- ons 28 jun 2006, 10:35
#49391
Ex motorn går på tomgång med det valda tomgångsvarvtalet (börvärdet). ac-kompressorn slår till och varvtalet sjunker. Nu kommer motorstyrningen att kompensera för det, styra in mot börvärdet.
Motorstyrningen känner inte i förväg till när kompressorn kommer att slå till, det gör ecc'n inte heller.
Ecc'n styr ut ett evaporatorbörvärde utifrån vald kupétemp och övriga faktorer. kompressorn kommer att arbeta mot detta börvärde och då den endast har funktionen av eller på, full eller ingen effekt, kommer evaptempen att svänga runt börvärdet. Detta är en av de stora utmaningarna med kompressorregleringen att få över- och underslängarna så små som möjligt, så stabil temp som möjligt. Problemet är att du inte kan "se in " i framtiden när det är dags att slå av eller på kompressorn.
Alltså kan inte motorstyrningen få en signal i förtid om en förestående inkoppling av kompressorn då in/ur-kopplingstidpunkten inte är känd.
man försöker att "förutspå framtiden" genom modulering (genom mätserier med alla indata kan man skapa sig en matematisk modell, och med hjälp av den försöka se in i framtiden) men det är inte detsamma som att man vet när inkopplingen kommer.
T
Så här funkar det:Det stämmer inte. det är i princip endast gaspedalen som ger insignal till motorn om hur den ska arbeta, undantag är tex tomgångsvarvtalet. övriga belastningar (kompressor, generator styrservo) är att betrakta som störningar.
Ac-styrningen sker ifrån ECC men all komunikation går via nätverk.
Det gör att ECM (motorstyrenheten) får en signal från klimat som begär momentförändring beroende på AC-kompressor tillslag eller frånslag.
Det är alltså ett intelligent system som förbereder kompensering innan momentförändring kommer.
Det här har en som själv jobbat med det här sagt.
Ex motorn går på tomgång med det valda tomgångsvarvtalet (börvärdet). ac-kompressorn slår till och varvtalet sjunker. Nu kommer motorstyrningen att kompensera för det, styra in mot börvärdet.
Motorstyrningen känner inte i förväg till när kompressorn kommer att slå till, det gör ecc'n inte heller.
Ecc'n styr ut ett evaporatorbörvärde utifrån vald kupétemp och övriga faktorer. kompressorn kommer att arbeta mot detta börvärde och då den endast har funktionen av eller på, full eller ingen effekt, kommer evaptempen att svänga runt börvärdet. Detta är en av de stora utmaningarna med kompressorregleringen att få över- och underslängarna så små som möjligt, så stabil temp som möjligt. Problemet är att du inte kan "se in " i framtiden när det är dags att slå av eller på kompressorn.
Alltså kan inte motorstyrningen få en signal i förtid om en förestående inkoppling av kompressorn då in/ur-kopplingstidpunkten inte är känd.
man försöker att "förutspå framtiden" genom modulering (genom mätserier med alla indata kan man skapa sig en matematisk modell, och med hjälp av den försöka se in i framtiden) men det är inte detsamma som att man vet när inkopplingen kommer.
T