- mån 15 mar 2010, 21:35
Du kan också läsa tester på nya Ford Focus RS, den har en torsen diff fram (Quaife), så får du läsa lite om skillnaden testarna upplever.
leifer skrev:Intressant analys bjornw! Att Subaru börjar tumma på sitt erkända 4wd (för dom har väl bra rykte?) system var anmärkningsvärt, gäller det alla Subarus som säljs idag?Jag har inte koll på de äldre systemen som Subaru använt men har för mig att man tidigare hade en diffspärr i bakaxeln som funkade upp till en viss fart. Den finns inte kvar. Själva mittdiffen i diesel Outbacken är samma lösning som traditionellt (öppen diff + visko broms) medans bensinvarianterna har elektroniskt styrda lamellpaket (likt haldex mfl) av olika lösningar och med olika inställningar. Om de bilarna har diffspärr vet jag inte. Dieseln har inte heller kvar lågväxeln. Med andra ord så har även Subaru sparat in på en av sina viktigaste egenskaper.
leifer skrev: Har du förresten tänkt att byta in din XC90 så att du får en med haldex gen 4?Den är såld och vi väntar på en XC60. Den står tyvärr på lacken nu efter en leveransskada :evil:
leifer skrev:Själv är jag nyfiken nu på den Torsen diff jag ska få till min gamla 940 nästa vecka. Då kommer jag garanterat få 2-hjulsdrift, dvs "lika bra" som vissa 4wd system. ;)Jag tror du kommer bli grymt nöjd med din nya diff. Jag har en polare med en Jeep som stoppat in torsen diffar både fram och bak och nu kommer han lika långt med 2wd (bak) som han gjorde med 4wd tidigare. Han har bytt till dubbfritt också, mest för att det är svårt att hitta dubb till rimliga pengar i den storlek han har, men det funkar mycket bra.
Du kan också läsa tester på nya Ford Focus RS, den har en torsen diff fram (Quaife), så får du läsa lite om skillnaden testarna upplever.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936
- By Masens