Nu har jag hittat det jag sökte efter:
Fick låna en bränslepump till en Ford Focus flexifuel,
från en Fordverkstad. Har kollat upp nummren på den
och det är samma pump till alla Ford Focus 1.4 - 2.0 liter.
Och flexifuelen.
Så det är inte någon skillnad....
Fick veta lite om skillnaderna mellan "vanliga" Focus
och flexin. Det enda som skilljer är motorstyrningen,
flexin har dubbla lambdasonder, en före och en efter kat.
(vilket många "vanliga" bilar har idag), naturligtvis skilljer
även programmvaran i ECU'n. Men i övrigt är det samma
detaljer till båda, slangar och allt. Inga speciella material.
Men detta gäller då bara Ford Focus Bensin och FFV.
Så den här diskussionen om att biltillverkarna har bytt en hel massa delar börjar bli en ren myt!
NNär det gäller utsläpp så kan du gärna gå in på BSR:s hemsida och kika på deras värden (och rapport för den delen) avden 945 LTT som de konverterade åt Växjö Kommun. Där finns utsläpp och allt. Även effektökningen finns dokumenterad.
Utsläppen från etanol blir helt klart bra mycket mindre än vad du får från bensin. Det enda tillfälle en etanolbil släper ut mer i naturen är vid kallstart innan katalysatorn kommit upp i temperatur, MEN det som kommer ut då är oförbrännd etanol vilket bryts ner så fort det lämnat avgasröret och går tillbaka till det krestlopp det kom ifrån.........
Sen förstår jag inte varför du håller så hårt på gasbilarna? Gasen finns på ca 50 tankställen koncentrerat till Sthlm, GBG och Malmö och lite där emellan. Etanol finns på strax under 300 ställen (och ökar stadigt) spritt över hela landet samt att investeringskostnaden för den enskilda macken ligger på en tiondel av vad en gasanläggning skulle kosta.
Nu ligger det dessutom på förslag att öka inblandningen i BF95 till 10% etanol för att öka miljövinsterna och man har även pratat om upp till 20% inblandning. Och blir det 20% ska du se att biltillverkarna nog ändrar sej och säger att 25% inblandning är max.....man vänder kappan lite efter vinden. Kan ta som exempel.: Innan vägverkets utredning om efterkonvertering var klar var både Volvo och SAAB väldigt nitiska och sade att man inte kunde bygga om sin bensinbil till etanoldrift. Vid en miljökonferens i Växjö i oktober sa båda tidigare nämnda tillverkare att visst ingen dum ide alls...bara vi får göra konverteringarna. Så vad biltillverkarna säger ger jag inte ett skit för ärligt talat. Det är bara de ekonomiska intressena som styr. Man ser att det finns pengar att hämta på efterkonverteringsmarknaden.
CarMan>>Varför inte testa att blandtanka din bil med säg 30% etanol. Du kan ju börja på10% och sedan stega dej uppåt. Och varför inte lyssna på de som genom praktiska erfarenheter kommit fram till att detta funkar istället för att ta upp en massa skrämselpropaganda??
Du är som sagt väldigt välkommen in på
http://www.etanol.nu och dess forum. Där finns info, länkar och allt annat du vill veta samt mycket kunnigt folk!
//David
BMW 530xdA Touring M-Sport -09 Min!!

Volvo XC70 D5 -07 Sambons!!