Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AWWD
CarMan skrev: hade du nån inklämd tid för felsökning? eller var det en bokad tid? jag tycker att dom borde hunnit byta spindellederna, men jag har ju noll koll på hur mycke dom hade o göra den dan...
Helt korrekt fundering, det var en bokad tid, de hade bilen hela dan och ändå måste jag tillbaka för bytet... :???:

Nåväl, blir det bra är det väl värt ett besök till, och det ska ju inte kosta något heller... :wink:

/AWWD
Användarvisningsbild
av AWWD
AWWD skrev: Vänster stryled fram är rejält glapp (efter 4800 mil) och genererar det klonkande ljudet + smällandet:!: :!: Bevisar för mig att det är mycket svårt att avgöra exakt varifrån ett chassiljud kommer. Eftersom min bil "fanns upptagen i QV90" (!!?) så kommer bägge styrlederna att bytas utan kostnad./AWWD
Ack vad man kan bedra sig...

Nu är spindellederna bytta men det klonkar på precis som förut :twisted:

Ett visst mått av uppgivenhet infinner sig, hur svårt kan det var att lokalisera detta ljud?

De kommer alltså ett dovt klonk i låg fart över "mjuka" gupp, gärna i kombination med styrutslag. Kränglänkarna är OK enligt Volvo, spindellederna bytta, återstår då fjädrarna men har haft en sten i en fjäder bak och det var ett helt annat ljud.

/AWWD
av EvilEd
Har också varit hos Volvo för miss/klonkljudet i framvagnen på min bil,
dom drog, slet med polygrip, ryckte, bende med kofot och hittade...ingenting.

"Får leva med det" var svaret eftersom inget fel har hittats.

Känns inte trygg direkt, rätt otäck när ljudet kommer,
känns som att hela framvagnen ramlar loss...
av nevyn
Jag har också ett sånt oljud, min sambo vågade först inte köra med den för hon var rädd att hulet skulle lossna... :D :lol:
av jeepster
Har haft detta klonkljudet två gånger. Båda gångerna berodde det på fastkilda stenar i fjäderskålarna bak. Verkar vara en lite vissen konstruktion som beter sig så.

/Kent
Användarvisningsbild
av greeeken
EvilEd skrev:Har också varit hos Volvo för miss/klonkljudet i framvagnen på min bil,
dom drog, slet med polygrip, ryckte, bende med kofot och hittade...ingenting.

"Får leva med det" var svaret eftersom inget fel har hittats.

Känns inte trygg direkt, rätt otäck när ljudet kommer,
känns som att hela framvagnen ramlar loss...

VA var det deras svar?
Se till att få det på papper med underskrift.
Jag skulle Aldrig acceptera ett sådant svar.
Hellre byter jag bil till annat märke än får sådant svar
av EvilEd
Ja, så var svaret...
"Det är inget fel på framvagnen, missljudet får du leva med"

Dom kunde "chansa" genom att montera gummimellanlägg men
jag har inte någon större lust och "chansa" för närmare 3000kr...

Jag ska åka förbi en annan Volvo verkstad, hoppas det blir
ett annat svar då.
av Teemu
har fått mer eller mindre samma svar. Den andra verkstaden konstaterade samma sak - att man kan testa med gummibeläggen, men dom kunde inte garantera att ljudet försvann. Så då lät jag bli och får fick alltså leva med detta. Dom surrade något om att det kunde vara pga att fjädern vred sig.
Användarvisningsbild
av AWWD
boeder skrev:-se tidigare tråd
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ight=#8574
Kan ge mig den på att det är det här problemet jag har. Det är precis som det blir värre när bilen stått ute på jobbet i -10 hela dagen och det skulle ju kunna förklaras med att "spelet" blir större med nedkyld metall. Ljudet kan lika gärna som "klonk" klassificeras som "knak". Kommer inte direkt vid pådrag, men definitivt vid sidokrafter på framhjulen.

Frågan är ju om något taget skada? I min värld så innebär glappande splines att de förstörs tämligen omgående?

Har fått tid på en annan Volvoverkstad på onsdag, ska hinta dem om detta få se vad de säger.

/AWWD
Senast redigerad av 1 AWWD, redigerad totalt 0 gånger.

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]

12.000mil så är den knappt inkörd.[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Förresten, om någon mer är intress[…]

Byta servo XC60

Två kontaktstycken, lossa tryckledningen, by[…]