Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
nya drivmedel ligger ju i tiden, så om det skule vara busenkelt & inte ställa till några framtida problem så skulle biltilverkarna gladeligen visa upp hela modelprogramet i etanol utförande.
dom lägger ju ner miljontals kronor på att utveckla motorer som klarar dom alt strängare avgaskraven.
om nu etanor skule vara så bra & miljövänligt så skulle det solklart finnas på alla bilar, men jag är helt övertygad om at det är för stora utsläpp.
ska se om jag kan hitta lite fakta på utsläppen
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag skulle väldigt gärna vilja ha ett exempel på ett material som tål bensin men inte etanol. Har använt T-röd en hel del för rengöring mm och aldrig haft några problem med det. Däremot vet man ju vad bensin kan göra med vissa plaster...

Kör 50/50 i min 745 -88 230E tills jag får ork att byta styrtrycksventil.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Nu har jag hittat det jag sökte efter:
Fick låna en bränslepump till en Ford Focus flexifuel,
från en Fordverkstad. Har kollat upp nummren på den
och det är samma pump till alla Ford Focus 1.4 - 2.0 liter.
Och flexifuelen.

Så det är inte någon skillnad....

Fick veta lite om skillnaderna mellan "vanliga" Focus
och flexin. Det enda som skilljer är motorstyrningen,
flexin har dubbla lambdasonder, en före och en efter kat.
(vilket många "vanliga" bilar har idag), naturligtvis skilljer
även programmvaran i ECU'n. Men i övrigt är det samma
detaljer till båda, slangar och allt. Inga speciella material.
Men detta gäller då bara Ford Focus Bensin och FFV.
Så den här diskussionen om att biltillverkarna har bytt en hel massa delar börjar bli en ren myt!

NNär det gäller utsläpp så kan du gärna gå in på BSR:s hemsida och kika på deras värden (och rapport för den delen) avden 945 LTT som de konverterade åt Växjö Kommun. Där finns utsläpp och allt. Även effektökningen finns dokumenterad.

Utsläppen från etanol blir helt klart bra mycket mindre än vad du får från bensin. Det enda tillfälle en etanolbil släper ut mer i naturen är vid kallstart innan katalysatorn kommit upp i temperatur, MEN det som kommer ut då är oförbrännd etanol vilket bryts ner så fort det lämnat avgasröret och går tillbaka till det krestlopp det kom ifrån.........

Sen förstår jag inte varför du håller så hårt på gasbilarna? Gasen finns på ca 50 tankställen koncentrerat till Sthlm, GBG och Malmö och lite där emellan. Etanol finns på strax under 300 ställen (och ökar stadigt) spritt över hela landet samt att investeringskostnaden för den enskilda macken ligger på en tiondel av vad en gasanläggning skulle kosta.
Nu ligger det dessutom på förslag att öka inblandningen i BF95 till 10% etanol för att öka miljövinsterna och man har även pratat om upp till 20% inblandning. Och blir det 20% ska du se att biltillverkarna nog ändrar sej och säger att 25% inblandning är max.....man vänder kappan lite efter vinden. Kan ta som exempel.: Innan vägverkets utredning om efterkonvertering var klar var både Volvo och SAAB väldigt nitiska och sade att man inte kunde bygga om sin bensinbil till etanoldrift. Vid en miljökonferens i Växjö i oktober sa båda tidigare nämnda tillverkare att visst ingen dum ide alls...bara vi får göra konverteringarna. Så vad biltillverkarna säger ger jag inte ett skit för ärligt talat. Det är bara de ekonomiska intressena som styr. Man ser att det finns pengar att hämta på efterkonverteringsmarknaden.

CarMan>>Varför inte testa att blandtanka din bil med säg 30% etanol. Du kan ju börja på10% och sedan stega dej uppåt. Och varför inte lyssna på de som genom praktiska erfarenheter kommit fram till att detta funkar istället för att ta upp en massa skrämselpropaganda??

Du är som sagt väldigt välkommen in på http://www.etanol.nu och dess forum. Där finns info, länkar och allt annat du vill veta samt mycket kunnigt folk!

