Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
bullit skrev:Det var 6 veckors vänte tid på spjällhusen i somras. vad det är nu vet jag inte.
Om inte det är ett tydligt tecken på att det fortfarande är mycket problem med spjällen så vet jag inte vad som skulle vara det...
Användarvisningsbild
av CarMan
det är väll bara att tecken på att det inte finns spjällhus i lager.

det finns många anlednigner till att delar tar slut
av Fred
CarMan skrev:det är väll bara att tecken på att det inte finns spjällhus i lager.

det finns många anlednigner till att delar tar slut
Den vanligaste anledningen till att delar tar slut är att efterfrågan är större än tillgången. I detta fallet, troligtvis att spjällen rasar snabbare än vad Volvo trodde, samt att kunderna börjar bli medvetna om att Volvo försöker mörka missen...

Jag har lite svårt att förstå din försvarsinställning till dessa spjällhus, Carman. Det är bevisat bortom all tvivel att spjällen är under den standard man kan kräva av en komponent i en bil i Volvos segment! Det har ju till och med Volvo erkänt iom att de förlängde garantin på dem i USA! Dessutom bytte de leverantör när felen började uppmärksammas.

MM spjällen är en av de svagaste punkterna i en Volvo och det är lågt av Volvo att inte ta samma ansvar för detta i hela världen! Att knacka ihop en ny mjukvara för att försöka sopa problemet under mattan ger inte heller ett seriöst intryck. Man kan ju ställa sig frågan varför Volvo tappar så mycket marknadsandelar i hela världen...
Användarvisningsbild
av CarMan
hade denna diskution varit för 2-3 år sedan hade jag hållit med om att det avr åtgång på spjäll. men det är det inte nu.

(den här typen av spjäll vi pratar om fasn endast mellan 99-01+ sugmotorer 02 & samtliga bi-fuel bilar.

syrfa runt lite så märker du att det altid är nån som skyller på spjället, äve om dom har en 98:a eller 04:a
man blir lite trött på duma gissningar !
av kalle173
CarMan skrev:hade denna diskution varit för 2-3 år sedan hade jag hållit med om att det avr åtgång på spjäll. men det är det inte nu.

(den här typen av spjäll vi pratar om fasn endast mellan 99-01+ sugmotorer 02 & samtliga bi-fuel bilar.

syrfa runt lite så märker du att det altid är nån som skyller på spjället, äve om dom har en 98:a eller 04:a
Fast med ledning av Volvos egna siffror v.29 så hade man gjort minsta 278 "dumma gissningar" själva. Blir lite less på inställningen som verka råda med allt är ok förutom ägarna till volvobilar med problem....kanske finns en koppling där till volvos nuvarande försäljningssiffror? 8)
Användarvisningsbild
av CarMan
kalle173 skrev:
CarMan skrev:hade denna diskution varit för 2-3 år sedan hade jag hållit med om att det avr åtgång på spjäll. men det är det inte nu.

Fast med ledning av Volvos egna siffror v.29 så hade man gjort minsta 278 "dumma gissningar" själva. Blir lite less på inställningen som verka råda med allt är ok förutom ägarna till volvobilar med problem....kanske finns en koppling där till volvos nuvarande försäljningssiffror? 8)

Att en del är restad, kan bero på flera saker.
det vi kan se är att det ligger 278 ETM i beställning. Hur många av dessa är till kund & hur många ska läggas i lager?
278 gas spjäll till hela världens Volvobilar med ETM. är det en hög eller låg siffra ?
av kalle173
CarMan skrev:
kalle173 skrev:

Att en del är restad, kan bero på flera saker.
det vi kan se är att det ligger 278 ETM i beställning. Hur många av dessa är till kund & hur många ska läggas i lager?
278 gas spjäll till hela världens Volvobilar med ETM. är det en hög eller låg siffra ?
*Suck*
Användarvisningsbild
av CarMan
betyder det att du tycker att 278 var en stor siffra?
Många bra inlägg, med reservation för sign Freds påhopp på italiens bilteknik. Volvos tekniker borde ta lärdom av sin italienska kollegor/konkurenter. På min Alfa Romeo har jag under 25 års bilåkande lagt ett belopp motsvarande service och reparationer under 1 år på min S 80. Under 2006 (tror jag att det var) fick gasspjäll, bromsslangar, stötdämpare, momentstag, bromsskivor bytas ut, förutom den sedvanliga dyra servicen. Volvos hantering av gasspjällsfrågan har varit katastrofal. Det är kanske bra för företaget att de börjar få svårt att sälja bilar nu, då kanske de måste börja anstränga sig och inse att goda kundrelationer är något att värna om. Inte nog med att man bygger in undermåliga komponenter, man profiterar med kundernas liv som insats. Tur att vi har Svensk Bilprovning som på en 4 år gammal bil upptäcker uppruttna bromsslangar. Utan dem hade jag kanske inte suttit här och skrivit idag. (På min Alfa kan fortfarande inga defekter på 25 åriga originalslangar upptäckas).
Nej; om Volvo hahde ställt upp med kanske halva kostnaden för gasspjället hade kanske min nästa bil blivit en Volvo, men den arrogans och maktfullkomlighet jag möter har gjort mig fullständigt avog till att ha med Volvo/Bilia att göra. Det är två år sen jag hade mina duster, men kom idag in på Bilia för att köpa bromsklotsar, får återigen ett nonchalant och arrogant bemötande, varpå jag tackar för mig och kör vidare till Micro istället, där jag bemöts med proffesionalitet och vänlighet.
Bör väl i rättvisans namn tillägga att det är Bilia i Lund och Malmö jag syftar på, så att ingen blir orättvist utpekad.

Gunnar
Användarvisningsbild
av CarMan
trodde i början på inlägget att du prata om volvo (dom som tillverkar bilen) men den klagar du på bilia.
jag blir något förvirad.

jag uppskatar om ni håler isär begreppen.

om ni blir dåligt behandlade på ON OFF, så blir ni väll inte arga på Philips ? eller tvärtom. om kaffe bryggaren har pajat för 3:e gågnen så är väll det inte On OFF fel?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 21
Läcker spolarvätska avstängd

Jag kanske tolkat det fel. Men tänker på[…]

Stolsrygg knakar/ låter

Det enda "problemet" jag märkt med […]

Jag får vänta ett tag, har inte hunnit […]