Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Helt sjukt! Det är ju typ 1/3 av bilens värde!! :evil: Nu får vi verkligen hoppas att bilen fungerar som den ska resten av sin livslängd!!
av krax
Ja nog är det åt h-vete för mycket pengar. Jag borde ha gjort det själv.
Med en normal timpeng kunde jag hållt på i några veckor och mekat.

Jag fick i alla fall med mig den gamla fördelaren, skall pilla lite på den för
att se om man kan hitta vad som är fel. Fick en trasig gasregulator oxå.

Men det kunde ha blivit ännu dyrare utan rabatt och med fullt pris
på tankrengöring: ca 30.000:- :-(O)
OM nu det är någon tröst?
av krax
Fortsättning på Gasproblemen.
Nu har jag kört snart en vecka med bilen. Rena tankar och ny gasfördelare.
Den har inte tjuvstannat någon gång MEN den har uppförts sig lite illa ibland.

Det har tagit väldigt lång tid innan motorn slagit om till gasdrift efter start.
Ibland efter väldigt korta stopp har jag behövt köra någon eller några km innan
gasen kopplats in. När jag hämtade bilen påpekade mekanikern att termostat
och motortempmätaren borde bytas, jag vet att det har tagit lång tid att få upp
motortempen, nu när det är kallt ute kommer den max upp till 1 sterck från mitt.

Jag bestämde mig för att byta termostat och givare själv, fick åka en bit till en
mekonomen där dom hade givare hemma. På vägen dit och hem slog motorn om
till bensindrift några gånger under färd, på liknande sätt som förut fast då krånglade
gasinkopplingen istället. Det hände tex när jag bromsade in vid rödljus.

Nu har jag bytt givare (295:-) + termostat (185:-), tog ca 20 min att byta båda, lätt
som en plätt (undrar vad Bilia tar???)
Efter provkörning kan jag säga att bilen går som ett skott, slår om till gas efter några
meter om motorn är varm, Och jag har hittills inte råkat ut för att den slår om till
bensindrift av sig själv (peppar peppar). Jag mätte den nya och gamla givaren vid
olika temperaturer, men kunde inte se någon större skillnad, Misstänker dock möjligt
glapp i den gamla. Trist att jag inte hade hunnit byta dessa FÖRE den superdyra rep.
TÄNK om detta hade räckt, fast det tror jag förstås inte (vill inte).

Alltså ni som har problem med att motorn slår om till bensindrift lite då och då, prova
att byta termostat och/eller motortempgivare. Det kostar så lite mot vad ett byte av
fördelare mm kostar. Meddela om det funkar, skulle vara kul att veta.
Användarvisningsbild
av CarMan
Självklart lagar man alla "synliga" fel på bilen om man har problem innan man börjar att gissa på massa dyra saker...

har du haft trasig termostat så är det väll inte så konstigt att bilen kan få försig massa konstiga saker!
av krax
DÅ hade det ju varit väldigt lämpligt att BILIA hade kollat och åtgärdat detta när bilen
var inne på felsökning, istället för att laga grejer för 23.000:- och sen när man
hämtar bilen påpeka att jag behöver byta termostat och temgivare då de påpekar att
dessa är trasiga. OM dessa saker kan ha med det ursprungliga felet att göra är det
ju fulständigt åt helvete att man kan göra så mot kunder, att lura till sig pengar på
detta sätt. Det är väl för h-vete inte mitt fel att jag inte lagat tempgivare innan jag
lämnar bilen på felsökning. ELLER?????????????????????????????????????????????????????????????
:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
av Fred
krax skrev:Nu har jag bytt givare (295:-) + termostat (185:-), tog ca 20 min att byta båda, lätt
som en plätt (undrar vad Bilia tar???)
Efter provkörning kan jag säga att bilen går som ett skott, slår om till gas efter några
meter om motorn är varm. Trist att jag inte hade hunnit byta dessa FÖRE den superdyra rep.
TÄNK om detta hade räckt, fast det tror jag förstås inte (vill inte).
Jag tror att Bilia tar runt 1200:- för termostatbytet på dessa bilar. Instressant också att pempgivaren kan ge dessa problem. Det är ju dock helt logiskt, det är ju motortemperaturen som avgör när bilen ska slå över till gas och då borde det ju det omvända gälla också. Alla vi Bi-Fuelägare tar lärdom och ör tacksamma för att du delat med dig av dina erfarenheter.

