Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
camaro69 skrev:
Korny skrev:Vet ej om detta är möjligt men borde man inte kunna sätta antisladdsystemet ur spel genom att rycka rätt säkring lr montera en separat brytare seriellt med säkringen?

Mvh David
Ännu en anledning att köpa R som har urkopplingsbart antisladdsystem. :wink:

Slippa hålla på och jiddra med knappar och säkringar.

Köp. Köp ......
Fast det är ju lite som han säger, för samma pengar så får man ju en A6 3.2 quattro. Volvos R-bilar har ju lagts ner, så andrahandsvärdet på dessa borde ju vara ganska osäkert i framtiden?
Användarvisningsbild
av MathiasS
gooose skrev:
Men bilen har ingen diffspärr så genar du diagonalt över/genom en snödriva o stannar med tex VF +Hb hjul i drivan så kan du bli stående där med 2 st hjul som slirar och 2 som står stilla
En enkel diffspärr/broms i bakaxeln hade löst detta men nu är den ej sådan

//Goose
I teorin så stämmer detta, men i praktiken så är det faktiskt inget problem. Jag har ju idag precis samma "problem" med Audin, det är bara mellandiffen som har spärrverkan (torsen), men aldrig har jag varit ens nära att köra fast pga ett hjul per axel snurrar fritt. jag har fastnat ett par gånger och då har det berott på att snö packats under bilen så att alla hjul hänger fritt. Vid ren terrängkörning i skogen är det säkerligen viktigare med diffbroms på varje axel, vid gatkörning (även med extremt mycket snö, branta backar osv) så funkar det bevisligen ändå.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MathiasS skrev:
gooose skrev:
Men bilen har ingen diffspärr så genar du diagonalt över/genom en snödriva o stannar med tex VF +Hb hjul i drivan så kan du bli stående där med 2 st hjul som slirar och 2 som står stilla

//Goose
I teorin så stämmer detta, men i praktiken så är det faktiskt inget problem. Jag har ju idag precis samma "problem" med Audin, det är bara mellandiffen som har spärrverkan (torsen), men aldrig har jag varit ens nära att köra fast pga ett hjul per axel snurrar fritt. jag har fastnat ett par gånger och då har det berott på att snö packats under bilen så att alla hjul hänger fritt. Vid ren terrängkörning i skogen är det säkerligen viktigare med diffbroms på varje axel, vid gatkörning (även med extremt mycket snö, branta backar osv) så funkar det bevisligen ändå.
Så enkelt är det inte ....... diffspärr/broms behövs inte...

Om du hamnar i situationen att ett hjul spinner per axel används ABSen som bromsar hjulet som spinner och kraften förs över till det hjul som har grepp. Enkelt och genialt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
camaro69 skrev:
VolvoB20 skrev:
camaro69 skrev:Snacka om att blanda äpplen och päron.

Vad har AWD med antisladdsystemet att göra?

Volvos AWD är FWD till det behövs AWD. Haldexen ordnar arbetet. :wink:

MathiasS köp dig en begagnad R. Du får mycket bil för pengarna.
:D
Massor.... Haldex AWD är integrerad med antisladdsystemet så att antisladdsystemet styr haldexkopplingen. Vid sladd skickas signal från antisladdsystemet till haldexen och den kopplar isär axlarna.
Visst VolvoB20, du har helt rätt. Delarna är integrerade med varandra. Men om vi pratar om AWD så är det inte nödvändigt att blanda in alla komponenter. Om du förstår hur jag menar.
För om man vill vrida till resonemanget så fungerar ju inte bilen utan startnyckel, batteri och motor.
Håller inte med. AWD och Antisladd är mycket mer sammankopplade än tex batteri eller tanklock Titta på audin/subaru tex med mellandiff...

Mellandiff
+ Driver hela tiden och kör ut kraft till båda axlarna hela tiden.
+ Axlarna kan snurra olika fort under drift tack vare diffen i tex en kurva.
- Axlarna kan ALDRIG kopplas isär.
AWD
+Axlarna kan koppas isär fullständigt
-Driver bara ibland när spinn reda uppträtt fram
-Axlarna kan ej rotera olika fort under drift om inte Haldexkopplinen får slira tex i en kurva.

