Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Barkbiten
xuh skrev:Är det någon som testad koppla från Dieselvärmaren för att se hur det slår på förbrukningen
kan tänka mig att blandad körning bör det göra en 10-12 %
Vissa rekommenderar att man ska programmera bort dieselvärmaren. Den går då inte igång automatiskt utan bara genom att manuellt starta den. Detta därför att den annars lätt sotar igen och slutar fungera, främst om Du kör många korta sträckor där den aldrig hinner starta upp ordentligt. Det är lätt att tänka sig ett fotogenkök hur det fungerar....samma princip. Volvo kan programmera bort autostarten om Du besöker dem. På nyare modeller (08) kan du själva välja färddatorns meny att stänga av autostarten på värmaren (smidigt!).

För färdjournal regelbundet men kan dock inte utläsa någon uppenbar skillnad med respektive utan dieselvärmaren. Det var så många andra faktorer som påverkade under samma period. Men däremot kan jag meddela att bilen under vintern i fjällterräng med takbox och dieselvärmare (användes varje morgon) samt blandad körning korta sträckor (typ 6 km - 40 km sträckor) drog mellan 1.1 - 1.3 liter/mil.

När sommaren kom drog den med takbox 0.95 - 1.1 liter per mil med takbox och felaktig hjulinställning.

Nu är takboxen avplockad och hjulinställningen korrekt. Har inte lyckats kommer över litern sedan dess.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
joppe d5 skrev:Hejsan..Jag har en v70 d5 my04 med geartronick.Driver bara på framhjulen den ligger på 0.54 på färddatorn så jag gissar att den drar 0.64 .har alldrig mätt men jag kör ca 100 mil på en tank..
Har samma som Du, men med AWD.

Gjorde en ny långkörning idag (78 mil).

Medelförbrukningen ligger enligt färddatorn på 0,59 liter/mil. Kvar till tom tank ca 16 mil enl. datorn och den röda lampan för låg bränslenivå har lyst i några mil. Jag skulle gissa att i praktiken kommer bilen att rulla upp mot 90 mil inna färddatorn indikerar - - - (tre streck, nästan tomt). Vid tankning brukar det gå i runt 67-72 liter.

Körstilen var lugn men inte snål. Blev omkörd endast ett par gånger på motorväg (låg då i 120-130 km/h). Annars var det mest jag som körde om andra. Vid omkörningar använde jag växel 5 och halvgas. Många sträckor låg jag runt 90-110 km/h pga bilar framför etc. Använde cruise control till stor del (stänger av när det börjar närma sig ett hinder, och slår på igen när hindret passerats).

Har aldrig lyckats köra 100 mil på en tank...rekordet är 89 tror jag. Men ligger man en lång sträcka typ (östkusten upp mot norrland) och har cruise control på 110 km/h tror jag man borde ta 100 mil precis. Milen försvinner dock sjukt fort när man kommer in i en stad eller samhälle.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
FreddeB skrev:
Barkbiten skrev:
joppe d5 skrev:(östkusten upp mot norrland)
Men det betyder ju uppförsbacke hela vägen.... :wink:
haha tänkte inte på det ;-)
av xuh
Ja nog har jag kört en bit över 100 mil innan tankning.... Från Kiruna till Abisko sedan dagen därpå en bit uppåt in i Norge och Tillbaka Via Abisko och sedan tankade jag i Norrfjärden utanför Piteå. men då hade lampan lyst sedan Överkalix dvs ca 13 mil.
Men jag håller med om att Dieslarna är enormt känsliga för körsituation.
av D5_AWD
2006 manuel 6vx D5 AWD 6500 mil, välfylda däck

Körde i sommar 430 mil, Umeå - Köln ToR. Av dessa uppskattar jag att 15-20 mil är stadskörning. Lite i Stockholm, lite i Jönköping osv, osv. Ute på landsvägen i Sverige låg jag på 110 - 130 å nere på Autobahn så var det 130-150 ibland fortare. Datorn sa 0.68 då jag var hemma. trippmätarn och miniräknarn blev 0.728. Golf baggen och en väska var bagaget (lite ÖL från Puttgarden ;-) )
av Leon
Luftmassemäteren eller lamdasonden er ganske kass. Det är vanligt at den drikker mycket och ryker när den inte funker. Hoppas ni forstår jag är dansk...

Mvh Leon
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Leon skrev:Luftmassemäteren eller lamdasonden er ganske kass. Det är vanligt at den drikker mycket och ryker när den inte funker. Hoppas ni forstår jag är dansk...

Mvh Leon

Hört att den är ganska kass också...typ att det är en av anledningarna till att man tex inte rekommenderar att byta till ett "bättre" luftfilter på en D5:a...
Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Hittade denna också från en gammal tr&[…]