Fantastiskt att bilen går bra!! :D Se det så här: om du bytt termostatet först kanske bilen gått bra ett tag och sedan börjar strula igen...nu vet du ju att de mesta av grejerna är fullt friska och förhoppningsvis kommer hålla många mil! :D

Grattis!
Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
du kan ninte jämföra en lös del (termostat i detta fall) mer en komplett arbete (termostat glykol samt monteringen av delen)

sen så tycker även jag att det är konstigt att man inte påpekar att termostaten måste bytas isamband eller innan andra saker görs.
Hhm--- Krax är ännu en Bi-Fuel ägare som fått erfara frustrationen med Volvo´s kära gas system & än mer viktigt... priserna på delar till gas systemet....

Jag har ju skrivit om detta förut & anser att Volvocars skjuter sig själva i foten med den pris sättning de har på Bi-Fuel delar. Anledningen till att de sätter priserna så idiotiskt högt är att majoriteten av de som köpte Bi-Fuels nya var företag/myndigheter... & kan man ta betalt som bara fan.
Så, vad händer i bistrare tider? Jo, dessa förut så ej pris känsliga kunder köper nu sina miljöbilar av andra tillverkare.
Hade det inte varit för den stora tjänstebilssektorn på hemma plan så hade Volvocars inte kunnat haft den inställning de har. NU märker Volvocars till sin förvåning att företag/myndigheter som tidigare varit lojala.... vänder sig åt annat håll.

Som man sår får man skörda.........
av Fred
V70BiFuel03, jag håller med dig till 100%! Dock är det så att det inte bara gäller prissättningen av Bi-Fuel-komponenterna, det gäller allt från tillbehör, service/reparation, reservdelar, ja allt som har med Volvobilar att göra egentligen. Volvo blev "fat and happy" på tjänstebilssektorn där användarna av produkterna inte brydde sig om kostnaderna eftersom räkningarna betalades av någon fakturaavdelning långt ifrån själva bilen.

Nu är det dock andra tider nu. Fakturaavdelningarna får känna på blåslampan uppifrån för att dra ned kostnaderna, folk generellt pratar mer om vart pengarna tar vägen vilket givetsvis spiller över på tjänstebilssektorn, folk som normalt sett byter bil efter två-tre år behåller sina bilar och förfasas då över de hutlösa överpriserna de ställs inför när det börjar dyka upp småfel på bilen osv osv.

När folk börjar inse hur dyra Volvo är så går snacket; man pratar med grannen över staketet och vid fikaborden på jobbet..."ja du, var tvungen att lämna in bilen på verkstan i veckan...förstår du att det kostar X kkr att byta den här och den här delen?!!! Jag passade också på att serva bilen...och gissa vad det kostade!! Nädu, nästa bil blir INTE en Volvo!!" Vad tänker då grannen/arbetskamaterna?! Knappast: "Åh, min nästa bil blir nog en Volvo!"

De som tjänast mest på Volvos idiotiska marknadsstrategi är nog japanerna. De har fattat att man inte kan bygga hela sin existens på avlägsna fakturaavdelningars ovetskap om bilar utan det handlar om att bygga ett förtroende hos slutanvändaren, alltså den som sitter där bakom ratten och kör produkten, oavsett om denne köpt bilen för egna surt förvärvade pengar eller om den betalas av arbetsgivaren. Det är ju inte för inte som Toyota var en av de sista biltillverkarna som meddelade att det började bli lite kärvt i denna extrema världsfinansiella situation. Då hade ju redan alla de andra stora redan rasat ned i avgrunden.

Min nästa bil kommer INTE bli en Volvo!! Jag hoppas verkligen att Toyota snart kommer med en gasbil eller varför inte en gashybrid?! :D

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
varför är bifuel delar dyra. (vi pratar om CNG)

volvos största marknad är USA, det säljs nästan ingan bilar i euroma i jämförelse med USA !!! kör dom bifuel i usa NEJ
kör dom bifuel i europa nej nästan inte alls.
kör vi bifuel i sverige, ja man bara nån promille av bilarn är bifuel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]