Det gör att antisladden måste/kan programeras/uppför sig ganska olika på tex en Haldex Volvo och en Quattro/Subaru
Användarvisningsbild
av gooose
VolvoB20 skrev:
MathiasS skrev:
gooose skrev:

//Goose
Så enkelt är det inte ....... diffspärr/broms behövs inte...

Om du hamnar i situationen att ett hjul spinner per axel används ABSen som bromsar hjulet som spinner och kraften förs över till det hjul som har grepp. Enkelt och genialt.
Att absen(traxfunktionen) bromsar är helt rätt men hjälper ej Har själv fastnat med tex vf+hb hjul spinnande var bara att backa o ta en annan väg
En bekant som kör mycket med släp(ca 1000-1200kg) har satt sig ett par ggr på samma sätt som mig (lite krångligare att ta sig ur med släp)

Så visst skulle en mekanisk diffspärr som tex satt på 945 hjälpa i dessa lägen
Men det är vid spec tillfällen som detta har hänt o inte vid vardags trafik så vissa fungerar systemet fint
/Goose
Användarvisningsbild
av MathiasS
gooose skrev:
Att absen(traxfunktionen) bromsar är helt rätt men hjälper ej Har själv fastnat med tex vf+hb hjul spinnande var bara att backa o ta en annan väg
En bekant som kör mycket med släp(ca 1000-1200kg) har satt sig ett par ggr på samma sätt som mig (lite krångligare att ta sig ur med släp)

Men det är vid spec tillfällen som detta har hänt o inte vid vardags trafik så vissa fungerar systemet fint
/Goose
Självklart är det så att det finns tillfällen där det behövs mer. Jag ville dock bara påpeka att i de vanliga fallen så stannar inte bilen bara för att man korsar en snösträng....bara så vi får lite perspektiv på detta.

Jag hade tidigare en Audi V8 (89'). Den hade även en torsendiff i bakaxeln. Mycket svårt att köra fast med den rackarn....
Användarvisningsbild
av camaro69
bilgalen skrev:
Volvos R-bilar har ju lagts ner, så andrahandsvärdet på dessa borde ju vara ganska osäkert i framtiden?
OT

Är inte tillverkningen nedlagd av V70 och N? Nu är det väl V70 II. Ja, dom är väl som börsen. Ibland upp och ibland ner.
Men fina välvårdade bilar tillverkade i liten serie har ju historiskt varit bra investeringar.
"Plain Jane" har alltid varit billigare. :wink:

Men om man skall använda sin bil som traktor, kanske man ska köpa en traktor. Använd bilen som bil och inte ett jordbruksredskap. Man kan inte ena dan gnälla om Hisingetraktorer, och sedan när man inte kan dra upp båten som väger 7 ton, därför är AWD kass.
Är väl bra att Volvo tvättat bort "traktorstämpeln". :wink:
Användarvisningsbild
av gooose
MathiasS skrev:
gooose skrev:

/Goose
Självklart är det så att det finns tillfällen där det behövs mer. Jag ville dock bara påpeka att i de vanliga fallen så stannar inte bilen bara för att man korsar en snösträng....bara så vi får lite perspektiv på detta.

Jag hade tidigare en Audi V8 (89'). Den hade även en torsendiff i bakaxeln. Mycket svårt att köra fast med den rackarn....
¨Helt riktigt vid vanlig och även forcerad körning i mycket tom riktigt mycket snö har du bara lite fart på kärran så fungerar det ypperligt Men att tex vända i 20-30 cm snö med ett släp tillkopplat men lite fram o backningar så vill det inte mycket till innan man vispar grädde
Men som du säger en snösträng fungerar fint men en upp plogad snövall var det jag tänkte på 50-60 cm hög som korsas långsamt för att den innehåller en trottoarkant då blir det besvärligare

/Goose
Användarvisningsbild
av VolvoB20
gooose skrev:Att absen(traxfunktionen) bromsar är helt rätt men hjälper ej Har själv fastnat med tex vf+hb hjul spinnande var bara att backa o ta en annan väg
/Goose
Volvos abs trax är ju rätt seg så det är möjligt att sätta sig som du säger, Audis är bra mycket kvickare och sätter sig inte så lätt, BMWs nya i X-driva är supersnabb och är näst intill lika bra som diffbroms.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]