men jag påtalade problemet för ca. 1000 mil sedan
Är det vivelspjället som är roten till allt ont???? ?:-/
Mja, med risk för att det blir lite blind leder blind - har du kontrollerat att virvelspjällsarmen är hel och sitter på plats?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Jag har nu kört 1100 mil sedan jag senast fyl[…]

Tvättad, wipedown, waxat med Autoglym UHD wax[…]

Välkommen ut i trafiken

Någon som vet var lågtrycksporten till[…]

Min NMT (Eriksson Hotline från 1985) var som[…]