Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av carpe_nemo
men det gummit gäller la bara om det hörs ett klonkande?
vad kan det vara för "knirkande" som jag hör på min s80 ibland i låga farter, och oftast när jag svänger? kan komma även vid rak körning men mer sällan.
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
Om man inte åtgärdar klonkandet så kan det gå illa. Det har det gjort med min bil nu.
I förrgår fick jag byta framdäcken för att de var alldeles "buliga" på utsidorna. När jag
kom till däckverkstaden så frågade han om stötarna med en gång. När jag sa att det
klonkade så tyckte han att jag skulle kolla upp det snarast om jag inte vill byta däck till
nästa vår igen. Så det är värt att ta tag i det så snabbt som möjligt.

När man ska stoppa i dessa "gummi-tallrikar", behöver man dra ihop fjädern då?
Behöver man plocka ut allt för att få dit det?
av nep
Billy skrev:Angående klonkljud, skrammel, knirr & knarr och andra oljud i allmänhet är ju detta ganska signifikativt för S60/V70. Är det inte inredningen som knarrar är det något stabilisatorstag, krängningshämnare, stötdämpare, hjullager eller dörrlist som ger oljud ifrån sig. Tråkigt men alltid är det något som ger ifrån sig oväsen.
Är så sjukt trött på alla konstiga missljud från min bil. En V70 2,5T AWD MY-04 som gått 8000 mil. Nästa bil blir ingen Volvo...
av roggama
Hallå,gör som jag ,bytte fjädersäte övre ink plattan med lager,den med tre bultar som man ser när man öppnar motorhuven och sen så finns det ett gummimellanlägg som man lägger mellan fjädersäte och fjädern,alltså under fjädern och sen dess så är allt borta klonk,fjong och alla andra glapp.Den blev helt tyst.. Mvh Roger volvo v70 2.4 t
av roggama
Hej ,det är Roger igen apropå om det är svårt att byta och plocka ner framfjädern mm så blev jag förvånad hur lätt det var att plocka ner och byta grejerna,fjäderihopdragare och lite verktyg så fixar man det lätt.Glöm bara inte att göra en framvagnsinställning efteråt.(tjänar en slant på att göra det själv)Mvh Roger volvo v70 2,4t :lol:
av Anders Andersson
Kommer du ihåg när det klonkade. var det efter du varit ute och kört när det varit blött??
Vet du om det finns något sätt att se om fjädersätet är dåligt utan att plocka ner allt.
av Oso
Hej.

Carpe-Nemo, det verkar mest vara S60, S/V70 och XC ägare som klonkar. Min S80-04 har nå't gnekande, gnidande som kommer från (tycker jag) vänster fram. Kommer ALLTID vid fullt utslag vänster och ofta vid gupp och bulor. Låter det som Din? Har Du fått ordning på det. Rätt irriterande.... :???: Har inte haft kärran mer än nån vecka men det verkar här som att det närmast är standardljud... :evil:
av carpe_nemo
Oso skrev:Hej.

Carpe-Nemo, det verkar mest vara S60, S/V70 och XC ägare som klonkar. Min S80-04 har nå't gnekande, gnidande som kommer från (tycker jag) vänster fram. Kommer ALLTID vid fullt utslag vänster och ofta vid gupp och bulor. Låter det som Din? Har Du fått ordning på det. Rätt irriterande.... :???: Har inte haft kärran mer än nån vecka men det verkar här som att det närmast är standardljud... :evil:

Tjena!
nope ej löst, vet att det inte är fjädersätena då jag låtit dem kollas! jäkligt irriterande är det ivf,men det stämmer att det kommer vid mer eller mindre fullt utslag.
av Oso
carpe_nemo skrev:

Tjena!
nope ej löst, vet att det inte är fjädersätena då jag låtit dem kollas! jäkligt irriterande är det ivf,men det stämmer att det kommer vid mer eller mindre fullt utslag.
Ok, trist. Besvärar Bilia med att få tyst, blir ju närmast ilsk. Fått tid vecka 27, när det är löst talar jag om vad det var :wink:
Dimljus Volvo v60 2020

Tänkte höra fick en uppdatering på[…]

Motorfästen XC60 -17

Har verkligen det övre spruckit, det är […]

Idag fick jag felmeddelande att stödbatteriet[…]

Tillverkade egna fästen och skippade distanse[…]