Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tkaren
#49391
Så här funkar det:

Ac-styrningen sker ifrån ECC men all komunikation går via nätverk.
Det gör att ECM (motorstyrenheten) får en signal från klimat som begär momentförändring beroende på AC-kompressor tillslag eller frånslag.
Det är alltså ett intelligent system som förbereder kompensering innan momentförändring kommer.


Det här har en som själv jobbat med det här sagt.
Det stämmer inte. det är i princip endast gaspedalen som ger insignal till motorn om hur den ska arbeta, undantag är tex tomgångsvarvtalet. övriga belastningar (kompressor, generator styrservo) är att betrakta som störningar.
Ex motorn går på tomgång med det valda tomgångsvarvtalet (börvärdet). ac-kompressorn slår till och varvtalet sjunker. Nu kommer motorstyrningen att kompensera för det, styra in mot börvärdet.
Motorstyrningen känner inte i förväg till när kompressorn kommer att slå till, det gör ecc'n inte heller.
Ecc'n styr ut ett evaporatorbörvärde utifrån vald kupétemp och övriga faktorer. kompressorn kommer att arbeta mot detta börvärde och då den endast har funktionen av eller på, full eller ingen effekt, kommer evaptempen att svänga runt börvärdet. Detta är en av de stora utmaningarna med kompressorregleringen att få över- och underslängarna så små som möjligt, så stabil temp som möjligt. Problemet är att du inte kan "se in " i framtiden när det är dags att slå av eller på kompressorn.
Alltså kan inte motorstyrningen få en signal i förtid om en förestående inkoppling av kompressorn då in/ur-kopplingstidpunkten inte är känd.

man försöker att "förutspå framtiden" genom modulering (genom mätserier med alla indata kan man skapa sig en matematisk modell, och med hjälp av den försöka se in i framtiden) men det är inte detsamma som att man vet när inkopplingen kommer.

T
av NCR
#49394
tkaren skrev:
Så här funkar det:

Ac-styrningen sker ifrån ECC men all komunikation går via nätverk.
Det gör att ECM (motorstyrenheten) får en signal från klimat som begär momentförändring beroende på AC-kompressor tillslag eller frånslag.
Det är alltså ett intelligent system som förbereder kompensering innan momentförändring kommer.


Det här har en som själv jobbat med det här sagt.
Det stämmer inte. det är i princip endast gaspedalen som ger insignal till motorn om hur den ska arbeta, undantag är tex tomgångsvarvtalet. övriga belastningar (kompressor, generator styrservo) är att betrakta som störningar.
Ex motorn går på tomgång med det valda tomgångsvarvtalet (börvärdet). ac-kompressorn slår till och varvtalet sjunker. Nu kommer motorstyrningen att kompensera för det, styra in mot börvärdet.
Motorstyrningen känner inte i förväg till när kompressorn kommer att slå till, det gör ecc'n inte heller.
Ecc'n styr ut ett evaporatorbörvärde utifrån vald kupétemp och övriga faktorer. kompressorn kommer att arbeta mot detta börvärde och då den endast har funktionen av eller på, full eller ingen effekt, kommer evaptempen att svänga runt börvärdet. Detta är en av de stora utmaningarna med kompressorregleringen att få över- och underslängarna så små som möjligt, så stabil temp som möjligt. Problemet är att du inte kan "se in " i framtiden när det är dags att slå av eller på kompressorn.
Alltså kan inte motorstyrningen få en signal i förtid om en förestående inkoppling av kompressorn då in/ur-kopplingstidpunkten inte är känd.

man försöker att "förutspå framtiden" genom modulering (genom mätserier med alla indata kan man skapa sig en matematisk modell, och med hjälp av den försöka se in i framtiden) men det är inte detsamma som att man vet när inkopplingen kommer.

T
Vilket spännande inlägg! Bra skrivet!
av haxpet
#49401
tkaren skrev:
Så här funkar det:

Ac-styrningen sker ifrån ECC men all komunikation går via nätverk.
Det gör att ECM (motorstyrenheten) får en signal från klimat som begär momentförändring beroende på AC-kompressor tillslag eller frånslag.
Det är alltså ett intelligent system som förbereder kompensering innan momentförändring kommer.


