Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
leifer skrev:Intressant analys bjornw! Att Subaru börjar tumma på sitt erkända 4wd (för dom har väl bra rykte?) system var anmärkningsvärt, gäller det alla Subarus som säljs idag?
Jag har inte koll på de äldre systemen som Subaru använt men har för mig att man tidigare hade en diffspärr i bakaxeln som funkade upp till en viss fart. Den finns inte kvar. Själva mittdiffen i diesel Outbacken är samma lösning som traditionellt (öppen diff + visko broms) medans bensinvarianterna har elektroniskt styrda lamellpaket (likt haldex mfl) av olika lösningar och med olika inställningar. Om de bilarna har diffspärr vet jag inte. Dieseln har inte heller kvar lågväxeln. Med andra ord så har även Subaru sparat in på en av sina viktigaste egenskaper.
leifer skrev: Har du förresten tänkt att byta in din XC90 så att du får en med haldex gen 4?
Den är såld och vi väntar på en XC60. Den står tyvärr på lacken nu efter en leveransskada :evil:
leifer skrev:Själv är jag nyfiken nu på den Torsen diff jag ska få till min gamla 940 nästa vecka. Då kommer jag garanterat få 2-hjulsdrift, dvs "lika bra" som vissa 4wd system. ;)
Jag tror du kommer bli grymt nöjd med din nya diff. Jag har en polare med en Jeep som stoppat in torsen diffar både fram och bak och nu kommer han lika långt med 2wd (bak) som han gjorde med 4wd tidigare. Han har bytt till dubbfritt också, mest för att det är svårt att hitta dubb till rimliga pengar i den storlek han har, men det funkar mycket bra.
Du kan också läsa tester på nya Ford Focus RS, den har en torsen diff fram (Quaife), så får du läsa lite om skillnaden testarna upplever.
leifer skrev:Intressant analys bjornw! Att Subaru börjar tumma på sitt erkända 4wd (för dom har väl bra rykte?) system var anmärkningsvärt, gäller det alla Subarus som säljs idag?
Sakta i backarna.

Jag har ett färskt test i Teknikens värld av 4WD bilar och Subaru utklassar resten av fältet i stor stil med bl.a. 9/10 i köregenskaper. (TV 4/2010.)

"Nya Legacy är en helt igenom lyckad bil. /.../ Uppförandet på vinterväg är exemplariskt"

Inte för att Tekn. värld levererar den enda sanningen men jag tror inte Subborna är illa ute. (I ett drygt ett år gammalt test kom Subaru tvåa)
Användarvisningsbild
av bjornw
StringerBell skrev:Jag har ett färskt test i Teknikens värld av 4WD bilar och Subaru utklassar resten av fältet i stor stil med bl.a. 9/10 i köregenskaper. (TV 4/2010.)

"Nya Legacy är en helt igenom lyckad bil. /.../ Uppförandet på vinterväg är exemplariskt"

Inte för att Tekn. värld levererar den enda sanningen men jag tror inte Subborna är illa ute. (I ett drygt ett år gammalt test kom Subaru tvåa)
Vilken motor hade den Outbacken? Vilka andra bilar var med i testet? Vi har som sagt testat 2.0d och dess variant av AWD är inte så lyckad som de i Q5 och XC60. Håller med om att Subban är rolig att köra "rally" med men i vanlig körning är den rätt giftig med en yvig bakvagn och ett antisladd som är sent i ingrepp. Den tappar också greppet på "tvättbräda" eller om man hittar av ett potthål. Det gör även Q5, troligtvis pga deras rätt hårda fjädring.

Vad det gäller framkomlighet är den alltså inte heller utmärkande. Saknar diffspärr och lågväxel. ABS bromsarna är för klena och och viskobromsen i mitten för långsam. Kan vara att bensinvarianterna är bättre med sina lamellpaket. Ska försöka leta rätt på testet men tills dess håller jag mig avvaktande.
bjornw skrev:
Vilken motor hade den Outbacken?
MITT FEL.

Det var Subaru Legacy jag syftade på. Ursäkta att jag blandade in en annan modell i debatten, men här är testerna:

http://www.teknikensvarld.se/documents/ ... /index.xml

Andra plats.

http://www.teknikensvarld.se/documents/ ... /index.xml

Första plats
Användarvisningsbild
av bjornw
Legacy och Outback ska ju vara lika under skalet, iaf efter vad Subaru säljaren påstår. Hur de skiljer sig körmässigt har jag inte en aning om.

Det äldre testet som man kan läsa på nätet har jag sett och det bekräftar väl det som jag sagt, att den inte är bäst på att flytta kraft i sidled med ABS bromsarna eller att den inte är lika snabb att bromsa upp en axel som de elektroniska systemen.

TV lägger hela tiden in en subjektiv värdering i sina tester när de ska utse en vinnare och det är pris/prestanda. Det vore bättre om de höll sig till fakta. Det är väl personligt om man tycker det är värt att betala mer för att få något bättre. Jag tycker faktum kvarstår, Outbacken (och Legacy) 2.0d har ett ok AWD system men det finns andra som är bättre (och kostar mer), tex XC60 och Q5 och enl testet även 320xd och 4matic (även fast det inte riktigt syns i poängen och det är ju konstigt i sig).
leifer skrev:bjornw
Har en torsen diff nu på 940n!
Gick på 15,400 kr och då bytte dom två dåliga lager i bakaxeln också, liksom förstås ny olja (för diffad axel).
Och den skall alltså fungera på det sätt som bjornw skrev i första inlägget, att den vid hjulspinn automatiskt fördelar till det hjul som har bäst fäste?
Lös jord i b230a

Under insuget på min b230a sticker det upp e[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]