//David
av poan
En fråga till Nybbe_gefle, som är den mest konstruktive vad gäller att "modda".
Hur funkar det att "lura systemet" att feta upp insprutningen.
Ett gammalt knep på 80 och 90-tal var att modifiera tempgivaren så att styrsystemet uppfattar motorn som "kall" och därmed fetas blandningen upp (gav några extra hästar, lite högre lambda).
Fördelen torde vara att hela motorstyrsystemet styr en kall motor och därmed anser att alla parametrar är OK? Jag har dålig kläm på hur tändningen styrs av motortempen. Upp eller ned?
P-O
Ps
Jag kanske skall prova på 240'n först
Ds
Användarvisningsbild
av CarMan
Nybbe_gefle skrev:Nu har jag hittat det jag sökte efter:
Fick låna en bränslepump till en Ford Focus flexifuel,
från en Fordverkstad. Har kollat upp nummren på den
och det är samma pump till alla Ford Focus 1.4 - 2.0 liter.
Och flexifuelen.

Så det är inte någon skillnad....

Fick veta lite om skillnaderna mellan "vanliga" Focus
och flexin. Det enda som skilljer är motorstyrningen,
flexin har dubbla lambdasonder, en före och en efter kat.
(vilket många "vanliga" bilar har idag), naturligtvis skilljer
även programmvaran i ECU'n. Men i övrigt är det samma
detaljer till båda, slangar och allt. Inga speciella material.
Men detta gäller då bara Ford Focus Bensin och FFV.
Så den här diskussionen om att biltillverkarna har bytt en hel massa delar börjar bli en ren myt!

NNär det gäller utsläpp så kan du gärna gå in på BSR:s hemsida och kika på deras värden (och rapport för den delen) avden 945 LTT som de konverterade åt Växjö Kommun. Där finns utsläpp och allt. Även effektökningen finns dokumenterad.

Utsläppen från etanol blir helt klart bra mycket mindre än vad du får från bensin. Det enda tillfälle en etanolbil släper ut mer i naturen är vid kallstart innan katalysatorn kommit upp i temperatur, MEN det som kommer ut då är oförbrännd etanol vilket bryts ner så fort det lämnat avgasröret och går tillbaka till det krestlopp det kom ifrån.........

Sen förstår jag inte varför du håller så hårt på gasbilarna? Gasen finns på ca 50 tankställen koncentrerat till Sthlm, GBG och Malmö och lite där emellan. Etanol finns på strax under 300 ställen (och ökar stadigt) spritt över hela landet samt att investeringskostnaden för den enskilda macken ligger på en tiondel av vad en gasanläggning skulle kosta.
Nu ligger det dessutom på förslag att öka inblandningen i BF95 till 10% etanol för att öka miljövinsterna och man har även pratat om upp till 20% inblandning. Och blir det 20% ska du se att biltillverkarna nog ändrar sej och säger att 25% inblandning är max.....man vänder kappan lite efter vinden. Kan ta som exempel.: Innan vägverkets utredning om efterkonvertering var klar var både Volvo och SAAB väldigt nitiska och sade att man inte kunde bygga om sin bensinbil till etanoldrift. Vid en miljökonferens i Växjö i oktober sa båda tidigare nämnda tillverkare att visst ingen dum ide alls...bara vi får göra konverteringarna. Så vad biltillverkarna säger ger jag inte ett skit för ärligt talat. Det är bara de ekonomiska intressena som styr. Man ser att det finns pengar att hämta på efterkonverteringsmarknaden.

CarMan>>Varför inte testa att blandtanka din bil med säg 30% etanol. Du kan ju börja på10% och sedan stega dej uppåt. Och varför inte lyssna på de som genom praktiska erfarenheter kommit fram till att detta funkar istället för att ta upp en massa skrämselpropaganda??

Du är som sagt väldigt välkommen in på http://www.etanol.nu och dess forum. Där finns info, länkar och allt annat du vill veta samt mycket kunnigt folk!

//David

För står inte hur du tänker? det ända jag skriver är att biogasbilarna är oerhört mycke mer miljövänliga än etenolbilarna. Och det skulle dom vara ven om det bara fans en tankmack!

Varför skulle biltilverkarna ljuga? dom skulle nog gärna bygga miljöbilar billigt!