Det här har en som själv jobbat med det här sagt.
Det stämmer inte. det är i princip endast gaspedalen som ger insignal till motorn om hur den ska arbeta, undantag är tex tomgångsvarvtalet. övriga belastningar (kompressor, generator styrservo) är att betrakta som störningar.
Ex motorn går på tomgång med det valda tomgångsvarvtalet (börvärdet). ac-kompressorn slår till och varvtalet sjunker. Nu kommer motorstyrningen att kompensera för det, styra in mot börvärdet.
Motorstyrningen känner inte i förväg till när kompressorn kommer att slå till, det gör ecc'n inte heller.
Ecc'n styr ut ett evaporatorbörvärde utifrån vald kupétemp och övriga faktorer. kompressorn kommer att arbeta mot detta börvärde och då den endast har funktionen av eller på, full eller ingen effekt, kommer evaptempen att svänga runt börvärdet. Detta är en av de stora utmaningarna med kompressorregleringen att få över- och underslängarna så små som möjligt, så stabil temp som möjligt. Problemet är att du inte kan "se in " i framtiden när det är dags att slå av eller på kompressorn.
Alltså kan inte motorstyrningen få en signal i förtid om en förestående inkoppling av kompressorn då in/ur-kopplingstidpunkten inte är känd.

man försöker att "förutspå framtiden" genom modulering (genom mätserier med alla indata kan man skapa sig en matematisk modell, och med hjälp av den försöka se in i framtiden) men det är inte detsamma som att man vet när inkopplingen kommer.

T

Är det här något som du vet helt säkert. Eller antar du bara att det ska funka så är?

Det jag skrev fick jag beskrivet av en kille som har jobbat med motorstyrningsprogram på Volvo.
av tkaren
#49486
Är det här något som du vet helt säkert. Eller antar du bara att det ska funka så är?
jag har koll på det här.
läs det som ett försök till att enkelt och en aning generellt beskriva systemet.

T
Användarvisningsbild
av CarMan
#49512
haxpet skrev:Så här funkar det:

Ac-styrningen sker ifrån ECC men all komunikation går via nätverk.
Det gör att ECM (motorstyrenheten) får en signal från klimat som begär momentförändring beroende på AC-kompressor tillslag eller frånslag.
Det är alltså ett intelligent system som förbereder kompensering innan momentförändring kommer.


Det här har en som själv jobbat med det här sagt.
japp, det var så jag antog att det funka o inte så att man kompensera i efterhand.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#49518
NCR skrev:
tkaren skrev:
Så här funkar det:

Ac-styrningen sker ifrån ECC men all komunikation går via nätverk.
Det gör att ECM (motorstyrenheten) får en signal från klimat som begär momentförändring beroende på AC-kompressor tillslag eller frånslag.
Det är alltså ett intelligent system som förbereder kompensering innan momentförändring kommer.


Det här har en som själv jobbat med det här sagt.
Det stämmer inte. det är i princip endast gaspedalen som ger insignal till motorn om hur den ska arbeta, undantag är tex tomgångsvarvtalet. övriga belastningar (kompressor, generator styrservo) är att betrakta som störningar.
Ex motorn går på tomgång med det valda tomgångsvarvtalet (börvärdet). ac-kompressorn slår till och varvtalet sjunker. Nu kommer motorstyrningen att kompensera för det, styra in mot börvärdet.
Motorstyrningen känner inte i förväg till när kompressorn kommer att slå till, det gör ecc'n inte heller.
Ecc'n styr ut ett evaporatorbörvärde utifrån vald kupétemp och övriga faktorer. kompressorn kommer att arbeta mot detta börvärde och då den endast har funktionen av eller på, full eller ingen effekt, kommer evaptempen att svänga runt börvärdet. Detta är en av de stora utmaningarna med kompressorregleringen att få över- och underslängarna så små som möjligt, så stabil temp som möjligt. Problemet är att du inte kan "se in " i framtiden när det är dags att slå av eller på kompressorn.
Alltså kan inte motorstyrningen få en signal i förtid om en förestående inkoppling av kompressorn då in/ur-kopplingstidpunkten inte är känd.

man försöker att "förutspå framtiden" genom modulering (genom mätserier med alla indata kan man skapa sig en matematisk modell, och med hjälp av den försöka se in i framtiden) men det är inte detsamma som att man vet när inkopplingen kommer.

