- lör 21 feb 2009, 18:42
Fortsättning på Gasproblemen.
Nu har jag kört snart en vecka med bilen. Rena tankar och ny gasfördelare.
Den har inte tjuvstannat någon gång MEN den har uppförts sig lite illa ibland.
Det har tagit väldigt lång tid innan motorn slagit om till gasdrift efter start.
Ibland efter väldigt korta stopp har jag behövt köra någon eller några km innan
gasen kopplats in. När jag hämtade bilen påpekade mekanikern att termostat
och motortempmätaren borde bytas, jag vet att det har tagit lång tid att få upp
motortempen, nu när det är kallt ute kommer den max upp till 1 sterck från mitt.
Jag bestämde mig för att byta termostat och givare själv, fick åka en bit till en
mekonomen där dom hade givare hemma. På vägen dit och hem slog motorn om
till bensindrift några gånger under färd, på liknande sätt som förut fast då krånglade
gasinkopplingen istället. Det hände tex när jag bromsade in vid rödljus.
Nu har jag bytt givare (295:-) + termostat (185:-), tog ca 20 min att byta båda, lätt
som en plätt (undrar vad Bilia tar???)
Efter provkörning kan jag säga att bilen går som ett skott, slår om till gas efter några
meter om motorn är varm, Och jag har hittills inte råkat ut för att den slår om till
bensindrift av sig själv (peppar peppar). Jag mätte den nya och gamla givaren vid
olika temperaturer, men kunde inte se någon större skillnad, Misstänker dock möjligt
glapp i den gamla. Trist att jag inte hade hunnit byta dessa FÖRE den superdyra rep.
TÄNK om detta hade räckt, fast det tror jag förstås inte (vill inte).
Alltså ni som har problem med att motorn slår om till bensindrift lite då och då, prova
att byta termostat och/eller motortempgivare. Det kostar så lite mot vad ett byte av
fördelare mm kostar. Meddela om det funkar, skulle vara kul att veta.
V70N Bifuel -02
El-Clio -97