jag har inte tid ork & råd att blanda sprit i min bil
Användarvisningsbild
av Brainy
CarMan skrev:nya drivmedel ligger ju i tiden, så om det skule vara busenkelt & inte ställa till några framtida problem så skulle biltilverkarna gladeligen visa upp hela modelprogramet i etanol utförande.
dom lägger ju ner miljontals kronor på att utveckla motorer som klarar dom alt strängare avgaskraven.
om nu etanor skule vara så bra & miljövänligt så skulle det solklart finnas på alla bilar, men jag är helt övertygad om at det är för stora utsläpp.
aha så det är för att etanolen är lika dålig som bensin som man vid taskiga avgasvärden brukar blanda i etanol i tanken inför besiktningen?
/Anders
Användarvisningsbild
av Mysko
poan skrev:En fråga till Nybbe_gefle, som är den mest konstruktive vad gäller att "modda".
Ett gammalt knep på 80 och 90-tal var att modifiera tempgivaren så att styrsystemet uppfattar motorn som "kall" och därmed fetas blandningen upp (gav några extra hästar, lite högre lambda).
Fördelen torde vara att hela motorstyrsystemet styr en kall motor och därmed anser att alla parametrar är OK? Jag har dålig kläm på hur tändningen styrs av motortempen. Upp eller ned?
P-O
Ps
Ds
Det funkar fint till en 850 varje fall. Prylarna kostar runt 35:- och får insprutningen att tro det är minus 18. Och man behöver bara använda det tills motorn startat. En bränsletryckregulator kostar 835:- så för mindre än 1000:- kan man köra etanol på en 850.

Länk till det hela:
http://hemsida.semera.se/xav7123/images ... %20GLT.pdf
Användarvisningsbild
av CarMan
Brainded skrev:
CarMan skrev:nya drivmedel ligger ju i tiden, så om det skule vara busenkelt & inte ställa till några framtida problem så skulle biltilverkarna gladeligen visa upp hela modelprogramet i etanol utförande.
aha så det är för att etanolen är lika dålig som bensin som man vid taskiga avgasvärden brukar blanda i etanol i tanken inför besiktningen?
/Anders
man kan ha i K-sprit för att sänka ett av alla ämnen som komer ut från bilen (bilprovningen är ju extremt generösa med båda gränsvärden & antal giftiga ämnen som kollas.

biltilvermarna därimot har mycket hårda krav som måste följs
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
poan skrev:En fråga till Nybbe_gefle, som är den mest konstruktive vad gäller att "modda".
P-O
Ps
Ds
Poan>>Visst går det att göra så! Men frågan är om det blir hållbart med tanke på den att den extra mängd bränsle som sprutas in inte blir anpassad till motorns arbete samt att det går åt massa bränsle i onödan. Samt om bilen är försedd med elektronisk insprutning så sätts lambdasonden ur spel pga att bilen "går på kallstart hela tiden" och då kommer ju risken med att den inte kan korrigera mängden bränsle själv.......med risk för haveri som följd. Så mitt tips är att antingen konvertera som jag beskrivit flera gånger i tråden, tur att åtminstånde du förstår vad jag har sagt tidigare :wink: , eller genom att höja bränsletrycket om det finns bra möjligheter till det. Som sagt, titta in på forumt som finns länkat i min signatur, ämnet har varit uppe där oxå!!

CarMan>>>Vad exakt är det du inte förstår?? Jag anser att det är meningslöst att diskutera det här med dej då du helt tydligt inte vill förstå vad jag pratar om samt att du helt uppenbart inte vet ett dugg vad du pratar om!!! Fortsätt du med dina gasbilar, du som har möjlighet att tanka dem!! För här lite norr om vår huvudstad är det enda alternativet till bensin just etanol. Sen verkar du helt ovetande om att när en gasbil får slut på gas (om man är ute och åker och har en bit till närmsta mack) så slår bilen om till bensin och DET är INTE miljövänligt. Vore bättre om den kördes på gas och etanol.

Innan du uttalar dej mer i ämnet tycker jag att du ska läsa på lite! Läs bl a om fotosyntes och de miljöaspekter som finns vid etanoldrift. Jag kan inte så våldsamt mycket om Biogas och uttalar mej heller därför inte om dess ev för- och nackdelar och tänker inte göra det heller då jag inte är insatt. Du får gärna förklara miljöaspekter mm för mej så att jag kan vara lika arrogant och ignorant mot de fakta du presenterar för mej!!!!!
Och jag har inte ork och tid att tjafsa med någon som tydligen inte läst något av det jag skrivit!!!

Ni andra besvarar jag med glädje!!

//David
av poan
Mysko
Hur långt kommer man med att bara "lura" tempgivaren? 10C, 20C, 40C?
Min tanke var att lura systemet till längre insprutningstid och därmed mera bränsle. Du fixar det med högre flöde m h a högre tryck vilket är OK.
Har du någon ide?
Bakom mitt resonemang ligger den kraftiga uppfetning som sker vid kallsart och fram till rätt motortemp.
P-O
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12

För att ta bort plastnitar brukar jag borra e[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]

B30a i en 740?

hur fasligt är det med regg efteråt? […]