T
Vilket spännande inlägg! Bra skrivet!
Nu är du totalt fel ute. Motorstyrning och klima har varit ihopkopplade i över 30 år redan i varierande grad. Tex så säger kliman åt motorstyrningen att dra upp tomgångsvarvet med 200 rpm för att få mer kyla tex på vissa modeller.

Det funkar åt andra hållet med, ger man fullgas talar motorstyringen om detta för kliman att så ac komperssorn kopplas ur tillfälligt för att få max accelaration.

"Problemet är att du inte kan "se in " i framtiden när det är dags att slå av eller på kompressorn."

Visst kan man det ! Kliman kan ju enkelt skicka en signal till motorn att "nu kopplar jag in kompressorn om 0.05 sek" och så kan motorstyrning förbereda för detta, Busenkelt.
av haxpet
#49541
Det funkar åt andra hållet med, ger man fullgas talar motorstyringen om detta för kliman att så ac komperssorn kopplas ur tillfälligt för att få max accelaration.
Så det är därför man känner att det kommer in varmluft efter att man buskört en lite längre stund.

Kompressorn har varit avslagen eftersom jag har krävt fullgas under en längre stund och då har luften blivit varm och kommer in i kupén.
av tkaren
#49543
Visst kan man det ! Kliman kan ju enkelt skicka en signal till motorn att "nu kopplar jag in kompressorn om 0.05 sek" och så kan motorstyrning förbereda för detta, Busenkelt.
Hur ?
Det är detta som är det stora problemet inom all reglerteknik, att framtiden är okänd.
ett ex: en farthållare är klassisk reglerteknik som jämför nuvarande hastighet (ärvärde) med vald hastighet (börvärde) och så fort du har en skillnad så kompenseras den. Nu kommer du mot en backe, farthållaren känner inte till i förväg att backen finns där. Alltså kan du inte kompensera i förväg.
Då temeraturförändringen i evaporatorn inte är känd, då den påverkas av ett antal faktorer, kan du inte i förväg veta när kompressorn kopplas in.

T
av haxpet
#49546
tkaren skrev:
Visst kan man det ! Kliman kan ju enkelt skicka en signal till motorn att "nu kopplar jag in kompressorn om 0.05 sek" och så kan motorstyrning förbereda för detta, Busenkelt.
Hur ?
Det är detta som är det stora problemet inom all reglerteknik, att framtiden är okänd.
ett ex: en farthållare är klassisk reglerteknik som jämför nuvarande hastighet (ärvärde) med vald hastighet (börvärde) och så fort du har en skillnad så kompenseras den. Nu kommer du mot en backe, farthållaren känner inte till i förväg att backen finns där. Alltså kan du inte kompensera i förväg.
Då temeraturförändringen i evaporatorn inte är känd, då den påverkas av ett antal faktorer, kan du inte i förväg veta när kompressorn kopplas in.

T
Men det är ju just de den vet.

ECC som styr kompressorn vet ju när temperaturen inte är rätt och då vet den också att nu måste jag slå till kompressorn för att kunna justera den här temperaturförändringen. Och då sänder den en signal till ECM:en (motorstyrenheten) och säger till den att nu kommer jag att slå till kompressorn, var snäll och kompensera med ca 200 varv, eller vilket förprogramerat värde som nu finns.

Tack vare att systemen är ihop kopplade så vet dom ju vem som gör vad och när.
av tkaren
#49583
Men det är ju just de den vet.

ECC som styr kompressorn vet ju när temperaturen inte är rätt och då vet den också att nu måste jag slå till kompressorn för att kunna justera den här temperaturförändringen. Och då sänder den en signal till ECM:en (motorstyrenheten) och säger till den att nu kommer jag att slå till kompressorn, var snäll och kompensera med ca 200 varv, eller vilket förprogramerat värde som nu finns.

Tack vare att systemen är ihop kopplade så vet dom ju vem som gör vad och när.
Nu är det så som jag beskrivit tidigare att ecc'n inte styr kompressorn. ecc'n styr ut ett evap.börvärde, en lämplig temp för att uppfylla den valda kupétemeraturen utifrån alla förutsättningar. detta börvärde är det som kompressorn styrs mot (av/på) genom att mäta evap.temeraturen
Om du börjar bygga ett system där delarna "medelar varandra" om "saker" som redan hänt så bygger du in fördröjningar. fördröjningar ger ett sämre fungerande system. läs och fundera runt mitt exempel med farthållaren.

T

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]